Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets första träningspass kan läggas till handlingarna, och det var benen som fick sig en rejäl omgång! Jag körde lite tunga knäböj vilket jag inte gjort på evigheter, det kändes lite ovant men jag jobbade mig upp till en trea på kroppsvikt + 10 (= 60 kg i mitt fall) vilket kändes tungt men bra :up:

Utöver detta blev det zombie walks, enbenta marklyft, split squats med kettlebells och kettlebell swings. Vingligt att gå hem sedan!

Fan vad stark du är! Jag klarar inte ens en etta på min kroppsvikt tror jag! Så plus 10 och en trea tycker jag är grymt!!

Med tanke på gårdagens misär (helt okej - det var ju nyårsdagen :p) så har den här dagen varit fantastisk ur träningssynpunkt (det hade den iofs varit även utan gårdagen :p) då det blivit en mil promenad med en vän och sen en timme indoor walking med en annan vän. Nu väntar dessutom en timme innebandy på jobbet, haha.

Så här kommer INTE dagarna se ut i vanliga fall. Tre timmar cardio är inte min melodi :p

Vad gillar du att äta?
Är det att hitta på mat, laga maten eller att äta den som ställer till det mest för dig?
Nu ställde du en bra fråga...
Vad jag gillar att äta, nötkött, sen vet jag inte riktigt är väldigt kräsen och svårt att förklara allt.
Det är bara inte kul att laga mat till sig själv, tycker det är tråkigt. Hade jag haft råd hade jag köpt färdiglagad mat.

Fan vad stark du är! Jag klarar inte ens en etta på min kroppsvikt tror jag! Så plus 10 och en trea tycker jag är grymt!!

Det här säger jag INTE för att förringa @Mineur på något sätt, för det är starkt att lyfta mer än sin kroppsvikt ( :bow: ), men det är lite tyngre att lyfta sin kroppsvikt när man väger mer. :)

Inom styrkelyft använder man sig av Wilkspoäng för att kunna jämföra lyftare som väger olika mycket. Där får t.ex. en dam som väger 50 kg och lyfter 60 kg en Wilkspoäng på 77,076, och en dam som väger 80 kg och lyfter 90 kg får en poäng på 82,35.

Cyklat och rott totalt 75 idag.
Pga dålig motivation har jag inte kört längre än 45 min på några månader men ska försöka att varva med ngt längre pass när det känns ok.
Har inhandlat morot, äpplen, kvarg och surdegsbröd.

Det här säger jag INTE för att förringa @Mineur på något sätt, för det är starkt att lyfta mer än sin kroppsvikt ( :bow: ), men det är lite tyngre att lyfta sin kroppsvikt när man väger mer. :)

Inom styrkelyft använder man sig av Wilkspoäng för att kunna jämföra lyftare som väger olika mycket. Där får t.ex. en dam som väger 50 kg och lyfter 60 kg en Wilkspoäng på 77,076, och en dam som väger 80 kg och lyfter 90 kg får en poäng på 82,35.

Ah, det känns ju rimligt på något vis ändå. Men du är en starkis ändå @Mineur! :) grym!

Blev en promenad ikväll fram och tillbaka mellan mitt och föräldrarna. Mötte upp sträckan till ganska exakt fem kilometer tur och retur, så det blev lite motion i alla fall.

• Gilla
Reactions: Ray
Har inte orkat läsa hela tråden men jag undrar om det är någon som använder sig av träningsappar? Vilken och i vilket syfte använder ni den? (bli starkare, få bättre kondis, yoga etc). Varför gillar du den appen du använder? Jag har just laddat ner nån som hette 7 minuter genomköraren. Den verkar bra fast jag får nog köra lite tuffare träningsprogram än det jag körde idag, körde på lätt på 30-dagarsutmaningen och det blev lite för lite kände jag var i lite bättre form än vad jag trodde. Jag tänkte mest använda det som en kickstart nu efter nyår för jag cyklar inte lika mycket på vintern som jag gör på vår, sommar och höst och känner mig i lite dålig form och har inte tid att gå till gym eller liknande. Har aldrig haft någon träningsapp förut så kul att jämföra lite tänkte jag om det är någon mer här som använder det.Om det är någon som har skrivit om det tidigare i tråden så får ni gärna hänvisa till tidigare inlägg.

Ah, det känns ju rimligt på något vis ändå. Men du är en starkis ändå @Mineur! :) grym!

Man får liksom jämföra sig med folk i samma viktklass. ;)

(Och ja, hon är stark!)
Haha, tack hörni! Ja kroppsvikt för mig som är knappt en tvärhand hög är en lite annan grej än för er normallånga, men vi är starka hela bunten minsann! Känner mig dock inte så stark just nu, mina lår är helt förstörda redan! :nailbiting::laugh:

(Tillägg: Såg nu att ditt inlägg som jag svarade på förut @Ray fortfarande låg kvar under multicitat, så jag råkade visst citera dig också i mitt senaste inlägg men har tagit bort det nu! Bara så att du inte blir förvirrad och tror att du/Buke har tappat det helt... ;))

• Gilla
Har inte orkat läsa hela tråden men jag undrar om det är någon som använder sig av träningsappar? Vilken och i vilket syfte använder ni den? (bli starkare, få bättre kondis, yoga etc). Varför gillar du den appen du använder? Jag har just laddat ner nån som hette 7 minuter genomköraren. Den verkar bra fast jag får nog köra lite tuffare träningsprogram än det jag körde idag, körde på lätt på 30-dagarsutmaningen och det blev lite för lite kände jag var i lite bättre form än vad jag trodde. Jag tänkte mest använda det som en kickstart nu efter nyår för jag cyklar inte lika mycket på vintern som jag gör på vår, sommar och höst och känner mig i lite dålig form och har inte tid att gå till gym eller liknande. Har aldrig haft någon träningsapp förut så kul att jämföra lite tänkte jag om det är någon mer här som använder det.Om det är någon som har skrivit om det tidigare i tråden så får ni gärna hänvisa till tidigare inlägg.

FMTK tycker jag är bra. Bara använt den väldigt lite, men gillar!

Jag har idag hoppat på första dagen av en 30 dagars yoga-utmaning, med Adriene som vanligt. De ska bli spännande att se om jag kommer att lyckas hålla i hela vägen, med tanke på att jag de kommande 30 dagarna även ska packa ihop min lägenhet. Planen är att yogan ska få vara ett andningshål i flyttstöket.
I övrigt är planen att utnyttja mitt gymkort så mycket som möjligt de 20 dagar som jag har kvar på det, simma de sista gångerna jag har kvar på klippkortet och börja ladda om för ett nytt kapitel.
Eftersom mitt nya jobb ligger mitt emot friskis, så känns det sannolikt att det är där jag kommer träna. Jag tror också att det minimala avståndet gör att jag nog kommer träna en del på lunchen, så när jag har en liten stund över ska jag försöka komma på nån slags tänkbar rutin för det. De har nämligen inga pass då, så jag behöver liksom kunna roa mig själv.
Och så ska jag såklart njuta av mina fina vänner, dricka vin, äta ost, skratta och gråta. Trots att jag byter boplats rätt ofta, är det ändå uppslitande att lämna...

Jag har idag hoppat på första dagen av en 30 dagars yoga-utmaning, med Adriene som vanligt. De ska bli spännande att se om jag kommer att lyckas hålla i hela vägen, med tanke på att jag de kommande 30 dagarna även ska packa ihop min lägenhet. Planen är att yogan ska få vara ett andningshål i flyttstöket.
I övrigt är planen att utnyttja mitt gymkort så mycket som möjligt de 20 dagar som jag har kvar på det, simma de sista gångerna jag har kvar på klippkortet och börja ladda om för ett nytt kapitel.
Eftersom mitt nya jobb ligger mitt emot friskis, så känns det sannolikt att det är där jag kommer träna. Jag tror också att det minimala avståndet gör att jag nog kommer träna en del på lunchen, så när jag har en liten stund över ska jag försöka komma på nån slags tänkbar rutin för det. De har nämligen inga pass då, så jag behöver liksom kunna roa mig själv.
Och så ska jag såklart njuta av mina fina vänner, dricka vin, äta ost, skratta och gråta. Trots att jag byter boplats rätt ofta, är det ändå uppslitande att lämna...

Alltid jobbigt att lämna platser man bott på, även om framtiden har mycket att erbjuda. :heart
Låter ju himla bra träningsmässigt med Friskis mittemot jobbet! "Mitt" Friskis ligger 1 min från vår bostad. Rimligt avstånd :D

Kul med yogan också! Jag funderade på det senast idag, att de dagar jag inte gör någon annan träning ska jag banne mig försöka ta tag i det här med yoga. Jag VILL ju gilla det :p

Vi bänkade igår, jag körde en trappa från 20 kg upp till 40 kg och sen ner till 35 kg för att sen avsluta. Maken tar ju typ dubbel så mycket som mig så jag fick hjälpa honom i min setvila när jag gått över till nästa övning som var bröstpress i cablemaskinen. Jag militärpressade lite också och avslutade sen med 40 kb swingar med 16 kg. Mina axlar brände efter passet så det var tur vi körde kort med intensivt :p När ungarna lagt sig red jag ett pass med hästen och kvällsfodrade.

Ikväll åker ungarna till farmor och farfar som vanligt så jag och maken ska gymma igen. Jag tänkte köra mest knäböj för det brukar bli några sett här och där oftast inget jag fokuserat mest på något pass så det känns som det är dags. Börjar tycka knäböj är riktigt kul :D

Ska man bygga ihop ett träningspass som täcker det mesta kan man tänka så här:

Underkropp: en övning där man använder benen för att dra något från golvet (t.ex. marklyft) och en övning där man trycker en vikt uppåt (t.ex. knäböj). Sen kan man gärna kombinera med en övning där benen arbetar åt olika håll (t.ex. utfall).

Överkropp: en övning där man drar något mot sig (någon form av rodd), en där man trycker något från sig ( t.ex. bänkpress eller bröstpress med hantlar), en där man drar något neråt (t.ex. latsdrag) och en där man trycker något uppåt (t.ex. militärpress).

På de sex övningarna får man med i princip hela kroppen. Du har med det mesta i ditt pass, men som Mineur sa så en övning som tar mer rakt på axlarna vore nog bra och jag saknar en bröstövning (dvs en övning där du trycker något ifrån dig). Och varför tre tricepsövningar? Jag kan tycka att isoleringsövningar är rätt onödiga för oss vanliga dödliga, om man inte har någon skada som behöver rehabiliteras eller påtaglig svaghet som kräver extra fokus. Jag tror mer på övningar som tränar många muskelgrupper åt gången, dels för att det är mer tidseffektivt och dels för att det kommer ge större genomslag i vardagen. :)

+ @Mineur

Jag glömde att jag har även rodd i mitt träningsprogram, hur jag nu kunde glömma att det är mycket rodd ibland :o

Mitt träningsprogram är skapat av två instruktörer i 2 olika omgångar, så jag har ingen aning om de 3 olika övningar för triceps. Nu kan jag dock inte alltid köra alla 3 eftersom den ena maskinen är ofta upptagen och så även hantlarna med "min" vikt för kick back.

Jag tänkte fråga om ett träningsprogram med fria vikter då mitt gym har gamla maskiner vilket ställer till det när jag tränar på andra anläggningar (har uppgraderad Actic-kort som gäller för alla deras anläggningar då jag ibland sover i Varberg och Malmö pga studier. Och då kan man utnyttja resterande tid till att träna :D:love: ) Min favorit-instruktör har tagit en paus från gymmet så jag får en helt ny ikväll, vilket jag inte är så bekväm med. Jag vill ha de instruktörer som gjort mitt program, det känns tryggt över att de sett min utveckling och kan hjälpa mig förbättra på ett annat sätt. Men nja, jag nådde inte riktigt fram när jag bokade tiden för "alla som jobbar här är bra och professionella" - och ja, det är de säkert men jag är rätt egoistiskt när det gäller min träning så därför vände jag mig hit till buke för tips att framför till instruktören :angel::D

Nu är det dags att arbeta för att komma i form. Jag har gått som katten ett tag och tänkt att det räcker med vardagsmotion och hundpromenader.
Men nej... Jag har fel. Det krävs mer om jag ska bli som jag vill. 2 täta graviditeter och dessutom har jag aldrig tränat. Jobbat i stallet och ridit och rört mig som nöden kräver men jag är sjukt lat och har aldrig hållit i och tränat utanför stallet.
Jag vill fokusera på styrka och helst utan att behöva åka på gym.
Kondition absolut- men jag tror det får vara hunden och ponnyn ett tag till innan jag orkar springa.
Hur ofta?
Hur tungt ska det kännas för att ge effekt?
Hur sätter jag bra mål? Mätbara och lätta att bryta ner i delmål. Jag slutar gärna när jag nått ett mål tyvärr. Har lite svårt att ladda om när jag är där jag vill..

Jag började på gymmet när min minste var 6 mån, mitt tredje kejsarsnitt.
Han föddes i mars 2016, så under den sommaren la jag stor fokus på balansövningar och promenader för att lägga en bra grund tills jag började på gymmet. Jag skrev upp allt jag gjorde i en träningsbok för att hålla upp motivationen men framför allt få in rutinen. Gjorde en stor bukplastik pga kraftigt delade magmuskler i september 2017 så just nu fokuserar jag på att nå den träning jag hade innan operationen.

För att inte tröttna så förnyar jag hela tiden delmål; ett tag var det att utmana crosstrainern och öka motståndet, lära mig chin up, lära mig rodd osv. Nuvarande delmål är att få in mer träning i stakningsmaskinen samt att öka mina vikter på styrketräningen.

Huvudmålet är att träningen har en självklar plats i min prioritering :angel:

• Gilla
Jag började på gymmet när min minste var 6 mån, mitt tredje kejsarsnitt.
Han föddes i mars 2016, så under den sommaren la jag stor fokus på balansövningar och promenader för att lägga en bra grund tills jag började på gymmet. Jag skrev upp allt jag gjorde i en träningsbok för att hålla upp motivationen men framför allt få in rutinen. Gjorde en stor bukplastik pga kraftigt delade magmuskler i september 2017 så just nu fokuserar jag på att nå den träning jag hade innan operationen.

För att inte tröttna så förnyar jag hela tiden delmål; ett tag var det att utmana crosstrainern och öka motståndet, lära mig chin up, lära mig rodd osv. Nuvarande delmål är att få in mer träning i stakningsmaskinen samt att öka mina vikter på styrketräningen.

Huvudmålet är att träningen har en självklar plats i min prioritering :angel:
Hu- jag hoppas jag inte behöver nån bukplastik. Inte alls sugen på att nån ska skära i mig igen... Har tydligen muskeldelning men hoppas att jag kan förbättra det med träning.

Tack alla för bra idéer :up:. Känns som en trevlig tråd detta och det kan ju vara en peppande grej i sig!
Tänker börja med att göra ett program som start med några övningar som känns vettiga:):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 837
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 196
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 030
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 707
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31