Träna omhoppning

Problematisk

Trådstartare
Tränar ni någonsin inför att rida omhoppning? Hur?
Funderade på det efter att ha lyssnat på nåt (tror det var Peders sommarprat, men det var ett tag sen så jag kan minnas fel) om att man måste öva på att rida fort.
Under alla år jag ridit har fokus i princip alltid legat på att rida stabila, jämna rundor när man hoppar bana. Vilket ju självklart är viktigast och A och O, och eftersom jag knappt ridit några klasser med omhoppning har jag inte funderat så mycket på det förr. Men nu börjar det hända och då undrar jag, hur blir man bra på omhoppning? Tränar ni det för tränare? Själva?
Alltså, nu menar jag specifikt just "omhoppningsridning". Att ha en lydig, balanserad häst osv är ju självklart för att lyckas med det, så de generella tipsen undrar jag inte över, utan just om ni tränar på omhoppningssvängar och så? Hur ofta?
 
Tränar både själv och för tränare. Ofta låga hinder och mycket svängar i normal galopp. Men man kommer väldigt långt med vanlig hoppträning, man behöver inte rida för vinst i början.
 
När jag tränade mer förr hade vi mer rena såna träningar ibland.
Men när det närmare sej tävlingssäsong bakades det in i träningen när det blev mer ’hoppa bana’ och det blev lite mer lite oftare.

Inte nödvändigtvis så snabbt men korta vägar, vända upp snabbt, kunna variera tempo och galoppsprång. Men även lite mer tempo för att kunna hantera även det på tävling.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 818
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp