Trail at halter med ponny?

A

Alazan

Får man tävla i trail at halter med en ponny? Har en b-ponny som jag inte kan rida eftersom jag är för lång, men jag skulle gärna vilja ha honom med i denna klass. Har hört att man helst ska ha en större häst i showmanship för att det ska se bra ut, stämmer det eller kan man komma med ponny i detta också på d och c nivå?

Vad ska man ha för grimma i trail at halter? Repgrimma? Showgrimma? Vad brukar domaren titta på? Finns ju inte med i regelboken, men jag skulle kunna tänka mig att man kan utgå från showmanship och trail vad som är viktigt att tänka på.

Vilka hinder brukar vara med? Vill jätte gärna ha tips! :banana:
 
Sv: Trail at halter med ponny?

visst kan du tävla din B-ponny i trail at halter, bara du ser till att du inte böjer dig när du leder hästen. Du får INTE ha repgrimma i halterklasser, utan du ska använda en vanlig grimma och grimmskaft i matchande färger och vill du att det ska se lite snyggare ut kan du köpa en s k showgrimma med silverbeslag på och ett kedjegrimskaft. Domaren tittar på du väl du styr din häst, utför rörelserna precis där de ska vara och inte vidröra hästen. Hinder som kan förekomma är bl.a. grind, bommar, backning, bro mm. Är det något du bli minsta lilla osäker på när du går banan med domaren så fråga. Det är bättre att fråga en fråga för mycket än en för lite och få onödiga fel pga. det.
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Tack för svaret! Men det går bra med en vanlig grimma alltstå? Har inte sett någon showgrima i shettis strorlek...:crazy: Ska grimskaftet vara fäst på något speciellt sätt? Måste det vara ett kedjegrimskaft?
Vad bör man ha för kläder på sig?
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Yepp, det går att ha en helt vanlig grimma och du behöver inte ha kedjegrimskaft. Grimskaftet sätter du bara fast som vanligt under hästens haka. Det som är snyggast är om du ha ett par mörka/svarta jeans, ett par botts/bottsliknande skor, hatt och en snyggare tröja (en hemsida där det finns mycket westerntävlingskläder: http://www.hobbyhorseinc.com/06_shopping/shopping_main.shtml som du kan titta på ;) )

Tänk på att det ska se snygt och stilrent ut. :)
Lycka Till!
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Då vet jag! Rolig sida föresten! Vill ha....:D :d Om man bara vill prova på en gång och vänta med att köpa lite dyrare tävlingskläder, skulle du rekomendera typ skjorta då? Jag har bara mina pleasure kläder i min tävlingsgarderob än så länge....tänkte att jag skulle få min mamma som har diskbråck och inte får rida att vara med i en trail at halter också, det är egentligen hon som håller på mest med ponnyn, så tänkte jag ta min arab hingst. :)
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Bara du inte tar en flanellskjorta.... ;) se till att den sitter ordentligt på dig, men om du vill kan du nog ta din pleasuretröja också, inte helt fel de heller...
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Vad bra, då vet jag lite mer då kanske det blir någon tävling från marken också :)
Inga andra tips? Flätad eller rak man och svans?
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Vad jag vet så får inte svansen vara flätad uder själva tävlingen, men du kan ju självklart fläta den innan så att den blir lite lockig :) men det är ju en smaksak de... Man och pannlugg ska inte heller vara flätad.
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Okej :) Var på en clinic här på våren och fick reda på att det var väldigt noga beroende på gren när man fick ha flätor och inte. Det var därför jag undrade. Trodde nämligen att det var en smaksak men icke...:o
 
Sv: Trail at halter med ponny?

jo, jag har också hört det, och är nästan heöt säker på att man inte får ha flätad man och svans i halterklasser... men detta kan du ju också fråga domaren så att du är helt 100% säker på vad denne tycker.. :)
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Borde stå i regelboken ju...:crazy: Jag har alltid ridit pleasure med utsläppt man och lugg eftersom jag tycker att min andalusier är snyggast då, men ojoj vad fel det var, inga plus poäng då inte...:o
 
Sv: Trail at halter med ponny?

pluspoängen får du på hur helheten ser ut, om du är klädd så att den matchar filten på hästen, men jag tror inte att du får minuspoäng om du har en flätat man på hästen, men däremot kanske du inte får några pluspoäng.... men detdär kanske någon annan vet bättre än jag.... ;) eftersom jag alltid har oflätad man och svans...
 
Sv: Trail at halter med ponny?

gör det du! :) Du får berätta hur det gick sedan! :)
 
Sv: Trail at halter med ponny?

Det ska jag göra! Det blir kul, båda hingsten och ponnyn tycker att det är jätte skoj med broar och sånt, så det blir en liten upplevelse :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 612
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp