Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sov förbi min tänkta gymtid (vill inte gå dit efter typ halv tio på helgerna för då kommer det så jefla mycket folk) och har precis tittat ikapp på OS. Solen tittar fram så istället för gymmet får det bli en långpromenad ut till svärföräldrarna. :up:

Jag skrev några inlägg för ganska länge sedan om mina myrsteg mot en mer hälsosam och hållbar livsstil. Mitt första mål jag satte var att äta frukost varje dag, och det har jag faktiskt gjort :up:
(vid två tillfällen har det dock blivit en ostfralla och kaffe på jobbet men bättre än inget)

Mitt andra mål var också matrelaterat, att äta lagad mat till middag även när jag är ensam. Stor förbättring har skett även om jag inte är helt i mål där än.

Jag har även haft fokus på sömnen och kan konstatera att jag sover kanske inte mer än innnan men bättre. För mig spelar det tydligen roll vilka timmar jag sover snarare än antalet. Det är härligt att kunna vakna självmant innan väckarklockan :D

Nu tänker jag jobba vidare genom att införa 30 min daglig promenad på vardagarna, helst i dagsljus, och på helgerna minst 60 min. Jag har också bestämt mig för att börja simma 1 gång/v innan jobbet. Och ersätta den dagliga eftermiddagschokladen med något bättre. Åtminstone i veckorna...:angel:

Är det någon här som simmar, som kan råda hur långt det är rimligt att simma under ett pass? Jag uppskattar att jag har ca 30 min tid i vattnet och simmar bröst- och ryggsim.

Det blev fem kilometer promenad igårkväll, så dagen blev inte helt oproduktiv. Idag blev det först vardagsmotion i stallet eftersom båda hästarna kissat en mindre insjö inatt så jag fick köra bort tre fulla kärror. Efter det core.

Så rolig kväll i boxen igår! Första open-woden släpptes klockan 2 natten till igår:

18.1
Amrap (as many rounds/reps as possible) på 20 minuter av
8 toes to bar
10 hang clean and jerk med 15 kg hantel (5 reps/arm)
12 cal rodd

Här är en snabb video om man är nyfiken på hur det ser ut:

Så jäkligt peppig stämning :bump: många som ville köra woden och en del som bara var där för att titta på eller döma. Eftersom min box bara har 4 roddmaskiner fick vi köra i olika heat med 4 pers i varje och sen en domare/per person som håller koll så man gör rätt och räknar åt en. En del är ju registrerade och för in officiella resultat medans vissa av oss bara gör det som en kul grej :D
Finns också en "skalad" version som man vill ha det lättare, denna gången gällde i så fall höga knän istället för toes to bar och en 10 kg hantel istället för 15 kg.
Jag körde en mixad version, körde alla ttb men valde den lättare hanteln då 15 kg är för tungt för mig att enarmspressa utan att riskera att få ont. Hann nästan 8 hela varv, totalt 230 reps (1 cal rodd=1 rep).
Sa jag att det var SÅ KUL?! :bump: :banana: :bump: :banana:

:D

Är det någon här som simmar, som kan råda hur långt det är rimligt att simma under ett pass? Jag uppskattar att jag har ca 30 min tid i vattnet och simmar bröst- och ryggsim.

Det är väl rimligt att du simmar så långt som du orkar? Din kondition i vattnet kommer förbättras ju mer du simmar, ingen idé att ev pressa sig i början när man är ovan, bara att du är där och simmar är ju skitbra! :) :up:

Hej hej säger jag, här har ni en som börjar komma tillbaka efter sjukdom :) Var ju hemma hela förra veckan och var fruktansvärt trött i början på den här veckan. Men har haft stigande form under veckan och nu känner jag mig frisk igen! Bara lite snor som hänger kvar :p

Så, idag har jag i alla fall gjort något som kan liknas vid träning eller motion eller i alla fall rörelse, första gången på nästan två veckor. Helt på känsla, jag gick en promenad i snön först och sen övade jag lite på handstående, lyfte skivstången några gånger och gjorde lite andra övningar i en salig blandning utan tanke på repsantal eller så. Skönt att få tillbaka lite rörelseglädje :love:

För övrigt har jag bestämt mig för att prova att inte ha någon plan vad gäller träningen. Att bara gå på känsla, dagsform och vad jag har lust med. För varför behöver jag egentligen ha en plan för att jag ska styrketräna X antal gånger per vecka, springa X antal gånger per vecka, yoga X antal gånger per vecka..? Ger det mig mer positivt än negativt, egentligen? Jag tror inte det, inte just nu som livet ser ut. Så nu ska jag öva på att känna efter vad kroppen behöver och vad huvudet behöver och vad jag har lust till. Och så får vi se vad det leder till. I skrivande stund har jag lite sug efter att springa imorgon, men det får bli morgondagens beslut.

Gick upp halv 7 i morse, målade luckor, bryggde kaffe och gick ut till stallet. Red båda hästarna ett varsitt pass och sen stack jag på årsmöte och föreläsning kl 10 :) Ska målas mera nu och sen lördagsmys med barnen. I morgon kväll kanske jag orkar köra ett träningspass. Inte tränat på 1,5 vecka nu pga förkylningen och huvudvärken som hängt i. Börjar ge med sig och snart är köksrenoveringen helt klar så vi kan få igång träningen igen :)

Körde igenom armpasset idag. Nu har jag kört samtliga pass som jag har tänkt fortsätta köra, utom ben, efter utmaningen. Det enda jag kört två varv är rumpa (det fixade jag inte innan utmaningen), helkroppspasset hann jag köra innan jag såg att appen rekommenderar två-tre varv, corepasset som jag körde igår hade jag fruktansvärt ont i huvudet samtidigt så det blev bara ett varv, och idag blev det som sagt armar. Det kommer dröja innan jag fixar mer än ett varv där. Men, innan utmaningen fixade jag inte ens att hålla på med vissa övningar i 30 sekunder, så det har gått framåt där också.

Var ute i 45 minuter på unghästen förut :) Jättrfint väder men kallt! Maken är ute med den andra hästen och hunden nu. Ska till ungarnas kusiner på kalas snart och vi ska vara ute så det blir att klä på sig själv och barnen riktigt :)

Har förberett för kakling av köket så vi smygstartar eventuellt med det sen :D Ska måla också så i morgon är de sista luckorna klara. Snart har vi ett helt nytt kök! :up:

Jag fick lite feeling för att springa när solen tittade fram en kort stund på eftermiddagen. Så en 20 minutersrunda blev det, lugnt och fint :) Sprang lite långsamt, gick lite mellan varven. På slutet hade solen gått i moln och det blåste en omysig motvind, men totalt sett skönt att komma ut och röra lite på benen.

Kul att läsa hur ni håller igång här! Jag blev vrålförkyld precis lagom till att det första av veckans två besök skulle anlända, så det har varit rätt kämpigt att hålla glöden uppe och orka med alla planer vi hade... Men det gick, och jag har känt mig rätt pigg både igår och idag!

Nu har jag precis vinkat av mina föräldrar på flygplatsen och njuter av en helt tyst och tom lägenhet (ja, förutom katten & sambon då). Jag älskar att ha folk här, men att vara runt folk dygnet runt 6 dagar i rad med en förkylning som extra krydda tog lite på krafterna! Planen är därför att vila både idag och imorgon, och att sedan kanske smyga igång med lite träning på tisdag/onsdag. Jag är fortfarande igenkorkad i näsan och hostar som om det inte fanns någon morgondag, så det blir till att skynda långsamt. Men jag lääängtar efter känslan av svidande trötta muskler!

Så, det var en liten uppdatering från mitt håll. Nu blir det lite ostbågar och ett glas av mammas flädersaft tror jag minsann!

Försöker komma igång med yoga, inser nu efter andra passet att jag verkligen måste köpa mig en matta! Golvet är för hårt.

I dag blev jag helt slut efter spinningen. Två timmar efter passet känns det som om hjärnan ska explodera och lungorna hoppa ur kroppen.

Förra veckan blev
Måndag - utmaningen och fem kilometer promenad.
Tisdag - utmaningen.
Onsdag - helkroppsprogram och fem kilometer promenad.
Torsdag - rumpa, fem kilometer promenad.
Fredag - fem kilometer promenad.
Lördag - core.
Söndag - armar.

Döless på den här vintern som aldrig försvinner, det är ju inte klokt att jag inte ridit en enda gång på hela februari. Men det kommer hela tiden mer, och så töar det litegrann och blir bara blankis av det. Nöjd med att hålla igång resten i alla fall (när vi går så går vi på 70-vägen och där är det så klart bortslitet av bilarna, men där vill jag inte rida.)

Den här veckan börjar hockeyn om igen efter uppehåll över OS. Misstänker att det kommer bli lite mindre kvällspromenader på grund av det. Mitt åtgärdsprogram börjar också imorgon, så kommer behöva sitta x antal timmar i bilen/vecka, lite segt minst sagt.

Gick upp 06.15 i morse och då var det -21 grader ute! Hade inte riktigt räknat med sååå kallt!
Var -13 när jag kvällsfodrade igår så tänkte max -15 men nejdå :p Fint väder blir det i alla fall så jag har tänkt rida på lunchen. Blir ingen lång tur när det är så kallt men jag får frisk luft och hästen och hunden får röra på sig :)

Vi fortsätter med köket ikväll. Målet är att vara klara så vi kan sticka till gymmet på onsdagkväll när ungarna åkt till farmor och farfar :D

Imorse var jag på gymmet för ett benpass. Körde en kortare uppvärmning och sedan sju arbetsset i knäböj. De två tyngsta seten var 2 * 2 på 80 kg och det kändes SÅ JÄVLA LÄTT!

Hade sedan tänkt köra ett par-tre kompletterande övningar men hann bara en, och då tog jag benspark. Jag hatar benspark. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 810
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 181
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka