Då tror jag att lite rörlighetsträning för området skulle göra susen för dig.

Axlarna (eller rättare sagt skulderbladen) ska hållas nere för att man ska kunna använda musklerna på rätt sätt och för att slippa just att det klämmer åt där det inte ska klämma åt.
Kolla vad du har för utgångsläge genom att ställa dig med fötterna höftbrett isär och armarna hängande längs med sidorna. Lyft sakta armarna ut åt sidorna med handflatorna vända framåt (eftersom när armarna är rakt upp är det ju så man håller t.ex. en skivstång). När du har armarna rakt ut från sidorna, känn efter var du har axlarna och skuldrorna, gärna framför en spegel. Tänk dig att du ska stoppa ner vänster skuldra i höger bakficka och höger skuldra i vänster bakficka. Fortsätt nu att lyfta armarna och notera när skuldrorna vill upp ur bakfickorna och axlarna vill upp mot öronen.
Vilka övningar som du ska göra vet jag inte riktigt sådär på rak arm eftersom jag inte vet var nånstans det tar stopp för dig (och jag är verkligen ingen anatomiexpert, så även om jag visste skulle eventuella råd vara kvalificerade gissningar

), men det torde finnas ungefär tusen olika övningar och program att prova.