Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ray, jag slår ett slag för appen @nickan1 tipsade om. 7 minuter, gratis och färdiga träningspass. Särskilt om du inte tränat alls innan, det enda "redskap" jag behövt hittills är en stol. Jag har sån träningsvärk i benen idag efter att ha kört deras pass för ben och rumpa igår att det är en ren PLÅGA att gå i trappan, för att inte tala om toalettbesök. Så det verkar ta. :p

Jag har också en grym träningsvärk @Kiwifrukt men tänker på hur mycket nytta det kommer att göra när jag sätter igång och cykla sen när det är varmare och skönare längre fram. :) Armhävningarna är en plåga trots att jag gör med lutning men har iallafall lyckats komma lite längre ner nu och fixa det så jag har nog inte så långt kvar till att fixa armhävningar på golvet på tå. Märker iallafall framsteg för hela kroppen så det är väldigt positivt!

Ok, nu skriver jag om något som är så fullständigt OT att det förmodligen klassas som olagligt, men jag måste ventilera lite! Jag har bokat tid hos frisören. På lördag eftermiddag. För att klippa av mig det långa, blonda håret som varit en del av min identitet sedan jag var 6-7 år gammal. Ungefär 25 cm kommer att kapas. Jag har sagt att jag ska göra det här i ungefär 10 år nu, så det är väl på tiden egentligen, men aaaaaaah kommer jag att ångra mig?! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

MVH

Fåfäng Dramaqueen

Nä men du, det växer ju ut! Tror absolut inte att du kommer ångra dig - snarare tycka att det är jätteskönt! Lättare att styla ett lite kortare går dessutom :)

Jag klippte av mig mer än så för typ 1,5-2 år sen och det var sååå skönt! Nu har jag lite längre än axlarna och ska spara ut det igen för att se om det är långt jag vill ha, annars åker det av igen :)

Nä men du, det växer ju ut! Tror absolut inte att du kommer ångra dig - snarare tycka att det är jätteskönt! Lättare att styla ett lite kortare går dessutom :)
Jomen precis, det är just det här jag intalar mig när tviveln slår till. Jag har verkligen försökt att göda känslorna när jag blivit irriterad på håret de senaste veckorna, just för att jag ska tänka på hur skönt det blir att inte ha något som fastnar i handväskan, under halsduken, i bildörren (:angel:) eller trasslar in sig på annat valfritt sätt. :p Och så hoppas jag på att äntligen få ett hår som faktiskt låter sig stylas på något vis!

Modigt! Jag har alltid velat ha precis ett sånt hår som du har, så jag är stum av beundran för att du vågar kapa det. Jag fick nöja mig med tunt, stripigt hår som aldrig ville växa riktigt. :p
... och sen är det sådant här som får mig att tvivla igen! :laugh: Jag har alltid fått komplimanger för mitt hår och jag vet att det är bra skit, vill till exempel inte ens tänka på hur min lilla mormor ska reagera när hon ser mig :nailbiting: Meeen det är dags för en förändring, och om inte annat så får jag väl hoppas att det växer ut lika fint igen sen :)

Om jag vill öka träningen lite- vad är "bäst"?
Öka antalet repetitioner eller antal set?
Jag skulle försöka öka motståndet där det är möjligt (typ börja hålla i en hantel/ett mjölkpaket/annat med passande tyngd) och öka intensiteten. Det senare kan du göra genom att för det första vara noga med att mäta hur länge du faktiskt vilar (en minut kan lätt kännas som 20 sekunder!) och för det andra dra ner på vilan lite där du känner att det går. Nu vet jag inte hur du tränar, men är det möjligt att lägga till någon/några övningar hade jag satsat på det också. :)

• Gilla
Reactions: Ray
Här vankas det gymbesök! Tänkte försöka komma ifrån jobbet nån timme tidigare för att hinna dit innan resten av landet gör intåg, så blir det förhoppningsvis lite lättare än senast att köra ett ordentligt strukturerat pass. Planen är benpass med fokus rumpa & framsida lår. Lite gående utfall med hantlar, abductors, musslan med viktplatta, långsamma knäböj med hantel, höftlyft och så någon skojig pulshöjande avslutning tänkte jag mig. :)

@Mineur, lyssna inte på mig. :p Jag har ju sånt tråkigt hår som aldrig växer ut, men har du lyckats spara ditt så långt som du har så KOMMER det växa ut igen om du skulle ångra dig.

Träningsvärken i benen mördar som sagt mig idag. Att sätta sig på och resa sig från toan är tortyr, och mormors källartrapp var också tortyr. Har i alla fall ridit ut en timme med ponny och promenerat 20 minuter med the little one, så hästarna har fått motion.

Asså det verkar inte bättre än att jag är på väg att bli en kettlebellperson! :D

Lubbade en dryg km(på 8:02-ish) på ett löpband som uppvärmning och gick direkt på kettlebellsen efter det.
Squat + upprätt rodd
8 kg 10x1, 8 kg 12x1, 12 kg 10x2
Swing
12 kg 10x1, 12 kg 12x2, 12 kg 15x1
Axelpress
8 kg 5x3 per arm, 8 kg 6x1 per arm
Jag är sjukt klen i axlarna så pressarna hade nog varit stadigare med en 6 kg, men dom var spårlöst borta båda två. Och det gick ju med en 8 kg, om än inte så himla många repetitioner. :)

Dagens win: körde tills jag kände mig klar trots att det kom folk(som hade käkat blängsylta:cautious:), och tog min plats och tid utan att skämmas eller ens bry mig. Samt att när jag tappade räkningen(hade koll på hur många det blev men gjorde "fel" utifrån utgångsplanen) på rep så fick det bli som det blev, the chill pill was strong today.
Dagens what: att det kan vara så himla kul att svinga en dunderkula?! Fascinerande!

Ok, nu skriver jag om något som är så fullständigt OT att det förmodligen klassas som olagligt, men jag måste ventilera lite! Jag har bokat tid hos frisören. På lördag eftermiddag. För att klippa av mig det långa, blonda håret som varit en del av min identitet sedan jag var 6-7 år gammal. Ungefär 25 cm kommer att kapas. Jag har sagt att jag ska göra det här i ungefär 10 år nu, så det är väl på tiden egentligen, men aaaaaaah kommer jag att ångra mig?! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

MVH

Fåfäng Dramaqueen
Prova! Skulle du hata det så behöver du inte fundera framöver + växer ut, och älskar du det är det ju sjukt värt!
(Jag provade när jag var 16, såg ut som Sue Ellen i Dallas en hel höst och svor att aldrig kapa kortare än till tuttarna igen :D)

Vad är strikta pressar med hantlar? Hur gör man?
Förstod jag rätt att du gjorde det istället för handstand push up? Jag har en fåfäng dröm om att någon gång klara handstand push up :D och vill gärna ha tips på bra övningar för det!

Detta är strikta pressar med hantlar: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/13/. Fast jag gjorde de sittande som ett L på golvet. Då blir det ännu svårare att "fuska" genom att hjälpa till med benen.
Och ja jag gjorde det istället för hspu! Krävs ju väldigt starka axlar för det så tunga axelövningar är ju absolut bra :up:

Vad tråkigt att den nya boxen inte verkade kul :down:

Asså det verkar inte bättre än att jag är på väg att bli en kettlebellperson! :D

Lubbade en dryg km(på 8:02-ish) på ett löpband som uppvärmning och gick direkt på kettlebellsen efter det.
Squat + upprätt rodd
Swing
Axelpress
Jag är sjukt klen i axlarna så pressarna hade nog varit stadigare med en 6 kg, men dom var spårlöst borta båda två. Och det gick ju med en 8 kg, om än inte så himla många repetitioner. :)

Dagens win: körde tills jag kände mig klar trots att det kom folk(som hade käkat blängsylta:cautious:), och tog min plats och tid utan att skämmas eller ens bry mig. Samt att när jag tappade räkningen(hade koll på hur många det blev men gjorde "fel" utifrån utgångsplanen) på rep så fick det bli som det blev, the chill pill was strong today.
Dagens what: att det kan vara så himla kul att svinga en dunderkula?! Fascinerande!

Åh kettlebells är ju så bra :bow:

@Mineur: spännande med håret! Jag vill ha bild sen!! :D

Jag fick jobba över några timmar idag så hann inte gå på passet i boxen, men stack iaf dit en sväng ändå efteråt och fick till 50 min styrketräning. Testade faktiskt knäböj för första gången på länge och det gick bra! Inte 100% men nära :bump:
Körde en pyramid med 10-8-6-4-2-1-2-4-6-8 reps, som max uppe och kände på en 1a på 65 kg vilket faktiskt kändes lätt :)
Kommer fortsätta vara försiktig med knäböjen men så glad att det ändå kändes ok!!
Körde sen lite hängande benlyft och avslutade med dubbelhopp med hopprep lite på slutet för att få upp lite flås iaf. PB i antal dubbelhopp idag, 40 obrutna :D
Haha, finns alltid nåt man kan ta PB på i crossfit ;)

Squat + upprätt rodd
Swing
Axelpress

Grymt jobbat! Och alltså, det går inte att ogilla kettlebells! De är verkligen mitt favoritredskap, alla dagar i veckan :love:

Prova! Skulle du hata det så behöver du inte fundera framöver + växer ut, och älskar du det är det ju sjukt värt!
(Jag provade när jag var 16, såg ut som Sue Ellen i Dallas en hel höst och svor att aldrig kapa kortare än till tuttarna igen :D)
Avstår från att Googla "Sue Ellen Dallas" så slipper jag ha fler mardrömsscenarie i huvudet än jag redan har :nailbiting::D

Nä, men allvarligt talat så har du ju rätt. Gillar särskilt det där med att jag sen inte behöver fundera framöver, så har jag inte tänkt förut :up: Känner mig mest peppad på det nu faktiskt!

@Mineur: spännande med håret! Jag vill ha bild sen!! :D
Yep, beroende på hur illa det blir lovar jag att återkomma med bildbevis! ;)

PS Älskar strikta pressar, de är så sjukt nyttiga att göra då och då! DS

Det blev ett bra pass innan idag! Min plan att hinna dit före alla andra gick i lås, så jag kunde göra alla övningar i den takt och ordning som jag planerat :up:

Kände egentligen att jag hade lite mer att ge när jag var klar, men eftersom jag fortfarande jobbar lite på det här med att träna "lagom lite" och försöker lära hjärnan att alla pass inte behöver sluta i illamående för att ha varit bra, så traskade jag lydigt hemåt istället. Och åt min egen kroppsvikt i ost och vin. Sååå mycket ost och vin.

Den här veckan har inte riktigt gått som planerat. Sorry #carl!
Skidträningen frös bort alldeles, och orken räckte typ till att jobba och sova. Jaja, sånt händer. Någon stackars promenad har det blivit och så var jag och simmade med en kompis häromkvällen. Idag är jag hästvakt så jag ska promenera bort till stallet och mocka och fylla vatten och kolla läget. Imorgon hoppas jag att en kompis hänger med ut på skidor.

Jomen precis, det är just det här jag intalar mig när tviveln slår till. Jag har verkligen försökt att göda känslorna när jag blivit irriterad på håret de senaste veckorna, just för att jag ska tänka på hur skönt det blir att inte ha något som fastnar i handväskan, under halsduken, i bildörren (:angel:) eller trasslar in sig på annat valfritt sätt. :p Och så hoppas jag på att äntligen få ett hår som faktiskt låter sig stylas på något vis!

... och sen är det sådant här som får mig att tvivla igen! :laugh: Jag har alltid fått komplimanger för mitt hår och jag vet att det är bra skit, vill till exempel inte ens tänka på hur min lilla mormor ska reagera när hon ser mig :nailbiting: Meeen det är dags för en förändring, och om inte annat så får jag väl hoppas att det växer ut lika fint igen sen :)

Jag skulle försöka öka motståndet där det är möjligt (typ börja hålla i en hantel/ett mjölkpaket/annat med passande tyngd) och öka intensiteten. Det senare kan du göra genom att för det första vara noga med att mäta hur länge du faktiskt vilar (en minut kan lätt kännas som 20 sekunder!) och för det andra dra ner på vilan lite där du känner att det går. Nu vet jag inte hur du tränar, men är det möjligt att lägga till någon/några övningar hade jag satsat på det också. :)
Attans.
Intensteten är inte bra. Jag blir konstant störd vilket innebär att det kan bli rätt långa vilor..
Ok får jobba på det...
Hantlar- är det bättre än de där populära kettlebells?

Jobb på kontoret i stan igår och sen jobbmiddag på kvällen så jag kom inte ens upp i dagens stegmål utan åt mest god mat och desserter :p

Idag började jag dagen med en rolig ridtur med äldsta hästen :love: Maken har åkt iväg för några timmar så jag och barnen är ensamma hemma. Tänkte städa övervåningen och gå ut och leka lite sen. Vår gamla bil sa hejdå till sin generator igår så vi tar oss ingenstans förrän maken kommer hem igen.

Ska försöka mig på ett lugnt styrkepass här hemma ikväll också.

Attans.
Intensteten är inte bra. Jag blir konstant störd vilket innebär att det kan bli rätt långa vilor..
Ok får jobba på det...
Hantlar- är det bättre än de där populära kettlebells?
Ah, ja då blir det ju svårt! Nåja, du kan ju inte göra mer än att försöka! :)

Hantlar och kettlebells är ju helt olika redskap, så egentligen går de inte riktigt att jämföra så tycker jag. Men kettlebells kan ibland användas istället för hantlar om man vill, så på så vis är de kanske snäppet mer användbara, beroende på vad man vill göra. Jag tycker att de övningar man gör med kettlebells är roligare än de man gör med hantlar, så av den anledningen hade jag valt kettlebells ifall jag var tvungen, men helst har jag tillgång till både och :p

Fy, jag har haft strömavbrott idag...! Hatar verkligen att jag inte har tillgång till vatten (för att inte tala om att det ställer till det när hästarna inte heller har vatten! :eek:) och dessutom svinkallt inne eftersom värmen la av. Kom tillbaka, så gick ut och red 80 iskalla minuter med ponny, hann hem och fixa utrustningen och ge hästarna vatten, sen försvann den igen. Började nästan gråta, ville inget hellre än att duscha varmt just då. :p Som tur var kom den tillbaka fortare den gången.

Medryttarna skulle ridit lilleman egentligen, men de blev sjuka. Jag funderade på att byta min plan B (att ta ut honom imorgon) mot att motionera honom idag, men frös så sanslöst och dessutom började hockeyn mycket tidigare än jag trodde, så han får vänta.

Jag har inte tränat något sen sist, däremot blev det ridning och tömkörning igår kväll. Superkul! Fick först rida bockande fjording :laugh: men fick byta och tömköra stor häst istället (kom knappt ihåg hur man gör men det gick bra) för att sen sitta upp på fjordis igen när han hade fått springa av sig med annan ryttare :D

Idag har jag varit i Stockholm och ätit asiatisk buffé och gått på Fotografiska :) Mycket promenerande så mitt aktivitetsarmband är helnöjt :up:

Imorgon vill jag styrketräna!! Nu är det runt 1-2 minus bara så då känns det mer rimligt att gå ut till skivstången.

Nu är det klippt, bokstavligen talat! Jag är supernöjd, och den som är nyfiken får allt smyga in i bildtråden där bevis på kalaset finnes! :D

Firade med chokladbakelse på väg hem och förbereder nu för vin & spelkväll tillsammans med några vänner. Förutom promenaden till frisören rör jag mig inte många knop idag, men tänkte träna ett kort pass på gymmet imorgon bitti innan sambo och jag ger oss iväg på en liten road trip till en by uppe i högländerna där vi har bokat övernattning med middagspaket :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 759
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 168
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka