Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit lite stiltje på träningsfronten här. Men bilen hjälpte gärna till genom att vägra starta imorse, inte var det något simpelt som batteriet heller.

Så 12km transportpromenad avverkades idag.

6 plusgrader, vindstilla och lite regn i luften när jag gick hem från jobbet. Och det var ordentligt ljust! :love:
Så jag fick sånt himla sug att sticka ut o jogga! Sagt och gjort, var bara snabbt hemma o bytte om o var ute vid 17-tiden. Blev drygt 5 km av mest långsam jogg mixat med lite rask promenad emellanåt. Tyckte det var helt underbart ute! :love:

Ett till intervallpass avklarat :D Tog en 6-7 pass innan jag nu äntligen känner att jag kan köra på hela passet och faktiskt orkar vara igång på riktigt hela 40-sekundersintervallerna, alla intervaller. Funderar på att börja köra viktväskan på hundpromenaderna igen.. iaf när vi går i terräng.

Hörrni, hur är det egentligen med jordnötssmör? Det är ju så hypat i vissa hälso - och träningskretsar. Att det är kaloririkt vet jag, men hur näringsrikt är det?

Jag äter 1 banan med 1 msk jordnötssmör till frukost varje vardag, och och 1 äpple med 1 msk jordnötssmör till mellis på eftermiddagen. Vilket blir väl ca 200 kcal till frukost och 170 kcal till mellis. Samt någon klick i yoghurten på helgen. Så kalorimässigt drar det inte iväg, men vad säger ni, är det hälsosamt? Näringsrikt? Eller borde jag äta något hälsosammare till frukost och mellis? Jag äter givetvis det med 99% jordnötter och inget tillsatt socker.

Jobbar på kontoret i stan idag också så ingen ridning eller nåt på lunchen idag. Ska på föräldramöte sen och efter det tänkte jag ställa mig på löpbandet ett tag så får maken ta hundpromenaden. I morgon är planen ridning på lunchen och gym på kvällen :)

Hörrni, hur är det egentligen med jordnötssmör? Det är ju så hypat i vissa hälso - och träningskretsar. Att det är kaloririkt vet jag, men hur näringsrikt är det?

Jag äter 1 banan med 1 msk jordnötssmör till frukost varje vardag, och och 1 äpple med 1 msk jordnötssmör till mellis på eftermiddagen. Vilket blir väl ca 200 kcal till frukost och 170 kcal till mellis. Samt någon klick i yoghurten på helgen. Så kalorimässigt drar det inte iväg, men vad säger ni, är det hälsosamt? Näringsrikt? Eller borde jag äta något hälsosammare till frukost och mellis? Jag äter givetvis det med 99% jordnötter och inget tillsatt socker.
Jag tycker att det är toppen! Mättande, relativt proteinrikt och fett (= svårt att överäta samt mättar länge). Jag tror att det har ett delvis oförtjänt dåligt rykte p.g.a alla de sötade och på andra sätt onyttiga varianterna som finns, men "hälsofolk" har definitivt fått upp ögonen för att det inte alls behöver vara så illa så länge man är lite smart. Egentligen är det ju som att äta en näve nötter, men i lite goare form :p

Jag äter nötsmör rätt ofta, med gott samvete. I butikerna här finns det små portionspåsar med nötsmör som det är tänkt att man ska suga i sig som mellanmål vid behov, det är ett av mina standardsnacks ifall jag känner att jag behöver något extra t.e.x på väg till träningen.

Körde ett rätt tufft cykelpass på gymmet i morse. Men jag fick ett infall att hoppa på kvällens spinningpass. Hoppas att kroppen har lite krut kvar.

5 km på löpbandet igår. Hade gärna sprungit lite till om det inte var för att klockan blev 21 och vi hade bestämt att vi skulle släcka senast kl 22 :p Så efter jag sprungit matade vi hästarna, åt kvällsmat, duschade och la oss :D

Idag är det kallt igen, -11 grader och strålande sol. Ska rida på lunchen och ikväll är det gym planerat.

Idag var ett kul pass! Började med att springa 45 minuter på bandet med mina nya skor, jättehärligt och benen ville verkligen springa mer. Efter det blev det ett pass med fokus på ben och rumpa, och det kändes också bra även fast jag helst av allt bara ville springa mer :o Längtar så tills jag kan snöra på mig skorna och ge mig ut i naturen istället, jag tror det kommer bli många härliga pass där :D

Jag har numer tillgång till ett gym tvärs över gatan från mitt jobb och där finns det mesta man kan behöva. :) Det enda jag egentligen saknade var en deadlift jack, för det är inge kul att bängla med en stång som redan väger 90-100 kg när jag ska marklyfta, men allt annat går finfint att köra där. :up:

Idag blev det kettlebellsvingar (50-60 stycken med 24 kg), lite militärpress och hantelpress samt knäböj. Avslutade med två ettor på 80 kg, tror det är tangerat personbästa utan bälte och skor (åtminstone med godkänt djup :p ).

Hade inga problem med styrkan, men uthålligheten var verkligen noll. Oavsett vikt och övning tog jag slut efter 4-5 repetitioner. Kan mycket väl vara något som ligger och lurar i kroppen, men medelst mycket sömn och frisk luft hoppas jag på att hindra vad-det-nu-än-är från att bryta ut.

Gymmet imorse efter jobb och pb i pullups - 4 strikta i rad! ^^ Lyckligt förvånad då jag gjorde det efter 2set där jag körde armar/axlar.. körde sen 2set armar/axlar till och fixade efter det 3 strikta pullups till! Det tar sig! :D

Sov ett par timmar och red sen ett pass i ridhuset med fina pålle i eftermiddags! :love:

Ganska jätte mycket slut i kroppen just nu och det blir snart sängen! Ledig imorn! :)

Superfint väder idag också :love: Tyvärr ingen ridning på lunchen då jag måste vara hemma och vänta på foderleverans. Men jag ska gå ut i alla fall och longera lite.

I em blir det promenad till och från svärföräldrarna.

Jag provade igår att göra frontböj, men det gick inte så bra. Jag fick inte alls nåt bra grepp eller känsla så jag fick återgå till mina vanliga knäböj med stången på ryggen istället.
Försökte titta på teknikvideos men det hjälpte inte alls!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 801
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka