Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

K

_K_89

Hej!
Jag undrar lite om någon skulle kunna hjälpa mig lite med vilket träns som passar bäst eller hur ja ska säga de ;p

Är som så att min ponny har ett tandproblem :( med sitt gamla bett ett vanligt 3-delat har hon gått och dragit upp i munnen och haft det uppe på tänderna längst upp i munnen och gått och bitit och grejjat med det så att hennes tänder uppe i munnen är som nerslipade på vissa ställen ;/ Tandläkare som upptäckte det rekomenderade mig att rida på stång/kandar bett. Så jag rider i dagsläget och har gjort ca.3 månader nu med ett spanskt stångbett med kedja, ser ut som ett kandar fast bara med en tygel då. Hoppas ni förstår hur ja menar. Samt att jag skulle rida på pullarnosgrimma åtdraget ganska så hårt över nosen så att hon inte skulle ha chansen att kunna dra upp det igen. Det har funkat jätte bra med bettet och tränset. Jag har fått en helt ny ponny känns de som :) helt underbar nu!!
Men jag ska börja tävla dressyr nu om en månad och då får jag ju inte tävla på detta bettet och inte de tränset heller som synd är :(

*Men vad finns det för bett som är tillåtet att tävla på som liknar mitt bett eller är svårt för henne att dra upp i munnen? Finns det något som ni vet är bra eller minskar risken att hon kan göra de?

*Samt vad för träns som är tillåtet att ha, gör också att det är svårare för henne att öppna munnen och dra upp bettet?

Hoppas det är någon som vill/kan hjälpa mig med det här!
Mvh Karolin
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Är det inte skillnad på reglerna i dressyr jämfört med hoppning? Om du berättar vad du tänkt tävla i för disciplin så kan du nog lättare få hjälp.

Förresten iTR borde det stå vilken utrustning som är tillåten.
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Remontnosgrimma kanske, den hindrar ju att hästen öppnar nederdelen av munnen fast det kanske inte räcker, den kan ju ändå röra överkäken/ev ta upp bettet.
Annars är väl Aachen eller engelsk de enda andra alternativen, du får väl prova dig fram mellan de som är tillåtna bland bett och nosgrimmor, så märker du snart vad som är bäst :)
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Skrev faktiskt att de va dressyr ja skulle tävla :p
Joo, ja vet att de står i Tr, men är så nu att jag inte har tillgång till nån nu.. o undrade därför om nån annan visste hade Tips?!
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Jaa, Jag får kanske göra de! ;/
Men Tack ändå för du tog dig tid att läsa och svara :)
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Har du någonsin ställt dig frågan VARFÖR hästen drar upp bettet i munnen? Trivs den med bettet? Höjden? Tjockleken? Sadeln? Hur är ryggen?

Att sätta på ett stångbett och en hårt åtdragen nosgrimma förstår jag inte alls vitsen med!
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Joodå jag har funderat länge på de du. Jag blev ju inte direkt glad när tandläkare berättade att hon såg ut som hon gjorde i munnen ;/ jag fick direkt en känsla av att jag hade förstört henne och att allt var mitt fel. Men tandläkaren berättade att det var nått som hon hade hållt på med länge..!

Ja det har ju vart svårt att veta det var just därför vi tog upp häst tandläkare så han kunde kolla hur det verkade å då hittade han just det här felet. Att något var fel visste jag för hon hade betät sig lite underligt.. därför fick han komma fortare än vad vi först tänkt.

Sadeln har legat dåligt på henne, men vi har hållit på å letat ny hur länge som helst nu och äntligen hittat en som passar. Så lite kan ha med det att göra men inte allt sa han!

Du tyckte att det var konstigt att ha stångbett och sen spänna år lite hårdare än vanligt, därför att stångbettet bara för att hon inte ska kunna dra upp bettet och ta sönder tänderna ännu mer samt och hon skulle försöka dra upp de så finns hävstångs effekten så att hon förstår att hon inte ska göra så..
att vi spänt åt lite hårdare var just bara för att hon inte ska kunna gå å små dra lite utan hon ska lärra sig att han bettet där det ska vara.. Jag ska inte alltid rida så här, i ca 1 år sen ska han komma å kolla om det blivit bättre å då ska ja börja med ett vanligt bett och sen se vilket som funkar bäst!
Du kanske tycker att detta låter helt konstigt och att jag är knäpp som rider så där. Men jag lyssnade vad en DUKTIG tandläkare rekomenderade och jag vill få min ponny bra igen! :)
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Jag förstår att du vill få din ponny att fungera igen, men jag är lite tveksam till att det där är rätt metod..

Jag tror mer på den vägen att du måste hitta ett bett hon(?) gillar, och sen få henne att accemtera det- utan nosgrimma och hävstångseffekt. Eventuellt rida med hackamore eller sidepull och bara ha ett bett i munnen som du inte ha någon kontakt med, så att bettet inte blir någon obehaglig upplevelse.
 
Sv: Träns o Bett? Snälla hjälp mig!! :/

Tigertofflan skrev:
Jag förstår att du vill få din ponny att fungera igen, men jag är lite tveksam till att det där är rätt metod..

Jag tror mer på den vägen att du måste hitta ett bett hon(?) gillar, och sen få henne att accemtera det- utan nosgrimma och hävstångseffekt. Eventuellt rida med hackamore eller sidepull och bara ha ett bett i munnen som du inte ha någon kontakt med, så att bettet inte blir någon obehaglig upplevelse.

Håller med...rid hellre bettlöst ett tag och vänj henne vid bettet. Kan det vara så att en för hård han hjälpt till att dra upp bettet? Eller för hårt spända sidostycken? Tycker det låter underligt att hon själv skulle ha lyckats få upp bettet, hålla det på plats och sen skava ner tänderna...jag tror det var felanpassat från första början. Men det är som jag säger bara var jag tror och jag lägger ingen skuld på dig...bara tankar runt det hela.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 007
Senast: Kristall10
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i...
Svar
1
· Visningar
3 299
Senast: Chewal
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp