Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag googlade lite och hittade en annan app. Vilken tycker ni ser bäst ut av dessa?
Den jag kör nu är 30 sekunder på varje övning, med följande: sidolyft med armarna, armhävningar, triceps-dips, diamantarmhävningar, boxslag med vänster arm, rörlig planka, axelstretch, armcirklar, omvända armhävningar, boxslag med höger arm, armhävningar på ett ben, planknuddningar, samt stretch av båda triceps.

Den andra jag hittade var 80 sekunder armcirklar medsols, 80 sekunder armcirklar motsols, 40 sekunder triceps-dips, 40 sekunder "chest press pulse" (den var på engelska och den lyckades jag inte översätta till nått vettigt), 30 sekunder plankan upp och ner och 40 sekunder armsvingar med- respektive motsols.

Den sista innehåller ju inte alls lika mycket armhävningar och övningar som liknar armhävningar, men samtidigt är jag rädd att eftersom det är en övning som jag tycker är PISS så försöker jag slippa ifrån den. Så svara ärligt, vilken tycker ni verkar vettigast?

Licenslopp igår och ägaren passade på att testa lite ny utrustning. Bla snällare bett.
Lagom långa tömmar i värmningen, men i loppet hade jag behövt 1dm kortare.... Hyffsat armpass blev det! Och pållen gick fint!

Trångt och bökigt i bassängen så jag plaskade bara 900m idag.

Jag är nog officiellt sjuk. Tror jag. Sov nio timmar inatt och har precis avverkat två till på soffan. Jag sover i princip aldrig på dagen, så något tok är det. Känner mig helt överkörd.

Ska försöka orka med dotterns danslektion idag, i övrigt ska jag göra cirka noll. Känns dåligt vad gäller träningen då det bara blev två pass den här veckan, men men... Bättre att bli frisk så jag kan jobba och träna i veckan som kommer.

Usch :down:
Jag är inte helt kry än jag heller. Dålig matlust och magen som en ballong på kvällen. Har mer energi iallafall så hoppas det snart är över.

Denna veckan blev det bara 3 träningspass per häst och jag hade planerat 5 per häst. För mig blev det 0 träningspass av planerade 2. Jaja, nästa vecka hoppas jag blir mer normal så vi kan träna igen.

Jag är inte helt kry än jag heller. Dålig matlust och magen som en ballong på kvällen. Har mer energi iallafall så hoppas det snart är över.

Denna veckan blev det bara 3 träningspass per häst och jag hade planerat 5 per häst. För mig blev det 0 träningspass av planerade 2. Jaja, nästa vecka hoppas jag blir mer normal så vi kan träna igen.

Segt att det fortfarande håller i sig för dig. Det är så jäkla irriterande när det liksom inte bryter ut och blir något ordentligt. :mad:

Jag orkade i alla fall med att gå med dottern till Knatteskutt, så dagen har inte spenderats helt i horisontellt läge. Har dock för avsikt att med gott samvete låta den inte lika risiga maken hålla ställningarna resten av dagen. :p

Jag googlade lite och hittade en annan app. Vilken tycker ni ser bäst ut av dessa?
Den jag kör nu är 30 sekunder på varje övning, med följande: sidolyft med armarna, armhävningar, triceps-dips, diamantarmhävningar, boxslag med vänster arm, rörlig planka, axelstretch, armcirklar, omvända armhävningar, boxslag med höger arm, armhävningar på ett ben, planknuddningar, samt stretch av båda triceps.

Den andra jag hittade var 80 sekunder armcirklar medsols, 80 sekunder armcirklar motsols, 40 sekunder triceps-dips, 40 sekunder "chest press pulse" (den var på engelska och den lyckades jag inte översätta till nått vettigt), 30 sekunder plankan upp och ner och 40 sekunder armsvingar med- respektive motsols.

Den sista innehåller ju inte alls lika mycket armhävningar och övningar som liknar armhävningar, men samtidigt är jag rädd att eftersom det är en övning som jag tycker är PISS så försöker jag slippa ifrån den. Så svara ärligt, vilken tycker ni verkar vettigast?
Jag tycker att de låter lite enformiga båda två. Har du kollat på t.ex. FMTK:s app? Deras program ska vara rätt bra har jag hört, och du kan även filtrera fram pass utefter dina önskemål & förutsättningar här: https://fmtk.forsvarsmakten.se/traning :)

Jag är nog officiellt sjuk. Tror jag. Sov nio timmar inatt och har precis avverkat två till på soffan. Jag sover i princip aldrig på dagen, så något tok är det. Känner mig helt överkörd.

Ska försöka orka med dotterns danslektion idag, i övrigt ska jag göra cirka noll. Känns dåligt vad gäller träningen då det bara blev två pass den här veckan, men men... Bättre att bli frisk så jag kan jobba och träna i veckan som kommer.

Krya på er båda två! :heart

Jag är just hemkommen från ett skönt benpass :) Skulle ha tränat igår egentligen, men vi blev hastigt och lustigt erbjudna en gratis hotellnatt med afternoon tea och grejer (det var två kompisar från England som bokat men inte kunde ta sig hit p.g.a vädret), så planen fick ändras lite grann.

Idag blev det i alla fall några minuters crosstrainer som uppvärming följt av bulgariska utfall med hantlar, frontböj, gående utfall med skivstång, adbuctor och hamstring curls med pilatesboll. Tanken var att jag skulle avsluta med lite donkey kicks i kabelmaskinen, men "handtaget" för det var mystiskt bortsprunget :down: Nåja, det kändes som ett bra pass i alla fall!

Planen för veckan som kommer är:

Måndag: 6 km transportpromenad, överkroppspass på gymmet.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Torsdag: 6 km transportpromenad, spinning.
Fredag: Vila (åker på semester)
Lördag/söndag: Antingen löpning på stranden eller någon slags styrketräning i gymmet, lite beroende på hur tidigt jag kommer upp och hur varmt det är.

Jag tycker att de låter lite enformiga båda två. Har du kollat på t.ex. FMTK:s app? Deras program ska vara rätt bra har jag hört, och du kan även filtrera fram pass utefter dina önskemål & förutsättningar här: https://fmtk.forsvarsmakten.se/traning :)

Krya på er båda två! :heart

Jag har ju ingen möjlighet att träna nått som kräver någon typ av redskap, det är det som är skönt med den appen. Och jag är ju värdelös på allt som har med träning att göra i och med att jag aldrig gjort det. Men det första passet känns mer och mer dåligt, så jag tänkte försöka hitta på nått annat. Men det är skönt med att appen räknar tid och sånt själv.

Jag har ju ingen möjlighet att träna nått som kräver någon typ av redskap, det är det som är skönt med den appen. Och jag är ju värdelös på allt som har med träning att göra i och med att jag aldrig gjort det. Men det första passet känns mer och mer dåligt, så jag tänkte försöka hitta på nått annat. Men det är skönt med att appen räknar tid och sånt själv.
Nä, jag förstår att det är svårt att sålla när man är lite ny och osäker! Men FMTK är också bara kroppsbelastande övningar, så där behöver du inte heller några redskap :) Jag skulle gissa att även deras app har något fiffigt sätt att räkna tiden på osv, men jag har som sagt aldrig provat den själv.

Nä, jag förstår att det är svårt att sålla när man är lite ny och osäker! Men FMTK är också bara kroppsbelastande övningar, så där behöver du inte heller några redskap :) Jag skulle gissa att även deras app har något fiffigt sätt att räkna tiden på osv, men jag har som sagt aldrig provat den själv.

Jag ska absolut kolla upp det, tack för tipset. :) För som du säger är det passet i appen väldigt mycket samma typ av övningar.

Fick feeling och stack iväg på ett team-pass ikväll :bump:
Team om två idag där vi efter lite uppvärmning körde:

100 wallballs - man fick dela hur man ville

Sen 7 varv var av
5 burpees
5 frivändningar @ 35 kg
5 frontböj @ 35 kg

Sen 10x5 per ben med synkade box step-up

Pust :p

Sen hann vi en core-bonus med där man kastar en medicinboll till sin partner.

Tyckte det var ett riktigt bra pass så är jätteglad att jag stack iväg!
Väldigt nöjd med veckan som helhet också, 5 pass på totalt 6 h. Ett pass styrketräning resten crossfit :D

Förra veckan blev
Måndag - ben.
Tisdag - planerad vilodag.
Onsdag - oplanerad vilodag på grund av alldeles för mycket snörelaterat strul.
Torsdag - rumpa.
Fredag - helkroppspass
Lördag - core
Söndag - armar.

Inga promenader alls på grund av snöstorm stort sett alla dagar. Nu hoppas jag vägen smälter fram så vi kan börja med det igen, och allra helst att hästarna kan börja komma igång snart. Tävlingsstart i början av april kan jag ju bara glömma när det inte går att rida.

Förra veckan fick jag ihop fem ridpass bara. Var kass från onsdag och är väl först idag jag känner mig som vanligt.

Planen idag är ridning av äldsta hästen på lunchen och ikväll eventuellt ridning av unghästen. Maken ville träna men tänkte nog ställa sig på löpbandet istället och jag vågar inte träna riktigt än när jag ätit så dålig senaste dagarna och kroppen fortfarande är lite sliten. Så då kan jag passa på att motionera en häst till istället innan vi landar i soffan :)

Jag tänker göra en @zassoo och köra "vad jag känner för just idag"-träning en period. Jag har haft progressionsfokus i princip oavbrutet sedan typ juli (först bänkprogram och sedan för totalen i styrkelyft). Avslutade ju mitt förra program för ett par veckor sedan och det var nog inte helt smart att hoppa på en ny programmering på en gång. Med nytt jobb, och lite småsjukdom och sånt har det varken blivit hackat eller malet och jag känner mig bara stressad för att jag "hamnar efter".

Så nu ska jag ta åtminstone hela mars till att bara lalla runt på gymmet minst tre gånger i veckan och på något sätt köra bänk, mark, böj, militärpress och olympiska lyft. Om det blir ett set eller tio set kvittar, likaså vilka vikter jag kör med. Jag ska bara jaga träningsglädje!

Jag tänker göra en @zassoo och köra "vad jag känner för just idag"-träning en period. Jag har haft progressionsfokus i princip oavbrutet sedan typ juli (först bänkprogram och sedan för totalen i styrkelyft). Avslutade ju mitt förra program för ett par veckor sedan och det var nog inte helt smart att hoppa på en ny programmering på en gång. Med nytt jobb, och lite småsjukdom och sånt har det varken blivit hackat eller malet och jag känner mig bara stressad för att jag "hamnar efter".

Så nu ska jag ta åtminstone hela mars till att bara lalla runt på gymmet minst tre gånger i veckan och på något sätt köra bänk, mark, böj, militärpress och olympiska lyft. Om det blir ett set eller tio set kvittar, likaså vilka vikter jag kör med. Jag ska bara jaga träningsglädje!

Lite så min taktik också är efter en månad med bara ett träningspass. Vill bara få in rutinen igen och fortsätta träningen mot halvmaran. Så får vi vara friska i mars så är målet att komma igång igen bara och göra det som känns bra och är roligt.

Tummen upp! :D

...och jag kan väl stämma av hur det gått under min första vecka/tio dagar av icke-planen: Bra! Jag har sprungit några gånger, gjort lite kroppsviktsövningar eller lekt med en kettlebell, stått på händer, promenerat, yogat. Mediterat. Vilat. Känt efter. Vad behöver min kropp just nu? Nån form av rörelse. Ok, vad ska det vara? Ute eller inne, lugnt eller mer intensivt? Det känns skönt att kunna gå helt på känsla :)

Februari levererade en(1) promenad :D jag har inte haft ork och då har det fått vara. Vardagsmotionen ökade dock med typ 3000% när snön kom, så lite rörelse har det allt blivit. Och i morse kände jag suget igen och var tillbaka i kettlebellhörnan.
Körde tre varv:
8 rep rodd 8 kg
8 rep axelpress 8 kg
8 rep marklyft 12 kg
8 rep goblet squat 12 kg
Efter det:
2x10 rygglyft
1x8 kg höftlyft
2x12 kg höftlyft
3x8 reverse crunches m benlyft
20 svingar med 12 kg

Vänster axel är skitsur så imorn lär jag fan gå på yinyogan :arghh: gillar den ju men den går sent och är svår att kombinera med morgonschema... kanske får köra på min bbf’s taktik: ”fuck sova lol” :p

Alltså, mina ben! Min rumpa! Jag hade, ännu en gång, förträngt hur förbannat ont det kan göra dagen efter att man kört benpass för första gången på ett tag. Kollegorna fnissar och viskar om kryckor, och jag försöker mest fokusera på att grimasera så lite som möjligt när jag ska ta mig upp ur skrivbordsstolen :laugh:

Använde mig av friskvårdstimmen idag och stack på gymmet. Värmde upp med lite gummiband och kettlebellsvingar. Sedan gjorde jag nå sorts semi-supersetande med militärpress och marklyft. Som tyngst gjorde jag ett gäng treor på 32,5 kg respektive 80 kg. Inte särskilt tungt utan mest fokus på teknik och att få igång kroppen efter att ha mått risigt under helgen. Kändes toppen!

Tränade ben idag. Jag ser fram emot att se om det har skett någon förändring styrkemässigt i ridningen efter att jag kört den här träningen i en och en halv månad nu utan att egentligen kunna rida så mycket under den tiden på grund av vintern (det är i det här läget det suger att inte ha ridhus, tur att allt annat väger upp det tusenfalt).

Rolig ridtur på lunchen :) Pulsade i snön på åkrarna, red genom skogen och tog lite tölt och galopp på grusvägen :love: Börjar bli lite driv och självförtroende i tölten på honom nu :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 809
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 176
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur