Träns och kandar-tråd

Sv: Träns och kandar-tråd

Med mitt träns är det inga problem ialf att sätta på andra pannband :).
Nej har din inga problem så behöver man inte skaffa ett så pass dyrt träns.

Var har du läst om att läderkvalitén inte skulle leva upp till priset? Läste precis om Dyons kvalité men PS-tränsen har jag inte hört ngt om. Mitt eget har fantastisk kvalité och väl värt sitt pris.
Att kalla det klumpigt känns lite malplacerat, formen och storleken är ju utformad med stor tillförsikt och en tydlig plan, inget som de har höftat till.

Menar du att vissa spänt nosgrimmans rem i bakre remmen och bettets i främre? Lätt att byta. Annars erkänner jag att jag har svårt att se hur den fastnar mer än andra träns?
Arab-rakning? Fast nu tar ju plattan mest plats framåt, mina hästar har antingen inget klippt eller enbart som vid vanligt träns, kräver inget radikalt.

Att de inte är de snyggaste, att de är för dyrt eller att man inte behöver ett har jag full förståelse för ;). Tycker sj att OS och Döbert fortfarande är bland det snyggaste som finns. Men deras träns och kandar gör stor skillnad för många ekipage, samt uppskattas för sin kvalité och har bla skapat stor uppmärksamhet bland GP-ekipagen borta i Wellington nu i dagarna! :)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

*KL

Jag har sedan i somras ett Premiera Monaco till Ninya. Ville ha ett svart rundsytt med spännen i nacken utan att lägga ut mer än en tusenlapp. Kikade på hööks men tyckte inte de var nog snygga/bra för priset och klumpig pullback. Hittade Premiera och beställde - tycker jag fått mycket träns för priset, snyggt, helt okej kvalitet (bättre än de jag klämt på hööks framför allt) och gillar speciellt att även snokremmen är rundsydd. Dessutom är pullbackknäppningen nog platt och diskret för att jag ska stå ut med den. Lackad nosgrimma har jag aldrig funderat över tidigare men det passar himla bra till Ninya tycker jag :)

Har inga vidare bra tränsbilder, men man ser ju hur det ser ut ändå.

Med originalpannband


Med annat pannband från PB
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Jag tycker att det räcker med att titta på tillverkarbilderna för att det ska se ut att vara klumpigt. Men det är väl nackstycket som gör det och ju en smaksak, jag har aldrig haft några problem med min häst som gjort att jag behövt studera noga och på nära håll. Hennes problem är att hon inte kan ha inåtvända spännen samt att vanliga remontgrimmor hamnar för långt ner då hon har överbett. Tryck bakom öron osv har aldrig besvärat och det är väl främst det som PS-tränsen är bra till?
Nosgrimmorna på dressyrtränsen tycker jag ser fina ut och jag gillar verkligen att man kan ta bort snokremmen.

Jag har läst här på buke om kvaliteten. Jag minns inte vilka trådar men det är väl bara att söka? Finns ju tex en PS-tråd på utrustningsforumet där jag tror att det står nåt om det.

Det blir nog ett Schockemöhle Paris här, och tycker jag att nosgrimman är klumpig får jag väl köpa en annan nosgrimma. Men som grundstomme tror jag det passar fint då det är klassiskt och nog passar till andra tillbehör om man vill byta, desutom lagom blingat pannband och utåtvända spännen vid bettet.
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Idag köpte jag Dyon-kandaret som jag drömt om ett tag. Tyvärr var det väldigt litet i storlekarna så inte ett enda spänne gick att knäppa :( nosgrimman var lite plastig och remmen under hakan var textilklädd, och det kändes lite tveksamt. Men det var mkt snyggt och så mkt rider jag inte på kandar och den remmen hade jag nog kunna byta ut gissar jag... Tyvärr tillverkas inte Dyonkandaren i större storlekar så jag får leta vidare. Surt!
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Bra info om storleken. Hur skulle du säga att din häst är i normala fall? Storleksmässigt alltså. :-) trist att inte drömmen blev som du tänkt...
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Normalstort huvud och långa öron :) han har fyra andra träns av olika märken sen innan men inget dyon, men alla de andra funkar bra. Inget av dem är längst ut på stropparna. Så här brukar det se ut:

IMG_4173.jpg
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Tack för svaret! Då kan det nog kanske vara något för min häst...fast jag gillade inte riktigt designen uppe vid infästningen mot pannbandet. Funderar på ett BR.

Kl
Är det någon som har ett BR träns eller kandar och kan uttala sig om storlek och kvalitet? Har en tråd på utrusning men ingen verkar ha erfarenhet av det märket...
 
Sv: Träns och kandar-tråd

vad är snyggast - läderpannband eller bling?? kan inte bestämma mig O_o ilandsproblem haha :angel:
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Snyggt utan käkremmen! Har själv två träns utan käkrem, skönt att slippa den. Vad är det för träns/delar?
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Ja jag tycker oxå att käkrem är en ganska onödig detalj:) Pannbandet är
ett OS, resten av tränset har jag sytt själv... :)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Det blev väldigt stilrent utan några spännen på sidorna. Fast jag gillar käkrem, det blir så mycket ganasch annars! :-)
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Några i samlingen.

Uppsytt hos en sadelmakare i Portugal i "naturligt" läder, bara inoljat inte färgat.

1043888_405351989583961_1630940650_n.jpg


Samma som ovan, men i svart och silver. Har inte fått hem det än, men det är på väg :d

Det här måste vara bland det snyggaste jag sett...! Det går alltså att använda som vanligt träns och kandar? :love:
 
Sv: Träns och kandar-tråd

Hej! Jag är väldigt sugen på ett PS-kandar, min häst har inga problem egentligen men tycker att de verkar sköna. Nackremmen verkar ta ganska stor plats. Någon här som har ett sånt kandar? Finns inga återförsäljare här där jag bor så jag vill gärna höra era erfarenheter!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Lady_S
·
Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
71 72 73
Svar
1 447
· Visningar
106 313
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 062
Senast: Jeps
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp