Trailer Camera, behövs det?

millan71

Trådstartare
Jag funderar på en trailer camera. Är det någon här på buke som har en? Vad tycker ni om den? Jag har sett både billigare och de som är dyrare. Är det värt att ha en? Jag har iofs en häst som står stilla men jag har nyss börjat köra honom så det kanske är tryggt med en kamera? Den ni har kan ni kombinera den mellan stall och trailer?

Sv: Trailer Camera, behövs det?

Skitbra. Och intressant. Vi kör lite olika hästar och det är skönt att kunna se hur de åker. Vi har två kameror, en fast monterad (som går på elen i släpet) och en som man kan flytta runt (batteridriven med sugkopp, den är jätteliten). Bägge går in i den portabla monitorn i bilen.

Roligt att se hur hästarna egentligen åker, var de placerar sig, vad de gör när man känner det i bil & släp etc.

Jag har hört att alla som har det tycker det är bra. Och så har jag hört hur folk vill ha det!

Jag själv har dock aldrig saknat det... Men eftersom det inte är några direkta pengar att införskaffa en sån så är det väl bara att göra det om man känner att man behöver/vill det.

Vi har Ludas lösning Horsecam, med den portabla monitorn. Har även en plattskärm i bilen, men den portabla är faktiskt smidigare.

Kikade lite på den. Hur moterade du fast kmeran i transporten? Jag har glasfibertak och plyfaväggar på min transport. Blir det inte för lågt om man sätter det på plyfan?

Där hade inte jag velat ha den. Vi har satt ett stag från lampfästet och kameran i staget. Detta innebar bekväm närhet till elen och god uppsikt över hästen framifrån.

Hej!

Vi körde hem nya hästen med en sån i somras och det var skönt att den fanns där. Pållan hoppade runt som ett skållat troll i trailern och då var det skönt att se att hon stog på alla 4 utan att behöva stanna och se efter.

Jag hade dessutom jätteroligt när jag hela resan hem unde sitta och titta på min nyinköpta pålla...

/ Lavinia, som gärna skulle ha en själv, men jag har inte ens en egen transport, så det känns som lite overkill

Jag kommer köpa en till min nya transport här under våren. Nu har jag kärra med fönster fram så man kan se iaf att de står ordentligt, men jag vill verkligen ha en kamera! Speciellt om det i nya kärran inte blir ett fönster. Jg är alltid orolig när jag kör transport...

Jag har en kamera i släpet och tycker att det är hur skönt som helst! Man slipper oroa sig för vad som händer där bak. Efter att ha kämpat med att ena hästen hoppat över bommen fram stup i kvarten och därmed alltid åkt med hjärtat i halsgropen så har detta verkligen hjälpt mig att komma över skräcken! Nu kan jag ta en titt på skärmen då och då för att se hur hästen faktiskt lugnt står och spanar ut genom fönstret. Super! :love:

Vi har en i våran nya transport och det är skönt att kunna se vad hästarna har för sig i transporten under färd.

Exellent_015.JPG

Jag har en kamera i släpet och tycker att det är hur skönt som helst! Man slipper oroa sig för vad som händer där bak. Efter att ha kämpat med att ena hästen hoppat över bommen fram stup i kvarten och därmed alltid åkt med hjärtat i halsgropen så har detta verkligen hjälpt mig att komma över skräcken! Nu kan jag ta en titt på skärmen då och då för att se hur hästen faktiskt lugnt står och spanar ut genom fönstret. Super! :love:

Samma här :bow:

Älskar min kamera :love:
Perfekt när man kör stökiga hästar eller ovana/unga hästar.
Dels kan man se om det enbart är dumheter o i så fall "korrigera" det eller om dom är osäkra/har dålig balans för då kan man ju anpassa körningen därefter!
Jag är helt såld o känner mig "naken" när jag kör utan.. :p

Har haft olika typer men gillar nog den jag har nu bäst, den har både en bärbar o en "fast tv" som man sätter i framrutan. Fördelen med den jag har nu (vet ej vad den heter..) är att den har en ngt större display än de "vanliga" o superbild :banana:
Den bärbara är ju bra att ha om man tex stannar på en mack o lämnar släpet men den fasta tycker jag ger en mkt bättre bild (iaf min..)
Min sitter ovanför framfönstret o går att välja om du vill ha spegelvänd bild eller vänd i färdriktningen.
Den som sitter i lastbilen känns lite "överkurs", men den är bra för när man lgger i backen så visar den bakom bilen så man ser när man backar :bow:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Vad har ni alla för kameror? Vart har ni hittat dem? Ung pris?

Har länge vart nyfiken på det, spec när tävlningsresorna blir längre så man slipper onödiga stopp.

Också intresserad av att ha kamera i transporten. Min ena häst trampar en del i släpet, men han står alltid (hittills) på alla ben under resan. Och har inte heller trampat sig själv eller så. Men skulle verkligen vara intressant att se vad han egentligen gör. Och lugnande för mig när jag kör att se att/om allt verkligen är lugnt!

Vad finns det för märken och modeller på kameror som inte är super dyra och inte heller jätte avancerade att montera in.

Jag har en från Trailer cam med 7" färgskärm och mörkerseende. Köpte den via fautras för ca 3500kr om jag inte minns fel.

Enda nackdelen är att jag ibland har svårt att koncentrera mig på körningen eftersom att jag fastnar med blicken på skärmen istället :p

Vi har också trailer kamera. Men först hade vi en som det bara gick se på ibland och ibland blev det bara myrornaskrig på monitorn. Den var inte alls bra, fast jag kommer inte ihåg vad det var för märke. Men den vi har nu var jättebra, och när vi hade en häst som skulle föla så satte vi upp den i boxen så att man kunde se henne innifrån huset. Fast nu har vi inte installerat den i lastbilen så den har suttit i stallet i ca 2 år :p

Vi köpte den hos Annelunds trailer i Laholm. Men kommer inte ihåg var märket är, men man fick iaf med två kameror och en bärbar monitor, och det brukar vara reklam för den i ridsport.

Jag har kamera i transporten. Köpte den i samband med att unghästen skulle börja ut och åka lite och slet sönder 3 grimmor efter första åkturen efterssom han ville åka baklänges:D Är jätteskönt att hela tiden se att allt står rätt till under färden, kunna se hur hästen reagerar i olika situationer, och ha chans att stoppa olyckor innan de händer (gå över bommen, etc.) Jag har en variant av trådlös backkamera som är lite billigare, runt 2000:- tror jag, och den fungerar utmärkt. Stor och tydlig LCD-skärm i bilen, skarp bild, och smidig inkoppling. Har ingen användning av den i stallet då jag bor för långt ifrån, ca 500m, tror räckvidden ligger nånstans runt 100 - 150 meter...

Jag skulle defenitivt rekomendera att skaffa en transport-kamera!

Jag är oxå nyfiken på olika märken då jag ska köpa
en så fort pengarna är ihopsparade:p:bump:

Jag köpte kamera med mitt släp för ett år sedan. Trots lite tekniska strul ibland så är jag jätte nöjd med det köpet. Jag reser långt och ofta, då är det bra att kunna hålla uppsikt över hästen utan att behöva stanna. Sen kör vi ibland två hästar samtidigt, eller med packning bredvid hästen och vet om hästen reser bra.

Jag kan absolut rekommendera alla som reser ofta att köpa en. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 243
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka