Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är er motivation till träning? Och hur bra är ni på att bita ihop?
För mig växlar det väldigt i motivation men jag håller mig oftast till min plan.

För mig växlar det väldigt i motivation men jag håller mig oftast till min plan.

Mitt problem har alltid varit att motivationen har brustit. Särskilt om saker har gått emot och om det har varit svårt att få till. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt börja springa igen, något som jag faktiskt gillade förut, och så ger jag upp för att det är hemskt och jobbigt och inte alls känns som förr.

Därför har jag bytt taktik nu. Jag kör den här appen som tar cirka tio minuter, och försöker hålla igång det (utöver stallet) till en början. Innan dess försökte jag kombinera stallet med promenader och jogging men det tog dessutom betydligt mer tid.

Motivationen varierar hejvilt, så den ger jag inte mycket för. :D Det är kul när den finns där men det är inget jag räknar med. Eftersom jag tränat regelbundet (3-4 gånger per vecka) sen 2010 (undantaget när jag var gravid och en tid efter graviditeten) så skulle jag säga att jag är hyggligt bra på att bita ihop.

För mig är lite som för @Tassetass . Motivationen varierar men jag gör det jag tänkt ändå och är nog rätt bra på att bita ihop. Det gäller både träningen av hästarna, promenaderna med hunden och träningen av mig själv. Allt har blivit en naturlig del i min vardag och är sånt jag bara gör utan att tänka för mycket.

jag gör det jag tänkt ändå

Kan tillägga att det är långt ifrån alltid jag gjort det jag hade tänkt, men jag ersätter istället för att hoppa över. Så man kan säga att min träning i grunden är ganska luststyrd, men inte särskilt motivationsberoende.

Senaste sex-åtta månaderna har jag dock följt ett par olika program och det har varit lite av en utmaning eftersom jag inte bara kunnat köra ben istället för rygg ifall jag känt för det, inte utan att sabba programmet. (Har nog aldrig svurit så mycket över träningen som jag gjort på sistone, men jag har nog aldrig gjort såna framsteg heller.)

Kan tillägga att det är långt ifrån alltid jag gjort det jag hade tänkt, men jag ersätter istället för att hoppa över. Så man kan säga att min träning i grunden är ganska luststyrd, men inte särskilt motivationsberoende.

Senaste sex-åtta månaderna har jag dock följt ett par olika program och det har varit lite av en utmaning eftersom jag inte bara kunnat köra ben istället för rygg ifall jag känt för det, inte utan att sabba programmet. (Har nog aldrig svurit så mycket över träningen som jag gjort på sistone, men jag har nog aldrig gjort såna framsteg heller.)

Ja jag menade inte helt ordagrant. Utan har jag tänkt träna en dag så gör jag det men om jag gör exakt de övningar jag tänkt mig från början är inte säkert, men tränar gör jag ändå. Samma med hästarna, har jag bestämt att unghästen ska tränas en dag och hade tänkt rida ut i skogen så kanske det blir ett dressyrpass på åkern eller longering på gårdsplanen istället, men träna fick han göra.

På tal om motivation: jag kom till gymmet idag och upptäckte att jag glömt packa tights. Lämnade hörlurar och plånbok i ett skåp för att vara säker på att gå tillbaka efter snabbt ombyte hemma :sneaky: är ej supermotiverad generellt alltså. "För att jag mår bra av det" har tyvärr aldrig funkat på mig, det måste vara roligt oftare än ett nödvändigt ont!

Är för övrigt skitsur för att funktionell träning, nu när Må Bättre blivit Actic fullt ut, bytt namn till funktionell TONING. :cautious:

Igår blev det kvällsträning och det var fullt på gymmet! Blev inte så mycket gjort, vi tog bara de maskiner som blev lediga. Det är lite fascinerande, för det är så många på gymmet som bara sitter vid maskiner utan att göra något. Inte vilar en stund och sen kör vidare, utan går till en maskin och sätter sig ner, tar fram mobilen, sitter där i tio minuter utan att göra något och går sedan därifrån :confused: Sååå hälften av maskinerna är fulla av folk som tränar och hälften av folk som bara sitter där.

Idag blev det iallafall morgonträning! Mycket mindre folk, så vi kunde köra på ganska ordentligt. Nu har vi två pass kvar tillsammans, och sen blir jag ensam i två veckor :nailbiting:

Efter mankemanget med de saknade tightsen så blev det som följer:
5 minuter(650 m) på löpbandet
8 kg 3x8 axelpress
16 kg 3x10 knäböj med upprätt rodd
16 kg 2x20 svingar
30 sekunder planka(del av en actic-utmaning)
3x10 reverse crunches(+/benlyft? Drog arslet upp i luften, sen ner med den i mattan och benen till golvet men fortfarande i luften)
2x10 höftlyft
1x10 per sida höftlyft med ena foten i luften.

Nästa gång ska jag nog nöja mig med 12 kg i svingarna, känner att 16 kg är ganska tuff mot handlederna. Och ska försöka gå på yinyoga ikväll/oftare, det krasar lite överallt i vänstersidan på mig :cautious:

Rörde på mig en del igår när jag tänker efter. Julgransskakning med barnen där jag var med och dansade, red båda hästarna och avslutade dagen med ett styrkepass hemma. Men matvalen och godsakerna var inte bra :p
Julgrans-vaddåförnånting? O_o
Min motivation är ganska svajig, men det är sällan jag tillåter mig att fundera så mycket över den. Jag är väldigt envist lagd och känner mig lätt misslyckad ifall jag inte uträttar något jag planerat att uträtta, så det blir oftast att jag biter ihop och skiter i att jag inte är så motiverad. Oftast kommer det igång av sig själv när jag väl är igång och tränar, och jag är i 9 fall av 10 glad att jag faktiskt bet ihop och tog mig dit.
På tal om motivation: jag kom till gymmet idag och upptäckte att jag glömt packa tights. Lämnade hörlurar och plånbok i ett skåp för att vara säker på att gå tillbaka efter snabbt ombyte hemma :sneaky: är ej supermotiverad generellt alltså. "För att jag mår bra av det" har tyvärr aldrig funkat på mig, det måste vara roligt oftare än ett nödvändigt ont!
Haha, vilken bra idé! Sjukt smart :up:
Igår blev det kvällsträning och det var fullt på gymmet! Blev inte så mycket gjort, vi tog bara de maskiner som blev lediga. Det är lite fascinerande, för det är så många på gymmet som bara sitter vid maskiner utan att göra något. Inte vilar en stund och sen kör vidare, utan går till en maskin och sätter sig ner, tar fram mobilen, sitter där i tio minuter utan att göra något och går sedan därifrån :confused: Sååå hälften av maskinerna är fulla av folk som tränar och hälften av folk som bara sitter där.

Idag blev det iallafall morgonträning! Mycket mindre folk, så vi kunde köra på ganska ordentligt. Nu har vi två pass kvar tillsammans, och sen blir jag ensam i två veckor :nailbiting:
Guuud sådant där stör mig så mycket! På senare år har jag faktiskt börjat gå fram till folk och frågat ifall vi kan turas om så att jag kan köra ett set medan de vilar (eller "vilar") och vice versa. Det händer att folk gör det samma till mig när det är mycket folk på gymmet, även om jag sällan vilar längre än 1 minut. Det har aldrig varit några problem, men jag förstår att det kanske känns lite läskigt när man är relativt ny på gymmet.

Och oroa dig inte för att gå dit själv sen hörru, du har ju riktigt bra koll på läget nu! Jag rekommenderar dock att du skriver ner en plan för vad du ska göra och i vilken ordning, åtminstone jag känner mig mycket mindre osäker när jag vet exakt vart jag ska härnäst. Det kan ju hjälpa till att öka intensiteten i träningen också, vilket sällan är fel! :)

Jag har varit paniktrött och på uruselt humör ända sedan jag slog upp ögonen i morse, och velar mellan att gymma efter jobbet och att gå raka vägen hem och bryta ihop i sängen lite. Det känns som att jag skulle behöva göra en "bryt ihop och kom igen", typ. Men jag kände ett liiitet uns träningsmotivation när jag läste ditt senaste inlägg @Linta, så det kanske blir att jag stannar till på gymmet trots allt.

Men jag vet inte, den här konstanta tröttheten känns inte bra alltså… Jag brukar vara morgonpigg och har sällan svårt att komma ur sängen, men hittills det här året har det varit fruktansvärt. I vanliga fall snoozar jag en eller möjligtvis två gånger - nuförtiden krävs det minst 3-4 omgångar innan jag högst motvilligt tar mig upp. Och när jag väl tar mig upp fortsätter jag att känna mig som en zombie i princip hela resten av dagen, oavsett vad jag gör.

Jag äter multivitamintabletter sedan en vecka tillbaka och har för övrigt en bra, allsidig kost. Rör på mig lika mycket som vanligt och promenerar runt 3 mil i veckan. Går och lägger mig ca 9 timmar innan klockan ringer och upplever inte att jag har några problem med sömnen som sådan, även om jag haft lite jobbiga drömmar på senaste.

Tröttheten leder till att jag tappar motivationen till allt från träning till jobb till socialt umgänge, och den gör också att kroppen skriker ovanligt mycket efter diverse onyttig mat. Vilket gör mig ännu mera trött, grinig och uppgiven.

Känner att jag skulle behöva minst ett par dagars fullständig ensamhet i sommarhuset på stranden i Sverige, helt utan stress och press och krav. Blir alldeles gråtfärdig när jag tänker på hur skönt det hade varit. Men nej, det finns det tyvärr inte möjlighet till.

Så, det var skönt att skriva av sig lite. Nu ska jag fortsätta försöka jobba, och fortsätta försöka stå emot frestelsen att äta upp den sista biten av chokladkakan som min kollega bakat.

Jag har varit paniktrött och på uruselt humör ända sedan jag slog upp ögonen i morse, och velar mellan att gymma efter jobbet och att gå raka vägen hem och bryta ihop i sängen lite. Det känns som att jag skulle behöva göra en "bryt ihop och kom igen", typ. Men jag kände ett liiitet uns träningsmotivation när jag läste ditt senaste inlägg @Linta, så det kanske blir att jag stannar till på gymmet trots allt.

Men jag vet inte, den här konstanta tröttheten känns inte bra alltså… Jag brukar vara morgonpigg och har sällan svårt att komma ur sängen, men hittills det här året har det varit fruktansvärt. I vanliga fall snoozar jag en eller möjligtvis två gånger - nuförtiden krävs det minst 3-4 omgångar innan jag högst motvilligt tar mig upp. Och när jag väl tar mig upp fortsätter jag att känna mig som en zombie i princip hela resten av dagen, oavsett vad jag gör.

Jag äter multivitamintabletter sedan en vecka tillbaka och har för övrigt en bra, allsidig kost. Rör på mig lika mycket som vanligt och promenerar runt 3 mil i veckan. Går och lägger mig ca 9 timmar innan klockan ringer och upplever inte att jag har några problem med sömnen som sådan, även om jag haft lite jobbiga drömmar på senaste.

Tröttheten leder till att jag tappar motivationen till allt från träning till jobb till socialt umgänge, och den gör också att kroppen skriker ovanligt mycket efter diverse onyttig mat. Vilket gör mig ännu mera trött, grinig och uppgiven.

Känner att jag skulle behöva minst ett par dagars fullständig ensamhet i sommarhuset på stranden i Sverige, helt utan stress och press och krav. Blir alldeles gråtfärdig när jag tänker på hur skönt det hade varit. Men nej, det finns det tyvärr inte möjlighet till.

Så, det var skönt att skriva av sig lite. Nu ska jag fortsätta försöka jobba, och fortsätta försöka stå emot frestelsen att äta upp den sista biten av chokladkakan som min kollega bakat.

Det första jag tänkte när jag läste det här var "Hon är nog stressad". Det andra jag tänkte var "Hon kan ju i och för sig vara på smällen". :D

Det första jag tänkte när jag läste det här var "Hon är nog stressad". Det andra jag tänkte var "Hon kan ju i och för sig vara på smällen". :D
Men neeej, säg inte sådär! :nailbiting: Jag blev faktiskt övertalad att göra ett test då min sambo hade liknande funderingar, och det blir inga mini-Mineurs här på ett tag inte!

Stressad tycker jag inte heller att jag är. Det skulle väl i så fall vara stressad för att jag är så trött så att jag inte får något gjort - känns ju som en ovanligt ond cirkel om så är fallet! Men nej, jag har verkligen försökt att inte planera så mycket som jag brukar (= jättemycket) det här året och tycker att jag lyckats bra. Jobbet är rätt lugnt, för stunden i alla fall. Så jag tycker liksom inte riktigt att jag har anledning att vara stressad, men det är väl iofs ingen garanti för att jag inte är det... Vad besvärligt det blev nu! :p

Haha, vilken bra idé! Sjukt smart :up:
Känner mig själv, det var enda sättet :laugh: och jag övervägde ändå om det inte var värt att låta det ligga över natten :angel:

Låter fruktansvärt jobbigt med tröttheten, just det där att bara tanken på vila får en att nästan grina är allt för välbekant. Var rädd om dig och lyssna på kroppen:heart

Guuud sådant där stör mig så mycket! På senare år har jag faktiskt börjat gå fram till folk och frågat ifall vi kan turas om så att jag kan köra ett set medan de vilar (eller "vilar") och vice versa. Det händer att folk gör det samma till mig när det är mycket folk på gymmet, även om jag sällan vilar längre än 1 minut. Det har aldrig varit några problem, men jag förstår att det kanske känns lite läskigt när man är relativt ny på gymmet.

Och oroa dig inte för att gå dit själv sen hörru, du har ju riktigt bra koll på läget nu! Jag rekommenderar dock att du skriver ner en plan för vad du ska göra och i vilken ordning, åtminstone jag känner mig mycket mindre osäker när jag vet exakt vart jag ska härnäst. Det kan ju hjälpa till att öka intensiteten i träningen också, vilket sällan är fel! :)

Ja, jag vågar inte riktigt säga till :D Jag och min vän turas alltid om, så är vi vid en maskin används den hela tiden. Men jag tycker att det är helt okej att folk vilar, men när de helt uppenbart inte har något mål att använda maskinen.. :cautious:

Tack för tipsen! Jag hoppas att det kommer gå bra. Det som blir skönt är ju att jag kan gå den tiden jag vill (riktigt tidigt på morgonen om jag tar mig upp ut sängen :o) utan att behöva anpassa mig efter någon. Och att jag kan springa en längre stund på band utan att få dåligt samvete :D

Jag har så pass bra motivation att jag aldrig funderar över min motivation :p Känner inte särskilt ofta att jag biter ihop och gör något heller utan antingen är jag sugen, eller så går det av bara farten eller så struntar jag i det om jag verkligen inte känner för det. Brukar bli att jag tränar runt 5 dagar i veckan :) Men då tränar jag ju också sånt jag tycker är kul i nuläget, inga direkta mål med någonting. Det kan nog bli en annan utmaning för motivationen när jag ska börja träna inför Vättern och MÅSTE cykla mina mil varje vecka oavsett väder osv. Men tror inte det blir några alltför stora problem!

Haha, jag har för långt hem för att åka hem och hämta så när jag glömde tights i vintras tränade jag i mina underställsbrallor istället :D De vara svarta iaf så ingen som märkte tror jag.. :p Bra gjort att du åkte tillbaka :up:

Men vad jobbigt att vara så trött! Har du koll på ditt Hb? Inte helt ovanligt att unga kvinnor hamnar lite lågt i Hb och det kan man bli väldigt trött av.
Kanske dags att gå till VC annars och kolla lite allmänna prover om du varit ovanligt trött en längre tid utan uppenbar anledning?
Hoppas det blir bättre!

Dramatisk morgon... Ringde veterinären igår om hästarnas vaccination, och fick då beskedet att de skulle planera in mig idag, men kom det något akut så fick det så klart gå före. Räknade med att de skulle komma på eftermiddagen/i kvällningen, och tänkte därför passa på att rida häst nummer ett och tömköra häst nummer två innan dess. Men sen ringde de och ville komma redan på morgonen. Skönt visserligen, eftersom det helt garanterat skulle bli av idag då.

Tömkörde shettisen en halvtimme innan veterinärbesöket och tro inte utan att hans träns bara sprack helt utan anledning mitt under rundan? :eek: Det följde med köpet och var gammalt och misskött, men jag trodde inte det bara kunde spricka så utan att han ens ruskade på huvudet? TUR att det hände där det inte är någon trafik, att han helt lugnt bara fortsatte gå som om ingenting och att det inte hände när flickan red... :nailbiting:

Efter vaccinationen promenerade jag och ponny en halvtimme, var okej för veterinären. Hon behöver det mest psykiskt faktiskt.

Jag körde sen dagens pass på utmaningen. Burpees är verkligen INTE min favoritövning, jäklar vad hemsk den är! :wtf:

Idag ska jag promenera med vovven och markarbeta hästarna. Vi hade tänkt gymmet men det blir stressigt idag så vi tar det i morgon efter att ungarna åkt till farmor och farfar istället :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 781
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka