Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två timmars spinning igår var lite halvjobbigt. :D Inte så mycket för konditionen och musklerna, men jag fick mig en påminnelse att stenhårda spinningskor inte är till för att ha på sig i två timmar när man inte ens tittat på dem sedan året var väldigt nytt. :p Blev också påmind om att jag måste köpa nya spinningskor, för det par jag haft nu köpte jag 2012 och de börjar bokstavligt talat falla isär.

Idag känns kroppen helt okej. Har fortfarande en odefinierbar sjukdomskänsla i kroppen som hållit i hela veckan. Tänkte att spinningen kunde få det att bryta ut men det känns som det gjort tidigare i veckan; lite hostig, lite snorig, men inte mer.

I träningsväg, eller åtminstone motionsväg, bjuder dagen på dans i eftermiddag tillsammans med avkomman, men i övrigt blir det nog inte något speciellt. Imorgon far man och dotter till fjällen och är där en vecka, så jag tänker köra en liten miniutmaning med träning varje dag i en vecka, bara för att jag kan. :D

Ni som tränar på morgonen hur gör ni med frukost? Tänkte att jag skulle träna nu på morgonen, men jag fick avbryta strax efter uppvärmningen då det kändes som jag skulle ramla ihop. Hade inte någon ork alls.

Ni som tränar på morgonen hur gör ni med frukost? Tänkte att jag skulle träna nu på morgonen, men jag fick avbryta strax efter uppvärmningen då det kändes som jag skulle ramla ihop. Hade inte någon ork alls.

Jag kör utan frukost. Har dock tagit mig rätt lång tid att vänja mig vid det. Dels var jag rätt orkeslös i början, och dels blev jag helt bottenlös av att träna direkt på morgonen, men kroppen vande sig så småningom (tog väl en 10-15 pass eller något). Så mitt råd är, om du inte kan eller vill äta något snabbt innan du tränar (typ en näve russin), är att låta uppvärmningen ta lite extra tid och ta ner intensiteten ett hack eller två medan du vänjer dig vid att träna på tom mage direkt på morgonen.

Jag kör utan frukost. Har dock tagit mig rätt lång tid att vänja mig vid det. Dels var jag rätt orkeslös i början, och dels blev jag helt bottenlös av att träna direkt på morgonen, men kroppen vande sig så småningom (tog väl en 10-15 pass eller något). Så mitt råd är, om du inte kan eller vill äta något snabbt innan du tränar (typ en näve russin), är att låta uppvärmningen ta lite extra tid och ta ner intensiteten ett hack eller två medan du vänjer dig vid att träna på tom mage direkt på morgonen.
Jag får prova och äta något innan nästa gång. Idag var det så illa att jag funderade på att ringa sambon, så att jag kunde få skjuts hem.

Går jag direkt upp och cyklar vid 6-6:30 som jag gör på vardagar kör jag utan frukost. Går oftast bra.

Jag provade igår att göra frontböj, men det gick inte så bra. Jag fick inte alls nåt bra grepp eller känsla så jag fick återgå till mina vanliga knäböj med stången på ryggen istället.
Försökte titta på teknikvideos men det hjälpte inte alls!
För mig brukar det hjälpa att tänka på att armbågarna verkligen ska framåt-uppåt så att stången i princip kan vila på två fingrar utan problem. Jag hade tidigare lätt att fastna i att man faktiskt skulle hålla i själva stången, och då blev det lätt spänt och fel...

Jag brukar dricka ett halvt glas mjölk och/eller stoppa i mig några nötter, russin, en ruta mörk choklad eller något annat litet. Egentligen mest för det mentala - jag vill veta att jag har stoppat i mig någon slags energi i alla fall, men jag vet inte hur stor skillnad det gör rent fysiskt egentligen...

Jag är hemma från semestern och har landat i ett 30 grader kallare land som dessutom bjuder på snöstorm dagen till ära... :turd: Men det var en väldigt skön och avslappnande resa, och vi kände oss rätt färdiga med värmen när det var dags att åka hem. Totalt blev det 3 träningspass under veckan vilket jag är mer än nöjd med, men mest nöjd är jag med att jag verkligen bara har gått på lust och känsla utan stress, press och ambitiösa träningsplaner. Så himla härligt!

Veckan som kommer ser det värre ut med, då jag ska iväg på jobbresa ons-lör och inte kommer att ha tillgång till något gym eller liknande. Får se om jag satsar på att få till ett träningspass imorgon eller på tisdag, men mest känns det som att jag skulle behöva fokusera på att landa, packa upp, tvätta och packa om faktiskt. Ja, och så förbereda mig på själva jobbet också... Om inte annat får det bli något kul på söndag när jag kommit hem! :)

Nu går det väl inte riktigt att jämföra med hård styrketräning, men jag har många gånger tagit stallet/ridit innan frukost. När jag hade lång pendlingstid och utsläpp så var det inte försvarbart att inte rida i samband med det (utan få en extra resa dit den dagen) och nu efter flytten så behövde jag rida tidigt vissa dagar innan jobbet. Nu har jag för det mesta inte ätit någonting, men när jag skulle köra bil långt också brukade jag ta lite yoghurt snabbt innan jag körde, och sen äta riktig frukost efteråt.

Ingen bra vecka alls. Ett benpass i måndags, fem kilometer promenad i onsdags och en timme promenad med ponny i torsdags. Har haft begynnande förkylningssymptom i kombination med iskallt, snö och storm sen i fredags. Idag har det förvandlats till mördande värk i höger bihåla, hela den delen av ansiktet är misshandlad. Dock har vädret varit :love: idag, sol och vindstilla och vår. Men efter att ha fixat stallet och dammsugit var jag helt slut, så det är definitivt något som inte är helt hundra. :down:

Äsch, hoppas det försvinner snart, och att vintern gör detsamma. Nu vill jag igång med hästarna igen.

Det känns som vår idag! Helt jävla underbart väder! +2 "bara" men vindstilla och varmt, behövde bara ha västen på mig när pålle och jag promenerade runt skogsdunge innan! :)
Det kan svänga snabbt men som jag njöt på vår lilla runda! Och pålle fick vara nakenfis :D Pålle har vila idag därav lilla promenaden bara..

Underbar helg har vi haft :love: På lördag efter frukost åkte vi till tippen och sen veckohandlade vi efter det har inte jag och barnen lämnat gården (förutom när vi ridit men det räknas inte :p). Maken var ett par km bort igår och högg ved, annars har vi varit hemma och ute mest.

Igår blev det ridning för mig och på kvällen löpintervaller. Sammanfattar förra veckan med 4 ridpass (hästen även longerad en dag så han fick sina fem pass), 1 löppass på 5 km, 1 löpintervallpass och två styrkepass. Någon promenad har det blivit också :) Bra vecka med andra ord och magsjukan håller sig borta än *peppar peppar*.

Planen för veckan är typ samma men ska köra en långpass på löpbandet en dag istället för bara 5 km.

En dekadent helg med bullar och kakor :D Iofs även hundpromenader som alltid, och vi går en del i terräng..men det känns inte som "träning". Idag blir det ett intervallpass igen.

Förresten så ska jag försöka återgå till mina morgonpromenader. Tappade det helt pga isbitande vinter, sov hellre en halvtimme längre så jag har gått tillbaka lite i snoozträsket och där vill jag verkligen inte vara :cautious:

Flyttade telefonen ytterligare igår så jag måste runt hela sängen nästan och då är jag typ redan ute ur rummet :p I morse funkade det i alla fall. Gick upp när klockan ringde 05.50 och gick ut för att fodra hästar och gå en liten promenad med hunden. Nu behöver jag inte gå efter vägen för att få ljus utan vi kan gå på grusvägen och slippa all trafik och hunden kan gå lös. Nu ska jag bara göra om det i morgon :p

Jag har tentavecka och extremt mycket att göra, så tror inte jag kommer hinna ta mig till gymmet alls :arghh: Ska försöka hinna ut på en promenad om dagen iallafall så jag inte segar ihop totalt, och så räknar jag med att kunna köra igång igen nästa vecka :crazy:

Äntligen börjar det kännas lite vårigt ute. Det är fortfarande minusgrader, men det är sol och det blåser inte så mycket, och framför allt tar solen bort väldigt mycket av snön. Ponny och jag promenerade en timme tillsammans idag på morgonen. På vissa ställen inne i skogen låg det fortfarande is kvar, men det gick trots allt att snirkla sig runt det. Sen hade det förmodligen varit varmare/mer upptinat om jag hade väntat och tagit ut henne senare under dagen, men det är rätt skönt att göra det när hon ändå är inne i samband med utsläppet.

Förkylningen känns peppar peppar lite bättre idag. Men tänkte nöja mig med promenader de kommande dagarna så att det inte kommer tillbaka.

Min syster, hennes pojkvän och jag tog årets första tur med racercyklarna igår :bump: Bara 1 plusgrad eller så men solen värmde riktigt bra och ingen isvind! Suuuuuperhärlig tur ute på landsvägarna, drygt 2 mil på strax över 1 h och bara behagligt tempo o känna på cyklarna. Riktigt riktigt kul!

Förr tränade jag alltid utan frukost och var van vid det men nuförtiden tränar jag som tidigast vid 8-halv nio och eftersom jag är uppe redan vid 6 så äter jag innan. Det brukar bli en portion havregrynsgröt vid 6:30 cirka. Det tycker jag försvinner fort ur magen och går bra att träna på :)

Den här dagen började verkligen inte bra, hade en riktig skitnatt där jag skrapade ihop kanske fem timmars upphackad sömn. Vettefan varför, men jag somnade sent, drömde mycket och vaknade hela tiden. Det tog sig sen på jobbet i alla fall, för där gick allt som på ett snöre! Saker gick snabbare än väntat, jag fick oväntat gratis lunch och jag fick en hel del gjort. Efter jobbet gick jag till gymmet där jag lyckades hitta ett litet hörn bland ungefär en miljon tonåringar (note to self; använd polisgymmet vid den här tiden...). Värmde upp och sen blev det marklyft. Mina tyngsta set var fem stycken tvåor på 100 kg. Kändes fint! Avslutade med lite raka marklyft och några set med frivändningar med press. Hade egentligen tänkt köra stöt men var helt enkelt för trött.

Nu har jag precis kommit hem, ätit upp det som var kvar i en godispåse sen igår kväll (jag älskar när det händer :D ) och ska snart sätta igång med någon sorts kvällsmat. Har som sagt familjefritt i veckan så efter maten ska jag glo på nån halvt hjärndöd serie tills det är dags att sova. :D

Idag blir det två pass. Har cyklat en timme på gymmet (27.6 km) och ikväll blir det spinning om inget händer. Så idag blir det motion, jobb, motion och sen sängen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 793
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka