Min sjukgymnast har sagt att pulshöjande träning tre dagar i veckan har visat sig lika bra som antidepressiv medicin mot mildare depression. Nu har jag väl ingen mild depression iofs, men jag gör allt för att ta mig uppåt.
Har ni några månader simmat två-tre dagar i veckan, senaste veckorna har det blivit tre dagar i veckan. Det är skönt och jag höjer min puls. Dock börjar jag få ont i armarna och inser väl att jag behöver dra ned lite på simningen för att slippa få mer ont. Är trots allt rätt ensidig träning för mig som än så länge bara simmar bröstsim och inte vågat mig på att crawla.
Jag tänkte lösa medlemskap på gymmet som finns intill simhallen så jag kan variera simningen. Men vad är bra pulshöjande grejer att göra där?
Gärna något som kompletterar simningen på ett bra sätt. Jag ¨har häst och rider också flera dagar i veckan, men mest turer i skogen och lugn dressyr.
Kan spinning vara bra som komplement till det?
Jag tränar alltså för att komma upp ur depressionen och må bättre, och sedan för att kunna bibehålla det bra måendet. Har dock lite svårt att ta mig iväg till grejer, så vill ha något som känns roligt och inte så avancerat då min fokusnivå ligger på noll.
Någon som har tips?![]()
Jag håller helt med din sjukgymnast. Personligen anser jag att samtliga läkare/psykologer borde ordinera pulshöjande träning varannan dag till alla med depressionsproblem (sålänge deras problem förstås inte är så stora att de inte alls kan klara av det, då krävs det nog annat direkt). Men dvs, om man faktiskt kan förmå sig att göra det, så borde det vara en sak man ska sätta in direkt tycker jag själv. Det skadar garanterat INTE och jag tror det kan ha mycket goda effekter (vilket forskning även visar).
Tycker dock det låter lite konstigt att du får ont i armarna av simningen, normalt så är det ju bland det skonsammaste man kan göra. Kan du ryggsimma lite mellan varven så tycker jag du kan testa slänga in såna längder då o då. Dvsmer eller mindre bara ta i med benen och styra lite lugnt med armarna, så får de ju vila också. Det kan ju vara att du helt enkelt blir överansträngd om du inte tränat armar alls tidigare, men det ger nog med sig snart om du fortsätter! Om det finns en bastu där du simmar, så använd den en kvart eller så efteråt varje gång, det gör också väldigt gott !!
På gymmet tycker jag du nu till att börja med kan strunta i att gymma på egen hand. Om det är ett någorlunda stort gym så har de säkert gruppträningspass (ja du sa ju att de har spinning tex) - testa på några olika och se vad du gillar! Tror faktiskt inte du kan misslyckas alls vad du än väljer, blir det spinning så är det toppen, blir det boxpass så är det toppen, osv. Välj och vraka och våga testa! Och det är så otroligt mycket lättare att motivera sig själv och ta i när man kan följa order från en gruppträningsinstruktör än om man måste lappa ihop passet själv på gymmet, tycker jag.
Till slut vill jag bara säga att jag alltid blir impad av nån som tar tag i det hela och börjar träna för att må bättre psykiskt, det är absolut inte lätt att ta steget så till viss del har du redan vunnit! Kör på!