Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min sjukgymnast har sagt att pulshöjande träning tre dagar i veckan har visat sig lika bra som antidepressiv medicin mot mildare depression. Nu har jag väl ingen mild depression iofs, men jag gör allt för att ta mig uppåt.
Har ni några månader simmat två-tre dagar i veckan, senaste veckorna har det blivit tre dagar i veckan. Det är skönt och jag höjer min puls. Dock börjar jag få ont i armarna och inser väl att jag behöver dra ned lite på simningen för att slippa få mer ont. Är trots allt rätt ensidig träning för mig som än så länge bara simmar bröstsim och inte vågat mig på att crawla.

Jag tänkte lösa medlemskap på gymmet som finns intill simhallen så jag kan variera simningen. Men vad är bra pulshöjande grejer att göra där?
Gärna något som kompletterar simningen på ett bra sätt. Jag ¨har häst och rider också flera dagar i veckan, men mest turer i skogen och lugn dressyr.
Kan spinning vara bra som komplement till det?

Jag tränar alltså för att komma upp ur depressionen och må bättre, och sedan för att kunna bibehålla det bra måendet. Har dock lite svårt att ta mig iväg till grejer, så vill ha något som känns roligt och inte så avancerat då min fokusnivå ligger på noll.

Någon som har tips? :)

Jag håller helt med din sjukgymnast. Personligen anser jag att samtliga läkare/psykologer borde ordinera pulshöjande träning varannan dag till alla med depressionsproblem (sålänge deras problem förstås inte är så stora att de inte alls kan klara av det, då krävs det nog annat direkt). Men dvs, om man faktiskt kan förmå sig att göra det, så borde det vara en sak man ska sätta in direkt tycker jag själv. Det skadar garanterat INTE och jag tror det kan ha mycket goda effekter (vilket forskning även visar).

Tycker dock det låter lite konstigt att du får ont i armarna av simningen, normalt så är det ju bland det skonsammaste man kan göra. Kan du ryggsimma lite mellan varven så tycker jag du kan testa slänga in såna längder då o då. Dvsmer eller mindre bara ta i med benen och styra lite lugnt med armarna, så får de ju vila också. Det kan ju vara att du helt enkelt blir överansträngd om du inte tränat armar alls tidigare, men det ger nog med sig snart om du fortsätter! Om det finns en bastu där du simmar, så använd den en kvart eller så efteråt varje gång, det gör också väldigt gott !!

På gymmet tycker jag du nu till att börja med kan strunta i att gymma på egen hand. Om det är ett någorlunda stort gym så har de säkert gruppträningspass (ja du sa ju att de har spinning tex) - testa på några olika och se vad du gillar! Tror faktiskt inte du kan misslyckas alls vad du än väljer, blir det spinning så är det toppen, blir det boxpass så är det toppen, osv. Välj och vraka och våga testa! Och det är så otroligt mycket lättare att motivera sig själv och ta i när man kan följa order från en gruppträningsinstruktör än om man måste lappa ihop passet själv på gymmet, tycker jag.

Till slut vill jag bara säga att jag alltid blir impad av nån som tar tag i det hela och börjar träna för att må bättre psykiskt, det är absolut inte lätt att ta steget så till viss del har du redan vunnit! Kör på! :D

Det tycker jag med! Förutom det så tror jag kanske att en del i det också är möjligheten att arbeta hemifrån. Men jag vet inte :)

Jag brukar vara hemma och ha hämtat båda barnen vid 17-tiden. Då ska mat lagas, vi leker lite och de brukar träna tillsammans med mig. I samband med att maten ska ätas brukar sambon komma hem. Sen hjälps vi åt med resten av hushållssysslor, badning av barn mm. När barnen sen ska sova vid 20:30-21 så är min energi oftast slut och jag är inte alls pigg på att börja renovera eller köra ett rejält träningspass. Våra kids är oftast med på det mesta, men lilla är bara 2 år och kan till exempel inte vara med när jag ska träna mer ”ordentligt” eller renovera. Våra barn är kanske också vakna lite längre än många andras men det är ett val vi har gjort (sena morgnar ger mer ungängestid på kvällen).
Jag är helt slut efter en arbetsdag. :down: Men hoppas lite energi återkommer med ljuset! Jag har inte några barn och bor i lägenhet, så har inte så mycket "måsten". Dock försöker jag att komma i säng vid nio på vardagarna.

Jag håller helt med din sjukgymnast. Personligen anser jag att samtliga läkare/psykologer borde ordinera pulshöjande träning varannan dag till alla med depressionsproblem (sålänge deras problem förstås inte är så stora att de inte alls kan klara av det, då krävs det nog annat direkt). Men dvs, om man faktiskt kan förmå sig att göra det, så borde det vara en sak man ska sätta in direkt tycker jag själv. Det skadar garanterat INTE och jag tror det kan ha mycket goda effekter (vilket forskning även visar).

Tycker dock det låter lite konstigt att du får ont i armarna av simningen, normalt så är det ju bland det skonsammaste man kan göra. Kan du ryggsimma lite mellan varven så tycker jag du kan testa slänga in såna längder då o då. Dvsmer eller mindre bara ta i med benen och styra lite lugnt med armarna, så får de ju vila också. Det kan ju vara att du helt enkelt blir överansträngd om du inte tränat armar alls tidigare, men det ger nog med sig snart om du fortsätter! Om det finns en bastu där du simmar, så använd den en kvart eller så efteråt varje gång, det gör också väldigt gott !!

På gymmet tycker jag du nu till att börja med kan strunta i att gymma på egen hand. Om det är ett någorlunda stort gym så har de säkert gruppträningspass (ja du sa ju att de har spinning tex) - testa på några olika och se vad du gillar! Tror faktiskt inte du kan misslyckas alls vad du än väljer, blir det spinning så är det toppen, blir det boxpass så är det toppen, osv. Välj och vraka och våga testa! Och det är så otroligt mycket lättare att motivera sig själv och ta i när man kan följa order från en gruppträningsinstruktör än om man måste lappa ihop passet själv på gymmet, tycker jag.

Till slut vill jag bara säga att jag alltid blir impad av nån som tar tag i det hela och börjar träna för att må bättre psykiskt, det är absolut inte lätt att ta steget så till viss del har du redan vunnit! Kör på! :D
Jag har tyvärr varit för sjuk tidigare för att ha haft möjlighet att träna, men nu har jag motivation och ork till det.
Finns sjukgymnast hos min psykmottagning, vilket är kanon!

Gällande armar och simning så är det nog en fråga om att det blir rätt statiskt med bara ett simsätt 45 minuter tre gånger i veckan. Har starka armar efter allt jobb i stallet genom åren, men är väl skillnad när det blir intensivt just en rörelse till skillnad från stalljobbet som är varierat.

Är ett litet gym, så finns bara yoga och vore så till vida man inte vill gå på seniorspinning. :)
Så tänkte isf cykla själv på en cykel.
Vill inte gå på något annat gym än detta då det ligger superbra mig och intill simhallen.

Har inget annat val än att ta tag i träningen nu, inget annat verkar hjälpa. Äter dessutom psykosmedicin med viktuppgång som bieffekt.. Så av det skälet måste jag det också.

Dagens pass i boxen! :bump:

3 varv av
2 min assault bike
30 sek vila/förflyttning
1 min armhävningar
1 min planka
30 sek
1 min kb-svingar
1 min sit-ups
30 sek
2 min rodd

Kräkset satt långt upp i halsen efter sista rodd-delen :yuck: :cautious: :D

Imorgon startar Open!

Jag har tyvärr varit för sjuk tidigare för att ha haft möjlighet att träna, men nu har jag motivation och ork till det.
Finns sjukgymnast hos min psykmottagning, vilket är kanon!

Gällande armar och simning så är det nog en fråga om att det blir rätt statiskt med bara ett simsätt 45 minuter tre gånger i veckan. Har starka armar efter allt jobb i stallet genom åren, men är väl skillnad när det blir intensivt just en rörelse till skillnad från stalljobbet som är varierat.

Är ett litet gym, så finns bara yoga och vore så till vida man inte vill gå på seniorspinning. :)
Så tänkte isf cykla själv på en cykel.
Vill inte gå på något annat gym än detta då det ligger superbra mig och intill simhallen.

Har inget annat val än att ta tag i träningen nu, inget annat verkar hjälpa. Äter dessutom psykosmedicin med viktuppgång som bieffekt.. Så av det skälet måste jag det också.

Jag tycker du är skitduktig som kör igång med träningen iaf!! :D

Jag tror inte det är nått problem med att simma ett simsätt, inte alls. Däremot inte bra om man får en massa värk förstås, men jag kan tro att du får rejäl träningsvärk i början.. Borde egentligen ge med sig efter några veckor eller så. Men man måste inte vara rädd för att det skulle vara för "enformigt" iaf. Det enda jag kan rekommendera är att lära dig andas ut under ytan, jag gjorde själv det för att inte behöva spänna nacken när jag simmade överhuvudtaget (hade mycket nackproblem så det var viktigt för mig).

Yoga är superbra också! Och spinning!

Jag tycker du är skitduktig som kör igång med träningen iaf!! :D

Jag tror inte det är nått problem med att simma ett simsätt, inte alls. Däremot inte bra om man får en massa värk förstås, men jag kan tro att du får rejäl träningsvärk i början.. Borde egentligen ge med sig efter några veckor eller så. Men man måste inte vara rädd för att det skulle vara för "enformigt" iaf. Det enda jag kan rekommendera är att lära dig andas ut under ytan, jag gjorde själv det för att inte behöva spänna nacken när jag simmade överhuvudtaget (hade mycket nackproblem så det var viktigt för mig).

Yoga är superbra också! Och spinning!

Tack. :)

Är inte träningsvärk, utan snarare värk som man får av just överansträngning, känns som inflammation i muskeln. Blir mer och mer ju mer jag simmar. Jag har problem med smärta och har därför en låg smärttröskel, så vill inte påfresta kroppen i onödan. Känns bättre att variera träningen och då slippa att ha ont. :)

Håller på att träna på att simma under vattnet, gör det en del av tiden jag simmar och utökar den tiden sakta men säkert. Tänker mycket på tekniken när jag simmar och gillar att kolla in simteknik på youtube för att bli bättre på det då jag tror det skonar kroppen.
Kan hända att jag ibland ligger hemma på golvet och torrsimmar.. ;)

Tack. :)

Är inte träningsvärk, utan snarare värk som man får av just överansträngning, känns som inflammation i muskeln. Blir mer och mer ju mer jag simmar. Jag har problem med smärta och har därför en låg smärttröskel, så vill inte påfresta kroppen i onödan. Känns bättre att variera träningen och då slippa att ha ont. :)

Håller på att träna på att simma under vattnet, gör det en del av tiden jag simmar och utökar den tiden sakta men säkert. Tänker mycket på tekniken när jag simmar och gillar att kolla in simteknik på youtube för att bli bättre på det då jag tror det skonar kroppen.
Kan hända att jag ibland ligger hemma på golvet och torrsimmar.. ;)

Absolut, variera på! Simning är skonsamt för leder o så, men nog kan man överanstränga sig där å! jag har överansträngt muskelfästen MÅNGA gånger när jag börjat köra nån viss muskelgrupp eller övning igen efter ett tags frånvarande☺ det ger med sig efter ett tag, men ingen ide att köra sönder sig när man kommer igång med träningen heller:)

Det är bara bra att du tränar på tekniken såklart!:)

@Kiwifrukt tack för dina svar och länken! Har inte hängt med i den här tråden från början. Ja då har vi nog kört samma program. De andra programmen låter rätt vettigt upplagt ska jag nog köra lite efter 30-dagarsutmaningen. Så du menar alltså att det blir ännu värre på den utmaningen med 80 repetitioner:confused: Gaah inget att se fram emot alltså. :nailbiting: Nu har jag mellan 50-60 repetitioner. Jag körde också igång efter en rejäl influensa med efterhängande hosta så jag höll upp i tre veckor drygt efter 14 dagar med utmaningen och jag tog med mig med nöd och näppe igenom programmet de första dagarna. Men blev bättre efter nån vecka.

@Kiwifrukt tack för dina svar och länken! Har inte hängt med i den här tråden från början. Ja då har vi nog kört samma program. De andra programmen låter rätt vettigt upplagt ska jag nog köra lite efter 30-dagarsutmaningen. Så du menar alltså att det blir ännu värre på den utmaningen med 80 repetitioner:confused: Gaah inget att se fram emot alltså. :nailbiting: Nu har jag mellan 50-60 repetitioner. Jag körde också igång efter en rejäl influensa med efterhängande hosta så jag höll upp i tre veckor drygt efter 14 dagar med utmaningen och jag tog med mig med nöd och näppe igenom programmet de första dagarna. Men blev bättre efter nån vecka.

På slutet var det 40 repetitioner av varje övning på de flesta, och sen kom övningen fler gånger under samma pass. Det kunde vara 40 utfall, sen två-tre andra övningar och sen 40 utfall igen. Armhävningar låg på 30 repetitioner, men då kanske det var 30 vanliga, 30 med lutning och 20 burpees så det blev ju ändå många.

Nu har jag ju bara kört ett varv av helkroppsprogrammet och två varv rumpa igår, men trots att det igår då var fullt fokus på just rumpa/lår så känns de passen mer "lämpliga" eller vad man ska säga. Jag som är opererad i ett knä och känner av det lite ibland än, hade lite ont på slutet av utmaningen av alla repetitioner (säkert i kombination med att det är kallt ute nu, det reagerar knäet alltid på).

Jag får ofta liknande problem, och simning är bland det som triggar mest. Det är skonsamt om det är stötar som är problemet (typiskt för folk som inte klarar att springa) men oerhört slitigt om man har problem med ensidiga rörelser. När jag bytte till en sjukgymnast som insåg det blev det klar skillnad.

Nu kör jag olika typer av övningar oavsett om det är för styrke- eller konditionssyfte, varvar löpning med rodd och cykel för konditionen. Gärna lite intervaller med styrkeövningar också eftersom det är där jag vill kunna använda uthålligheten. Man får tänka utanför boxen och strunta i "gamla sanningar".

(Samma sjukgymnast gav mig rehab i form av tunga set och sa att jag skulle skippa högrepsandet tills allt var helt. Tvärtemot alla tidigare behandlare, men långt bättre resultat.)

Blev fem kilometer promenad igårkväll. Idag lutar det åt vilodag om inte pappa vill promenera ikväll. Varit på möte med arbetsförmedlingen och det känns både bra och dåligt, kommer behöva köra in till stan tre gånger/vecka i tre månader och A-kassan krånglar apa så jag får bara pengar från butiksjobbet. Det kostar ju lite att köra arton mil i veckan....

Jag hade gärna sluppit såna här åtgärdsprogram, det är ett jobb jag vill ha. Inte skolliknande gruppaktiviteter, det fick jag mer än nog av när jag pluggade.

ÄNTLIGEN FREDAG!

Förutom mitt knäböjspass i tisdag har det inte blivit någon träning i veckan. Jobbet har tagit nästan all ork jag haft, mensen har tagit det sista. :p Jag vet ju sedan innan att jag måste träna på morgonen om det ska bli av, vilket inte är några problem då jag kan gå upp tidigt och ändå vara på jobbet i bra tid. Var tredje vecka är det dock jag som lämnar avkomman på förskolan, vilket har varit fallet denna vecka. Hon lämnas vid sju och då är jag på jobbet 0715-0730, beroende på om jag cyklar eller går. Ska jag träna innan jobbet kommer jag inte att börja förrän tidigast en timme senare och jag är mer en sån där som vill börja tidigt och sluta tidigt. :p Men jag får nog bita i det sura äpplet, och ta två morgnar när jag börjar lite senare och så får det bli friskvårdstimme runt lunch en dag den veckan.

Men det har i alla fall varit en bra, men intensiv, vecka på jobbet. Har fått avverka flera olika sorters förhandlingar, stött på problem, löst problem, fått massor med feedback, och tycker bara mer och mer om mina kollegor. :love:

Och, det höll jag på att glömma, jag har ju för bövelen gått i snitt 12 000 steg per dag så vardagsaktiviteten har det inte varit något fel på. :up:

Inatt är avkomman outsourcad, så jag ska ser fram emot en lugn natt (hon har varit lite stökig) och imorgon bitti ska jag spendera precis så många timmar jag vill på gymmet. :bump:

Har tränat bättre och fått nytt program med vikter och mer rörelse = roligare.

Kommer ta flera år innan jag ser resultat men så kan det vara när man har hypotyreos, träningen för många av oss får inte bli för tuff för man orkar inte det och det blir bara nedbrytande.

Men magen är stenhård under fluffet och delningen är borta, så lite nytta har alla andningsövningar och navelindragningar gjort :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 810
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 191
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 707
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur