Trampat av bit av hoven..

Thera

Trådstartare
Ja, min lilla ponny har då trampat bort en bit av hoven/ballen på ena bakhoven. Jag har spolat ur det med koksalt och klorhexidin och smörjt med medicinsk honung.
Hon är inte halt eller öm, men jag blir ändå bekymrad. Hur kommer hoven bli? Behövs andra åtgärder?

IMG_5377.webp

Tack på förhand!

Jag har haft ett liknande sår. Det blev ett ärr och inte päls hela vägen ner utan mer förtjockad hud. I övrigt inget konstigt när det läkt :)

Borde läka fint.
Håll lite koll bara så det ser ut att läka normalt.
Tycker det brukar läka rätt fort också, men har inte haft precis ett sånt sår förvisso.

Jag hade en häst som lyckades kliva av sig en framsko som flög bak och fastnade med en söm som en fiskekrok i kronranden på ett bakben, satt där ca 10 m innan den till slut lossnade. Blödde kraftigt i ca 20-30 min efteråt. Såret blev djupare än ditt och läkte på ett par veckor. Hoven som sedan växte ut var "deformerad" i det området (som en fingertopp typ) men nu ett år sedan är det helt utväxt och hoven normal igen. Hade inte varit orolig över ditt sår.
IMG-20240713-WA0004.webp

Jag har haft ett liknande sår. Det blev ett ärr och inte päls hela vägen ner utan mer förtjockad hud. I övrigt inget konstigt när det läkt :)

Borde läka fint.
Håll lite koll bara så det ser ut att läka normalt.
Tycker det brukar läka rätt fort också, men har inte haft precis ett sånt sår förvisso.

Jag hade en häst som lyckades kliva av sig en framsko som flög bak och fastnade med en söm som en fiskekrok i kronranden på ett bakben, satt där ca 10 m innan den till slut lossnade. Blödde kraftigt i ca 20-30 min efteråt. Såret blev djupare än ditt och läkte på ett par veckor. Hoven som sedan växte ut var "deformerad" i det området (som en fingertopp typ) men nu ett år sedan är det helt utväxt och hoven normal igen. Hade inte varit orolig över ditt sår.
Visa bifogad fil 168251

Tusen tack för era lugnande svar! ☺️

Hon fick nåt liknande på framsidan av en hov förra hösten, den hoven fick som en djup grop som snart är utväxt. Dock var hon aldrig halt.
Detta ser värre ut, så jag var rädd att det blir ett års konvalescens, men nu känner jag mig lite lugnare! 😬

Ja, min lilla ponny har då trampat bort en bit av hoven/ballen på ena bakhoven. Jag har spolat ur det med koksalt och klorhexidin och smörjt med medicinsk honung.
Hon är inte halt eller öm, men jag blir ändå bekymrad. Hur kommer hoven bli? Behövs andra åtgärder?

Visa bifogad fil 168244

Tack på förhand!
Min nyblivna åring fick samma för några månader sen.
Veterinären kom ut och gav en extra dos stelkramp (eftersom den inte hade fullständig grundvaccination än, pga. ung ålder) och sa åt mig att hålla rent bara. Behövde inte bandageras, det blev en skorpa väldigt snabbt också.

Hovslagaren sa att fölet/åringen eventuellt skulle få ett litet ärr som följde med när hoven växte, och som skulle bli permanent. Men nu när det läkt syns ingenting. Ärret skulle bara "störa" visuellt och inte funktion.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 980
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 686
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31