Bukefalos 28 år!

Trampskada på fölis...

Sv: Trampskada på fölis...

Ang avvakta eller ej finns det ju mer kunniga än mig som svarat. Dock är svullnaden identisk med den min (vuxna) valack fick vid sin gaffelbandsskada. Hältan la sig snabbt där med, och var inte uttalad i akuta skedet heller. Han kom in med en lindrig hälta (en knapp grad i skritt) och en svullnad som din. Vet var ut akut, kunde inte utesluta fissur och la på zinkaband och rek klinik måndag morgon (detta var en söndag fm), och se till så han inte la sig under tiden.

Ul:ades på måndag em, gaffelbandsskada. Vid det laget var han helt ohalt och svullnaden minimal.

Samma sak när samma häst fick en senskada på djupa böjsenan bak. Kom in toksvullen, svullnaden la sig på något dygn, hältan höll i några dygn till. Han ULades 5 dagar efter svullnaden kom, den hade då lagt sig HELT som sagt, dock visade han hälta fortfarande, dock lindrig. De trodde på fraktur lågt först men rtg var ren. De UL:ade för att kika på ledkapseln, ingen hade misstanke om senskada, men där var den..

Så sen/ligamentskador kan vara luriga utan bara fan, så oavsett hur han ser ut på måndag skulle jag vilja ha minst ett UL då, gärna en rtg med.

Håller tummarna för det lilla livet!
 
Sv: Trampskada på fölis...

Har en kompis vars föl för ett antal år sedan hade en fraktur i hoven utan att vara speciellt halt. Han bara gick lite knepigt. Detta hade uppkommit efter sprak/tramp från stoet. Han är idag helt frisk och utan men men det tog ett tag innan de kom på att det var så allvarligt som det var.
Mitt föl för tre år sedan fick benet avtrampat rätt av. Hoven hängde som en slips och när vi kom in till Skara så gick hon på stumpen så vi fick lyfta hela rumpan så att hon inte skulle stödja på benet överhuvudtaget. Otäckt var det. Frakturen var för "ren" så spikarna efter operationen "höll" inte mer än 14 dagar innan det gick upp och vi fick ta bort henne. Men som sagt, de är tuffa de där små. Iallafall endel!
Hur går det?
 
Sv: Trampskada på fölis...

kl

I januari -98 råkade vi ut för att en fölis rullade fast mot väggen och spräckte sitt skankben från hasen och uppåt. När vi drog ut henne från väggen syntes inget. Men innan vi var klara för kvällen så var hasen som en fotboll, dock inte direkt suuperhalt. Åkte till vet efter nåt dygn och röntgade. Enligt honom var en benbit stor som en femkrona bortslagen från benet nere i hasen.
Tyckte det lät lustigt att han bara ville hon skulle vila. Ringde min atgvette som är 12 mil bort. Skickade ner plåtarna men de hittade inget alls! Så det blev att åka ner till kliniken och röntga .
Åtta bilder innan vi hittade fissuren. Inga spikar eller gips, men box vila samt sjukhage ganska länge samt att vi följde upp med röntgen. I juni friskförklarades hon. Men vi tyckte inte hon var fräsch ute på betet. Visade sig att det blivit en hasledinflammation som vi behandlade och därefter ok.


Har även ett numera avelsto som drog på sig en kraftig fissur på skenbenet vf under hennes tävlingskarriär. Stödbandage och hagvistelse. Ingen större svullnad, men har förutom några "snygga" vita fläckar även en bula som ett halvt ägg där sprickan satt. Aldig haft bekymmer med det.

Största bekymret i skelettskadeväg har för oss varit då två märrar rök ihop och den ena sparkade den andra så griffelbenet gick av. Tog tid och ville inte läka.



Gira :banana:
 
Sv: Trampskada på fölis...

En liten uppdatering, kommer att kolla imorgon om den som nämndes ovan har portabel röntgen samt ul annars kommer jag att försöka se om min vanliga klinik har möjlighet att ta honom sist på dagen (mamman är så in i helsike överbeskyddande och blir helstirrig om hon inte har hundra kontroll över honom så det vill till att det är så lugnt som möjligt om det skall funka att ta in dem på klinik).
Benet ser bättre ut men inte tillräckligt bra för att låta det vara. Han är pigg som vanligt, stegra tillhör favoriten så överdrivet ont borde han inte ha, men emellanåt så tycker jag mig se ett aj-steg, hade idag en mkt grundlig genomgång av benet (han sov som en stock i hagen och lät mig lyfta och vända och vrida och ha mig i benet hur mkt jag ville), får ingen aj reaktion oavsett vad jag gör, hur jag trycker, klämmer, rör det i olika riktningar osv, ingen direkt värme på någon punkt, tycker dock att jag börjar lockalisera ett lite svampigare parti ganska mitt på det tidigare svullna området (punkten syns ganska bra på detta kort jag la in i trådstarten, stämmer ganska bra med den fläck som blivit lite ljusare mitt emellan kota och hov
DSC_0004-1.jpg
 
Sv: Trampskada på fölis...

Hur e de med den lille? Blir de röntgen? Så typiskt att han skulle skada sig juh... :(
 
Sv: Trampskada på fölis...

Hur e de med den lille? Blir de röntgen? Så typiskt att han skulle skada sig juh... :(

Den du rekommenderade brukade låna denna portabla röntgen men hade inte tillgång eller kunde inte (osäker på vilket) på 2-3 veckor nu så ringde sedan de i Kågeröd och de skulle ringa tillbaka igårkväll ang om vet kunde tänka sig att köra utanför deras normala upptagnings område vilket de inte gjort så antar att de tycker det var för långt.

Har just nu fullt upp med att han haft väldig diarre och lite tempstegring så att ta honom hemmifrån har just nu blivit helt inaktuellt både med tanke på om det mot förmodan skulle vara något smittosamt vilket jag iofs inte tror men även för att jag inte vill utsätta honom för främmande bakterier när han redan är nersatt med det lilla immunförsvar en sådan liten har.

Det ser ju inte överakut ut med hoven, den ser ungefär likadan ut möjligen lite mindre svullen, dessutom ligger han mer nu när han är krasslig så han vilar ju automatiskt benet då också så vi får skjuta fram röntgen tills han är helt ok igen om inte de från Kågeröd kan tänka sig att köra ner och göra det här hemma. Jag har ju i alla fall inte sett någon försämring så förhoppningsvis är det inte allt för negativt att vänta och kolla det.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Jo det är Ursula som jag känner till har portabel men det är ganska många mil för henne att köra ner här.
Just något med sidoligamenten är jag själv inne på att det är risk att de skadats, nu är det ju dock en markant skillnad mellan din häst och denna lilla fölis. Den rids ju inte och den väger ca 50 kg så det blir inte precis någon jättebelastning på den lilla hoven. Är ganska övertygad om att man inte gör någonting på en liten fölis om det är en sådan skada utan det är nog bara att vänta på att det läker.

Ok, har inte koll på var du befann dig mer än Skåne o tänkte jag kunde hjälpa till lite.. Ja du har helt rätt i att det är markant skillnad mellan ditt föl o min Cortezbumling på 175cm/650kg. Men jag tänkte närmast att man kanske gör ngt med fölisen (boxvila eller annat) som inte är ren behandling OM det nu visade sig vara detta. Min var dock jämfört med din (glömde säga det i förra inlägget) mycket mindre svullen, bara matskedstor svullnad, men den satt på samma ställe. Och jag är rena hönsmorsan så jag ringer hellre än "låter det vara ett tag för att se vad som händer". Hursomhelst hoppas det går bra.:)
 
Sv: Trampskada på fölis...

Det du måste ta med i beräkningen när det gäller att släpa in ett föl på klinik är att man utsätter den för mkt stora risker. De har inget utvecklat immunförsvar när de är så små och på kliniker så kryllar det av basilusker som många gånger är totalt ofarliga för en vuxen häst men för en sådan liten kan det innebära skillnad på liv och död att träffa på dem.
Är det inte ett absolut måste att man måste in på en klinik så gör man inte det med en sådan liten.
Boxvila är inget alternativ för denna fölis då mamma inte klarar det och riskerna är allt för stora att han blir allvarligt trampad igen om man skulle tvinga dem till det eftersom stoet snurrar runt i boxen hela tiden, de går ensamma i mindre hage för att han skall ta det lugnt och det är även vad veterinären i dagsläget anser att han skall göra. Veterinären bedömmer inte honom som akut efter att ha fått en mkt detaljerad beskrivning av hur han ser ut och rör sig och hon ansåg att han kan vänta med mer kontroll med röntgen/ul till nästa vecka när de har möjlighet att komma ner och göra det på hemmaplan om han inte klart försämras.

Benet har hela tiden sett stabilt ut och om något aningen bättre, dock tyckte jag nu i natt när jag var ute och tog en temp på honom att han såg linkigare ut på det än han gjort innan, förhoppningsvis så berodde det bara på att han legat och sovit och reste sig när jag kom och därför var lite stel, men skulle så vara fallet även imorgonbitti ja då får man kanske omvärdera hur snart han måste kollas.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Idag har grabben varit på klinik och det fick gå lite udda till.....

Igårkväll så var han rätt vad det var mer svullen och nu även på utsidan.
När jag släppte ut dem idag så tyckte jag att han var linkigare på benet och såg lite småhalt ut emellanåt speciellt när han legat, så jag kände att nu måste det kollas och gick in och ringde min klinik. Kom upp med honom så snart du kan så kollar vi.

Så ut och plockade sto och föl, eftersom mamma under dräktigheterna är totalt omöjlig att lasta men normalt som odräktig bara är klyddig men går på efter en stund, så viste vi ju inte hur hon skulle vara nu med föl eftersom vi aldrig åkte med hennes förra föl. Bestämde mig för att jag lyfter upp grabben så lär ju mamma som är så extremt överbeskyddande springa med upp, ja eller hur. Hon hade inga planer på att åka någonstans, det räckte ju att hon stod med frambenen på rampen så kunde hon ju vakta honom menade hon på, vi försökte allt men icke att märrskrället skulle med, 4 timmar höll vi på och det började närma sig klinikens stängningstid, och jag viste att imorgon var där ingen veterinär då de skulle iväg på någonting så annars hade vi fått vänta till måndag.

Fölet lastade jag upp och ner många gånger under den perioden iom att han fick gå ut och dia med jämna mellanrum. Höll sig lugn och fin uppe i lastbilen och en tanke flög genom huvudet. Ringde och pratade med veterinärerna, vågar vi köra upp med bara fölet och lämna mamma hemma om vi pumpar ut mjölk och har med oss till honom. De tyckte precis som jag att han verkligen behövde kollas iom försämringen så vi bestämde oss för att vi får göra så och så skulle jag ringa dem när vi rullade ifrån gården så att de stod beredda att ta in honom på röntgen direkt så att det gick så fort som möjligt. Lastbilen tömdes helt på inredning och jag beslutade mig för att åka där bak med honom både för att hjälpa honom med balansen men framförallt som trygghet.

Lyckades lura stoet in i boxen och behöll fölis utanför och gick rakt ut och lastade honom. Resan gick jättebra han gnäggade ett par gånger men inget stirrande alls. Väl på kliniken så verkade han inte ett dugg rädd även om han gnäggade och pratade med varenda häst som gnäggade till honom, kaxig som få (den grabben har verkligen humör) mot alla som skulle peta på honom. Röntgad skulle han inte bli sa han så till slut fick han få en minidos plegg för att sluta kicka plåtar och nästan träffa röntgenkameran.
Tog en bra stund och många suddiga plåtar innan han började ge efter för det lugnande men sen blev det tom lite för bra och han blev så vinglig att han när han skulle tjaffsa emot helt enkelt stod på näsan och det var en lyckosak för när han väl låg så somnade han och vi kunde i lugn och ro röntga honom ur alla vinklar och vrår liggande och sedan reste vi honom gick över i ultraljudsrummet och helt enkelt la honom ner igen, där fick han tom raka tassen och helt utan protester.

Det som verkligen var otroligt var att det gick att visa fram honom i både skritt och trav snyggt och prydligt, med tanke på att han knappt alls vill gå i grimskaft hemma och än mindre någonsin travar (inte heller i hagen) så skrattade jag gott när vet menade på skritta och trav neråt så att jag får se om han haltar. Snacka om att jag blev paff när han snyggt och prydligt travade vid sidan om mig.

Och vad hittade vi då, egentligen ingenting, röntgenmässigt så fanns inga sprickor eller frakturer, en mkt liten diffus fläck på ytterkanten i övre delen av hovbenet de kan inte ens avgöra om det är lite mikroskopiskt skadat i kanten men som de sa det kan inte vara det som ger svullnaden och det lilla är inget att bry sig om, om det nu är något överhuvudtaget. För övrigt som sagt ingenting.

Vet ville ha det till att svullnaden skulle kunna vara en galla i kronleden därför ulades den för att se om där var vätska i leden, även det andra benet ulades som jämförelse och den vet som gjorde det tyckte inte att det var någon skillnad på dem, dock skall även den mest rutinerade veterinären som inte var kvar titta på dem imorgon.

Vet ringde även och diskuterade med veterinär i Helsingborg då de har mest tävlingshästar som kunder och därför inte så ofta ser föl. Det som fick dem till att ringa var tanken att han ju haft lite pendlande temp nu under sina diarrer och det vi säkert nu vill utesluta är att det inte är så jäkligt att vi har att göra med två olika saker att det inte alls är trampet som gjort den nya ökade svullnaden utan fölsjuka. Det togs blodprov på honom och det ser inte ut som fölsjuka på diffen dock kan plegg tydligen påverka lite på värdena och det togs ju inte förrän efter han fått plegg när vi inte hittade någon förklaring. Nu skall jag själv ta ett nytt prov på honom imorgonbitti och köra dit och få analyserat för att säkerställa att så inte är fallet, dock trodde inte veterinären i Helsingborg att det kunde påverka så mkt utan de höll det nästan för uteslutet att det handlade om fölsjuka. Men överenskommet med dem är att visar provet imorgon annat, eller att han får feber, blir mer svullen eller mer halt så skall han till Helsingborg pronto. Hur i helsike vi skall få med oss stoet då får vi klura vidare på, för då blir det ju en längre resa och troligen även installning där gissar jag och då kan hon ju inte vara kvar hemma.
Så summan av det hela är att under förutsättning att vi får bra prover imorgon också så handlar det om en mjukdels skada bara, möjligt är att han vrickat sig i samband med att det hände, dock borde han vara mer halt av en vrickning.
Men fraktur var det i alla fall inte så det känns väldigt skönt det var ju det man oroade sig mest för.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Skönt att det inte verkar vara ngt allvarligare fel på fölis!

Av ren nyfikenhet -vad rekommenderade veterinären, nu förutsatt att det "bara" rör sig om en vrickning el mjukdelsskada. Boxvila el utevistelse?
 
Sv: Trampskada på fölis...

Vi har så att säga ännu inte "avslutat" letandet efter felet så jag har ännu inte fått längre förhållningsregler. Denna helg sattes "aggresiv" kylbehandling med is in minst 4 ggr om dagen för är att se om svullnaden tydligt gick ner och så ny kontakt med vet idag måndag. Hade det varit vanlig vrickning eller enklare mjukdelsskada så hade svullnaden svarat med att gå ner med den behandlingen. Tyvärr svarar bara svullnaden marginellt på detta dock har jag nu fått fram ett nytt symtom som förhoppningsvis gör att vi är närmre lösningen om vad det är och det är att han blir mkt mer halt precis efter nerkylning för att sedan se i stort sett ohalt ut när han blir varm igen. Det får i alla fall mig att tänka på att det är något ligament i alla fall som är skadat skall snart ringa vet och diskutera saken.

För övrigt så får de gå i mindre hage ensamma så länge han håller sig hyffsat lugn. En sån liten skuttar ju runt även om de befinner sig i boxen så om han gör det ute eller inne spelar ingen roll.
Just nu har de fått en avdelad del intill sommarhagen, problemet är bara att det ser ut som att jag kan glömma bete i år även för det andra fölet för när dessa går in så inte vill de stanna ute utan springer som tokar och gnäggar tills man plockar in även dem.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Nu har jag en liten fråga - fölungen skötte sig ju bra - men hur tog mammahästen det hela ? Rev hon stallet under tiden ?

Håller iaf tummarna för lille pojken !
 
Sv: Trampskada på fölis...

Nu har jag en liten fråga - fölungen skötte sig ju bra - men hur tog mammahästen det hela ? Rev hon stallet under tiden ?

Håller iaf tummarna för lille pojken !

Jag vet faktiskt inte hur stoet betedde sig när vi var borta då ingen var kvar hemma, vi har en fortknox box som faktiskt härör från avvänjningen från hennes förra fölis då den ungen var varianten klätterapa, den är totalt omöjlig att ta sig ut ur och där finns ingenting de kan skada sig eller fastna i om de så ger sig på att klättra ända uppe vid taket, alla galler är förstärkta med rutgaller som är så täta att inte ens ett fölben kan fastna i dem och den är verkligen guld värd när den behövs.
Därav viste jag när vi gav oss iväg att det enda som kan hända är att stoet glider omkull om hon härjar runt mkt.

Vi väntade faktiskt inte ens för att se hur hon reagerade för vi ville inte att hon skulle stressa upp fölis om hon började skrika. Jag fyllde krubban med ett par kilo müsli och vräkte in hö, när vi kom hem igen så hade hon vänt upp och ner på spånbädden i boxen och grävt vid dörren men all mat i krubban var borta och i stort sett allt hö så hon har i alla fall haft tillräcklig ro att äta. Lite varm och småsvettig var hon så stressat har hon gjort men inte vrålstressat då hon svettas lätt massor och det var dessutom väldigt varmt i stallet då vi som en extra säkerhetsåtgärd även stängde igen stalldörrarna vilket vi inte gör annars i den värmen.

När vi kom hem så lastade vi ur fölis och en höll honom på stallplan och jag gick in och hämtade ut stoet iom att hon inte befann sig i deras box och jag ville inte ha cirkus inne stallet, vist hade hon brått ut men det var inget överdrivet hon blev naturligtvis glad att se fölis han var mest glad över att se tuttarna och försvann in under magen direkt. På natten ville hon inte släppa honom med blicken utan stod och vaktade honom hela natten när han sov men de var helt som vanligt morgonen efter, jag förväntade mig att hon skulle vara mer överbeskyddande men de var precis som vanligt.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Vad bra att ni har en sådan specialbox ! jag tänkte just att en sådan överbeskyddande mamma skulle kunna gjort sig själv ordentligen illa om hon blivit tokig efter sin unge. Skönt att hon iallafall fick ro att äta. Jag hade nog inte heller stannat för att se om hon rev stallet.

Hoppas nu att lillen kryar på sig - jag inbillar mig att just fölben ändå är hyggligt lättläkta, själva belastningen på benen är relativt låg och man kan ju fixa de mest fula benställ så även en trampskada borde läka ut hyggligt fort-..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 281
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp