Träna starthäst..

Humelibumlan

Trådstartare
Tycker det är lite "dött" här på trav forumet :smirk:
men de flesta verkar ju ha starthästar, duktiga såndana oxå :bow: så detta är väl en tråd som borde passa :D

Hur tränar ni era starthästar, alltså hästar som regelbundet tävlar? Vad gör ni med dem mellan starterna?

Min startar runt varannan var 3dje vecka och efter lopp får hon 1 veckas vila i hagen (+ massage o laser så länge det är tillåtet), brukar köra ett väldig lugn långsam tur en vecka efter start, 1 dag vila och sen intervall jobb (6-8x700m i 25-40 tempo) vila 2 dagar och sen lika igen...
Hon brukar få gå 3-4 700m intervaller 35-40tempo 2 dagar före start.
Funkar bra på henne och jag har uppfattningen att för mycket "långsam turer" med starthästar, sliter mer på dem än de gör nytta?

Hur gör ni? :D

Sv: Träna starthäst..

Humelibumlan skrev:
Tycker det är lite "dött" här på trav forumet :smirk:
men de flesta verkar ju ha starthästar, duktiga såndana oxå :bow: så detta är väl en tråd som borde passa :D

Hur tränar ni era starthästar, alltså hästar som regelbundet tävlar? Vad gör ni med dem mellan starterna?

Min startar runt varannan var 3dje vecka och efter lopp får hon 1 veckas vila i hagen (+ massage o laser så länge det är tillåtet), brukar köra ett väldig lugn långsam tur en vecka efter start, 1 dag vila och sen intervall jobb (6-8x700m i 25-40 tempo) vila 2 dagar och sen lika igen...
Hon brukar få gå 3-4 700m intervaller 35-40tempo 2 dagar före start.
Funkar bra på henne och jag har uppfattningen att för mycket "långsam turer" med starthästar, sliter mer på dem än de gör nytta?

Hur gör ni? :D

Hos oss är det ALLTID snabbjobb 2 dagar i veckan om det inte är 2 starter under samma vecka... Brukar inte starta mer än 2-4 veckor i rad.. sen vila 2-4veckor med sedvanlig snabbjobb... En vecka kan se ut som skritta måndag, snabbjobb tisdag, hage onsdag, jogga, torsdag, snabbjobb fredag, och hage hela helgen... eller joggas lite lördan.. Beror på vad d e för häst!

Dag efter start är det 1-2dagar hage, sen tredje dag är det snabbjobb igen...

Hmmm... typ så det ser ut...
(snabbjobb= 27-45-tempo är lite olika ibland, hört att vissa sitter o pressar 20-25tempo o undrarvarför inget händer eller hästen går sönder hehe)

Jag har startponnyer, men kastar mig modigt in i diskussionen ändå! ;)

Mina går två till tre gånger i veckan, de veckor vi inte är och tävlar. Kör lite varierat, mest jogg. Skulle vilja köra intervaller hemma, men har absolut ingenstans att göra det på.

De veckor de startar så går det ett "hårt" jobb fyra/fem dagar innan start och skrittar en/två dagar innan start. Masserar också gärna några dagar innan start med en "th*mper" som jag får låna. *älskar den*

Jenny

Montéryttare skrev:
(snabbjobb= 27-45-tempo är lite olika ibland, hört att vissa sitter o pressar 20-25tempo o undrarvarför inget händer eller hästen går sönder hehe)
Det beror väl på vad man har för underlag, kör du 27-45 på snabbt tävlingsunderlag så lär det ju inte hända mycke :cool:
Du tycker säkert att jag är helt galen som sitter och kör 14-15 tempo mellan starterna(1-3 x 700m)2ggr om det är 14dgr mellan starterna.
Angående massage o laser högst 1gång/14dgr, tycker att hästarna blir alldeles för muskelömma annars :idea:
:o Jag maxar alltid 2dgr före start 2x500m då brukar det gå 10tempo :o

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Kul att se hur olika alla tränar :D
Ja visst är det. Sen kan man plocka lite här och lite där ,och hoppas att man lyckas.

NinasApache skrev:
Ja visst är det. Sen kan man plocka lite här och lite där ,och hoppas att man lyckas.
Jag skulle gärna plocka en hel del av dig ;) :bow: Men det skulle inte funka på min häst, så jag får vara nöjd med att hon är hel o ren och på gott humör och kutar in en krona här o där ;)

Jag kör ALDRIG på mjukt eller kladdigt underlag, jag tycker att det bara blir problem med kotor och senor då.
Hellre betong än sand.

NinasApache skrev:
Jag kör ALDRIG på mjukt eller kladdigt underlag, jag tycker att det bara blir problem med kotor och senor då.
Hellre betong än sand.
Jag försöker hålla mig på bra underlag, varken för mjuk eller hårt... det är jätte lätt här där vi bara har grusvägar :smirk: :mad:

Brukar köra fort i skogen, på gräsvägar eller hos Lasse som har en jätte fin rakbana... :bow:

Grusvägar tycker jag är perfekt, dom blir aldrig för lösa och mjuka :idea:

NinasApache skrev:
Grusvägar tycker jag är perfekt, dom blir aldrig för lösa och mjuka :idea:
Då är det nå fel på våra.. de är stenhårda jämnt, förutom några veckor per år de är toppfina, dessutom ligger det "massa" stora stenar på som gör min sul-ömma/känsliga pålle orytmisk... :mad:

Humelibumlan skrev:
Då är det nå fel på våra.. de är stenhårda jämnt, förutom några veckor per år de är toppfina, dessutom ligger det "massa" stora stenar på som gör min sul-ömma/känsliga pålle orytmisk... :mad:
Aj då :( Inte bra med stenar. LASSE??

NinasApache skrev:
Aj då :( Inte bra med stenar. LASSE??
Nä, de är lite för många för att plocka bort :smirk: ;)
Har haft superfina körvägar (avverkningsvägar) utan bil trafik, kuperat och helt enkelt underbart... Men när de var där uppe o avverkade, så drog de upp vägen och därmed massa stora stenar :mad: Och Humlan är så där jätte känslig, så det går knappt köra henne där längre..

Lasse = Lasse Söderholm, min idol :love: ;)

Humelibumlan skrev:
Nä, de är lite för många för att plocka bort :smirk: ;)

Lasse = Lasse Söderholm, min idol :love: ;)
En av mina oxå pratar jämnt med honom på banorna.
Snällare mäniska finns inte! skall vara jag då
:angel: :rofl:

Humelibumlan skrev:
Ja, har är rätt snäll :D :love:
Dessutom är han väldigt duktig :bow:
som jag då
engel_004.gif

Humelibumlan skrev:
Ska fråga Lasse i morgon om du är så snäll som du påstår... Kanske kan få höra lite skvaller, så jag har en hållis på dig :p ;)
Finns inget negativt om mej (tror jag :angel: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 137
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka