Träna framdelen?

cristobal

Trådstartare
Alla talar om hur viktigt det är att bakdelen tränas på ett riktigt och bra sätt, men framdelen då?
Eftersom hästen ju inte går på bakbenen även om den går som den ska, borde man väl träna framdelen, så att den bär sig på ett ändamålsenligt sätt?
Är det någon som gör det?

Sv: Träna framdelen?

Alla talar om hur viktigt det är att bakdelen tränas på ett riktigt och bra sätt, men framdelen då?
Eftersom hästen ju inte går på bakbenen även om den går som den ska, borde man väl träna framdelen, så att den bär sig på ett ändamålsenligt sätt?
Är det någon som gör det?

hmmm.
anledningen att man tränar bakdelen är ju för att hästen normalt, i sig själv, bär upp 60% av sin vikt på framdelen, och 40% på bakdelen. för att då orka med ekvationen ryttare ovanpå så vill man ju förflytta en del av procenten till bakdelen....

jag förstår vad du menar fast ändå inte :D

Framdelen har ju ingen bärande funktion, den kallas t ex Stützhand på tyska. Framdelen tar hand om och stöttar upp det som bakbenen skjuter på.

Fast jag diskuterade detta med min ridlärare en gång för länge sedan. Faktiskt så länge sedan att jag inte kommer ihåg exakt vad han sa. Men det handlade i alla fall om att det är svårt att träna frmadelen (t ex om hästen har en skada någonstans i bogen eller så). Han menade att en riktigt bra, bärig och bogfri galopp är det bästa - då har frammen bäst möjligheter att utveckla sig. Men sorgligt nog kommer jag inte ihåg vid vilken typ av skada, eller vilken typ av utveckling... :smirk: Så det var väl inte till mycket hjälp. :D

Mjaa.. Tänkte litet på att sprinters (mänskor) ju inte bara kan träna benen, de blir ju ofta muskulösa i hela kroppen.
En tanke är ju att hästens rörelsemekanik alltid är dynamisk, och att den, hur mycket man än får den att jobba med baken, måste använda framdelen också.
Då kom en fundering om hur viktig den delen är i sammanhanget...
Tänker att om det finns behov av spänst, styrka, svikt eller ngt annat där fram, så kanske det skulle gå att tjäna på att träna annorlunda.
Det är ju också så, att det brukar ta ett tag, åtminstone för mig, att få hästen att trampa under sig, och använda sin kropp bra - ibland kan det ju vara skitsvårt. Och om man då skulle slita mindre på hästen med rätt tränad framdel.
Eller är det helt onödigt att ens fundera i dessa banor?
Vill betona att jag vill få hästen att jobba rätt....

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Tilly_85
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: Masse
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur