Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hästarna har planerad vilodag båda två idag. Det här är alltså en sån dag som #carl inte tycker om, för då brukar jag slöa till och inte ta mig för någonting alls (och lite för att hästarna tidigare har fått sina vilodagar på dagar när jag på grund av jobbet har haft svårt att hinna). Nu sparkade jag mig själv i baken och tog först en snabb promenad på kanske fem kilometer (blåser apa längs sjön så tog lite andra vägar för att slippa gå där, så det blev inte exakt samma runda som jag brukar), och avslutade med ben- och rumppass enligt appen när jag kom in. Känn på den #carl. :p

Jag hade ju planerat träning i går kväll men blev överraskad på jobbet av min fine sambo med blommor och restaurangmiddag :love: Så det blev ingen träning, men desto mer vin, pasta och cheesecake! :D

Ikväll har jag planer sedan länge, så träningen får vänta till på fredag och så kör jag ett pass på söndag morgon också tänkte jag!

Tänkte svara på detta men glömde, det där lät ju helt fantastiskt mysigt, romantiskt av din sambo :love:

Hästarna har planerad vilodag båda två idag. Det här är alltså en sån dag som #carl inte tycker om, för då brukar jag slöa till och inte ta mig för någonting alls (och lite för att hästarna tidigare har fått sina vilodagar på dagar när jag på grund av jobbet har haft svårt att hinna). Nu sparkade jag mig själv i baken och tog först en snabb promenad på kanske fem kilometer (blåser apa längs sjön så tog lite andra vägar för att slippa gå där, så det blev inte exakt samma runda som jag brukar), och avslutade med ben- och rumppass enligt appen när jag kom in. Känn på den #carl. :p

Heja! :D

Ok, nu skriver jag om något som är så fullständigt OT att det förmodligen klassas som olagligt, men jag måste ventilera lite! Jag har bokat tid hos frisören. På lördag eftermiddag. För att klippa av mig det långa, blonda håret som varit en del av min identitet sedan jag var 6-7 år gammal. Ungefär 25 cm kommer att kapas. Jag har sagt att jag ska göra det här i ungefär 10 år nu, så det är väl på tiden egentligen, men aaaaaaah kommer jag att ångra mig?! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

MVH

Fåfäng Dramaqueen

Ok, nu skriver jag om något som är så fullständigt OT att det förmodligen klassas som olagligt, men jag måste ventilera lite! Jag har bokat tid hos frisören. På lördag eftermiddag. För att klippa av mig det långa, blonda håret som varit en del av min identitet sedan jag var 6-7 år gammal. Ungefär 25 cm kommer att kapas. Jag har sagt att jag ska göra det här i ungefär 10 år nu, så det är väl på tiden egentligen, men aaaaaaah kommer jag att ångra mig?! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

MVH

Fåfäng Dramaqueen

Jag klippte av mig mer än så för typ 1,5-2 år sen och det var sååå skönt! Nu har jag lite längre än axlarna och ska spara ut det igen för att se om det är långt jag vill ha, annars åker det av igen :)

MVH

Fåfäng Dramaqueen

Modigt! Jag har alltid velat ha precis ett sånt hår som du har, så jag är stum av beundran för att du vågar kapa det. Jag fick nöja mig med tunt, stripigt hår som aldrig ville växa riktigt. :p

Suttit med en hel del nya saker på jobbet idag då en av mina norska kollegor är här. Är rätt mosig i huvudet så jag behöver ut och få frisk luft i ett par timmar :p Ska lägga ungarna snart så ska jag gå ut och bomträna hästarna för hand, fodra och gå en promenad med hunden.

Imorgon förmiddag åker vi hem efter en knapp vecka i norr. Kom iväg på gymmet två gånger vilket är klart godkänt. :) Det har varit ett himla hattande med åtminstone två-tre olika ställen att besöka varje dag, då rinner timmarna liksom bara iväg.

Kommer förhoppningsvis hem i rätt bra tid imorgon och då kan jag nog ta mig iväg för att åtminstone marklyfta lite. Maken kommer ändå bara ha ögon för dottern så länge hon är vaken, och det skulle vara rätt skönt att bara vara själv en stund. :p

Dubbelpass i boxen idag :up: Hade mycket energi idag så körde först styrkelyft-passet klockan 17 där vi körde en timme bänk (längesen sist!) sen lite fri lek i riggen i en kvart typ sen körde jag dagens wod med för tyckte den såg så kul ut idag :banana:

A. 20 minuter till att hitta sin 1RM frivändning. Alltså frivändningar är SÅ KUL! Jag kör fortfarande styrkevändningar pga försiktig med höften (går alltså inte ner i fullt knäböj utan fångar stången högre upp). PB idag iaf på 55 kg och det kändes riktigt bra!

B. 21-15-9 reps av marklyft och handstand push up, jag körde strikta pressar med hantlar istället ;)
Tung och snabb!

C. Lite bonus pga tid över så strikta chins, hollow rocks och nån dryg axelrehab-övning :)

Nu är det bara ÄTA kvar på den här dagen :D

Vad är strikta pressar med hantlar? Hur gör man?
Förstod jag rätt att du gjorde det istället för handstand push up? Jag har en fåfäng dröm om att någon gång klara handstand push up :D och vill gärna ha tips på bra övningar för det!

Jag har smygläst en kort tid i er tråd o blir så peppad! Nu vill jag också komma igång!

Tränade en del crossfit för några år sedan och älskade det. Har flyttat sedan dess och provade på en box här i närheten. Det var tyvärr inte alls samma sak, alla var så tävlingsinriktade och det kändes inte alls så välkomnande som det gjorde på förra stället. Så tråkigt!
Nu försöker jag köra hemmaträning istället. Har ordnat lite i garaget så vi kan träna där med kettlebells, hantlar, skivstång, pilatesboll mm.

Råkade visst anmäla mig till ett triathlon i sommar, så jag tror jag smyger in lite här i tråden.
Min träningsstatus; springer när jag har en häst i handen och veterinären säger "spring". Händer några gånger/år. Simmade till flytbryggan i somras, knappt 50 meter. Cyklade till stallet någon gång i somras, 6km enkel väg. Dessutom ca 40 kilo för tung, taskiga knän och axlar som inte är besvärsfria.

Min vän har hittat ett annat gym som erbjuder en gratis provvecka och det skulle kanske vara bra att prova ett till för att ha något att jämföra med men jag tvekar.. Det ligger 45 minuter från mig och det känns som att själva "gå och träna" kommer ta halva dagarna då. 1,5 h resväg och så brukar vi ju vara där i minst 2 h, ofta mer.. Det finns ett par andra som jag hellre provar som ligger närmare, så jag ska försöka ta mig dit istället tror jag. Och hoppas på att kunna köpa kort någonstans inom ett par veckor så att jag kan komma igång regelbundet :D

Min vän har hittat ett annat gym som erbjuder en gratis provvecka och det skulle kanske vara bra att prova ett till för att ha något att jämföra med men jag tvekar.. Det ligger 45 minuter från mig och det känns som att själva "gå och träna" kommer ta halva dagarna då. 1,5 h resväg och så brukar vi ju vara där i minst 2 h, ofta mer.. Det finns ett par andra som jag hellre provar som ligger närmare, så jag ska försöka ta mig dit istället tror jag. Och hoppas på att kunna köpa kort någonstans inom ett par veckor så att jag kan komma igång regelbundet :D

Eftersom jag vet hur jag är, så hade jag aldrig valt ett gym, eller en aktivitet överhuvudtaget, som ligger så långt bort. Det är förenligt med att jag aldrig kommer gå dit. Och du verkar ju också vara inne på att det är för långt? Jag hade avvaktat.

Eftersom jag vet hur jag är, så hade jag aldrig valt ett gym, eller en aktivitet överhuvudtaget, som ligger så långt bort. Det är förenligt med att jag aldrig kommer gå dit. Och du verkar ju också vara inne på att det är för långt? Jag hade avvaktat.

Ja, det känns lite så. Gymmet vi var på nu låg ca 10 min från mig och 20 min från min vän. Hon tyckte att det var för långt så därför ville hon prova det andra, men jag tror att 45 minuter blir för långt för mig istället. Jag ska se om vi kan prova dem som ligger kanske 20-30 minuter från mig och kanske 5 minuter från henne istället, det känns mer rimligt :)

Jag har gjort mina övningar. Heja heja.
Dock rör jag mig för lite nu när jag är föräldraledig. På jobb är det lätt att komma över 10 000 steg men nu är det fällan jag kommer dit.
Börjar grunna på att investera lite mer i hemmagym. Just nu har jag ett gummiband och en icke uppblåst pilatesboll som jag ska få luft i. Sambon har en stor 10 kg hantel och 1 liten 2kg.
Vad borde jag satsa på mer?
Som medelålders mammaslappis är det ju styrketräning som ska prioriteras och jag har inte tid med gym.
Just nu tränar jag på utfallssteg enligt Youtube instruktioner. Tycker det är lite svårt att hitta rätt teknik och vill ha koll innan jag lägger på vikter.

Jag har gjort mina övningar. Heja heja.
Dock rör jag mig för lite nu när jag är föräldraledig. På jobb är det lätt att komma över 10 000 steg men nu är det fällan jag kommer dit.
Börjar grunna på att investera lite mer i hemmagym. Just nu har jag ett gummiband och en icke uppblåst pilatesboll som jag ska få luft i. Sambon har en stor 10 kg hantel och 1 liten 2kg.
Vad borde jag satsa på mer?
Som medelålders mammaslappis är det ju styrketräning som ska prioriteras och jag har inte tid med gym.
Just nu tränar jag på utfallssteg enligt Youtube instruktioner. Tycker det är lite svårt att hitta rätt teknik och vill ha koll innan jag lägger på vikter.

Du kommer långt på ett par hantlar med olika vikter så du kan byta vikt beroende på övning :) Jag har tränat så hemma i nästan 1,5 år innan jag tog steget att följa med maken på ett gym.

• Gilla
Reactions: Ray
Min vän ville verkligen så jag gick till gymmet 45 min bort och registrerade mig för en gratis vecka. Tänkte nästan vända i dörren, men jag ville inte vara fördomsfull så jag gick in. Vi var där i mindre än en timma och ingen av oss kommer att gå dit igen, trots gratis veckan. En sliten byggnad med extremt konstigt upplägg, ofräscht omklädningsrum och själva gymsalen var också jätteliten med två löpband, två cyklar, två roddmaskiner och sen en handfull andra maskiner. Maskinerna gick inte att ställa in efter hur lång man var heller så ingen av oss satt bra i dem. Det var tur att vi inte provade det gymmet först, för det var så obekvämt att vi båda skulle ha gett upp då haha :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 759
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 168
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka