Traktorkunniga?

Vi köpte en BM 350 (tror jag, det var) den är från -62 och jättefin :love:. Eller ja, egentligen är den rätt ful. Det var med lastare och splitternya bakdäck. Vi gav 20000:- utan moms. Nu har vi köpt till skopa och balspjut. Vi behöver någon slags tyngder att fästa baktill på traktorn för den blir för lätt i bakänden när man kan tungt t ex ensilagebalar. Men, den är tungstyrd och jag når inte riktigt fram till pedalerna på ett bra sätt. Fast maken sa att man faktiskt kunde justera sitsen :smirk:.

Det är roligt för flera äldre bönder som varit här och sett den, får en tår i ögonvrån och säger att det där det är en bra traktor! :D Var väl en sån de hade förr kanske?
 
Hej,

Jag har ägt en 430, tror att det var en 77.a med en Ålö frontlastare, just 430 är en superb traktor som för övrigt tillverkats i ca. 23000 exemplar!!, jag tyckte att du nämnde att ni skulle skotta snö med den och då bör du leta efter en med servo och helhydraulisk lastare, den traktor som jag ägde saknade ursprungligen både servo och hydraultömmning av skopan. Jag monterade servo och byggde om lastaren till hydraultömning.

Det är inte någon höjdare att ge sig på snöröjning utan servor och med "ryck och slit" lastare... :D

Som någon tidigare nämnde så försök att kolla med tidigare ägare om koppling och lameller till kraftuttaget är bytta, då det är ett ganska dyrt "ingrepp" att byta dessa, för övrigt så är det faktiskt ganska enkelt att byta dessa även om det låter drastiskt att dela på hela traktorn, jag bytte koppling på min 430 och det gick mycket bra även om man var tvungen att dela på hela traktorn.

Nu blev det mycket.... men det är kul att snacka traktor!!!

Ps. äger sedan -96 en ny Zetor 4340 som jag varmt kan rekomendera, har inte haft några problem på snart 1600 timmar förutom något slang byte och tätningar till kopplingshydrauliken.

Nä nu ger jag mig!! :rofl:
 
Tack för tipsen!

Snacka på du, jag lär mig nya saker hela tiden! :)

Jag hade nog mer funderat på snöblad/snöplog än skopa när det gäller snöröjningen. Det är nämligen ganska mycket väg att skotta och då låter det lite jobbigt med en skopa som måste tömmas stup i ett...
Skulle iofs gärna ha en frontlastare oxå, men det kanske inte går att få ihop om man vill ha plog fram? (Mina traktorkunskaper är som sagt starkt begränsade!) Undviker helst bakmonterat snöblad om det går...

/M
 

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: caballus
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 675
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp