Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsvärken är inte nådig efter det där passet i fredags O_o Haha! Ska försöka mig på att springa idag, men mycket lugnt. Tänkte börja så smått att öka på tiden jag är ute vid ett av veckans pass, idag är planen att hålla igång 65 minuter. Jag får gå hur mycket jag vill, det är tiden jag är aktiv som är viktigast. Syftet är att börja förbereda mig för 16 km-loppet så att jag kan ta mig igenom det med en bra känsla :)

Alltså @Trollunge det där var jobbigt! :laugh: Men bra pass! Typ hela kroppen darrar och jag känner mig verkligen genomkörd :D

Körde bara typ 6-7 minuter uppvärmning för jag blev uttråkad :o Sen började jag med marklyften och upphoppen, marklyft med stång på 30 kg vilket var riktigt jobbigt att köra 3x20 reps på. Upphoppen ska vi inte tala om :cool: sjukt jobbiga! Svingarna var mest jobbigt att köra så många, 12 kg är väl i lättaste laget att svinga med egentligen men i ett sånt här pass var det kanske lika bra... heh. Armhävningarna var... intressanta :angel: Blandade hej vilt med olika skalningar för att lyckas. Sista rundan var kul med push press och utfallssteg, körde med 8 kg kettlebell.

Såååå ... Tack för passet, det var kul men superjobbigt! :D

Jag tyckte också den sista kombon var riktigt kul! Armhävningar körde jag som sagt upphöjda, det tycker jag är bäst :angel:

Träningsvärken är inte nådig efter det där passet i fredags O_o Haha! Ska försöka mig på att springa idag, men mycket lugnt. Tänkte börja så smått att öka på tiden jag är ute vid ett av veckans pass, idag är planen att hålla igång 65 minuter. Jag får gå hur mycket jag vill, det är tiden jag är aktiv som är viktigast. Syftet är att börja förbereda mig för 16 km-loppet så att jag kan ta mig igenom det med en bra känsla :)

Jag har också haft träningsvärk efter det där passet alltså :p Ben och rumpa och lite överallt :D
Hoppas löp-passet blir härligt!

15 grader och sol här idag HERREGUD vad härligt :love: Vi ska bara vara ute och elda hela dagen, började vid 10 i förmiddags, har massa skräp o pinnar o grejer att bli av med!

Sammanfattar veckans träning till sex pass yoga fördelat på ett pass yin och fem pass med Adriene/youtube. :D kör hennes Revolution: 31 days of yoga. Det har gått jättebra, men hade en lite märklig upplevelse efter de tre första passen där jag helt enkelt började störtböla när passet var klart :laugh: fascinerande!

Eftersom fredagen var så hemsk hade jag verkligen inga förväntningar på helgen överhuvudtaget. Igår satt jag dessutom i bilen hela dagen eftersom vi var nere i Malmö och hämtade en ny bil. Var inte hemma förrän på kvällen och då prioriterades den planerade promenaden bort. Idag har jag, ponny och min barndomsvän vart ute i två timmar i sol (:love:) och det var så varmt att jag kunde kasta jackan. Medryttarna har ridit shettisen under dagen.

Stalltur idag! Ingen ridning p.g.a skadade hästar, men istället gick jag en "off road"-promenad med en treåring (häst alltså) som betedde sig som att han inte varit utanför boxen på flera månader. Det blev bra träning framförallt för min högra arm, men även för flåset.

Jag är jättenöjd med träningsveckan som varit - tre pass crossfit och så stallet idag :) I veckan som kommer får jag besök av min bästa vän från Sverige, men jag hade ändå tänkt försöka träna enligt följande:

Måndag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Torsdag - Lördag: Vila (besök)
Söndag: Löptur till utegymmet och lite jobb där.

Vi delades in i lag om 3 pers och turades om att göra 40 burpees over bar, 40 thrusters (typ som push press men man går ner hela vägen i en djup knäböj), och den tredje körde roddmaskin. Sedan roterade vi så i 14 minuter.

Alltså det där lät fruktansvärt :eek:

Härligt med stalldag idag :love:

Jag är äntligen igång med löpningen igen och summerar 58,8 km den här veckan, varav 40 km under helgen. Det går inte fort, men jag tänker att hellre mer mil i benen än kortare och snabbare pass. Jag väger 6-7 kg
mer än vad jag borde och det sliter ju lite mer på benen också.

Jag var rätt missnöjd med mig själv tidigare i veckan, men när jg ser tillbaka på det säger jag ändå ”Yay me!”. :) Ett styrketräningspass, ett spinningpass, en långpromenad och en bit över 80 000 steg är inte så illa med tanke på energiunderskott, pollen, mensvärk och att det är den av makens jobbveckor som ger mig sämst möjligheter att träna.

Min vecka har inneburit en timme promenad onsdag med stora ponnyn, en halvtimme med den lille samma dag, drygt två timmar med båda (min bror gick med den lille) i fredags och två timmar idag med stora samt att medryttarna ridit. Med tanke på att veckan började med snöstorm och slutade med promenad utan jacka är jag nöjd med hur det slutade. Fredagen blev det också tre kilometer promenad utanför stallet.

Träningsmatch i fm och vi vann! :D
Asjobbigt dock då vädret bestämde att idag skulle bli årets hittills varmaste dag typ.. 16 grader och inte jättemycket vind.. svinjobbigt när man inte är van vid det! Men laget krigade otroligt bra för varandra!! Spelade i shorts och t-shirt bara!
Inga mål för min del, men en stenhård boll i skallen av en lagkamrat.. :rofl: Gjorde förbannat ont då den träffade örat och två piercingar som ännu inte är läkta.. (tejpar alla piercingar under matcher).

Sen blev det ett bra pass med bommar på ridbanan med pålle :love:

OCH! Jag startade äntligen upp hojen ur vinterdvalan idag!! Otroligt sent att göra det först i april dock, men nu ska det bli mååånga mil tillsammans i sommar! :D

Woop woop!

Sammanfattar förra veckan med tre styrkepass, ett löpintervallpass och ett längre löppass. Blev också några promenader och fyra ridpass :) Nöjd med veckan!

Veckan som kommer är det planerat två styrkepass och två löppass. Hästarna ska få sina fem pass var också.

Idag tänkte jag gymma på lunchen :nailbiting: Jag som är en kvällstränare är inte helt bekväm med det men hästarna har vilodag så det passar bra så kan jag bara ta en liten promenad med hunden ikväll :D

Var ett tag sen jag var inne här och skrev vilket bl.a. beror på att jag varit sjuk i två omgångar och inte så mycket träning med andra ord. Tog mig iallafall igenom 30-dagarsutmaningen på appen 7 minuter även om det sista nästan var vidrigt många upprepningar av varje övning. Var rejält trött på utfall i alla varianter ett tag. Har sen börjat köra helkroppassen i appen och det är underbart att köra allt vad man har under en kort tid när man kört 30-dagarsutmaningen innan.

Nu när det äntligen är barmark och riktig vår har jag börjat cykla mycket och kommer att minska ner lite på benträningen i appen och koncentrera mig mer på övriga delar av kroppen som mage, rygg o.s.v. Har iallafall verkligen känt att jag har haft nytta av appträningen nu när jag börjat cykla. Har orkat cykla längre sträckor och orkat i alla uppförsbackar direkt jämfört med tidigare år. Så det känns bra och sporrande och kommer definitivt att använda appen mer under vinterhalvåret igen då jag känt att det gjort så stor nytta.

Veckan inledd med att försöka få iväg katterna till veterinären och misslyckades. :o Den ena gömde sig bakom soffan och den andra bröt sig ut ur buren. Tröstade med en promenad på en timme med ponny efter. Underbart vårväder idag också. Förra veckans snöstorm känns otroligt långt borta.

Här börjar det också bli vår och jag känner att det är dags att komma igång på riktigt! Jag vill bli lika aktiv som jag var för ett par år sedan, så nu lägger jag upp en plan som jag ska (!!!) följa. Börjar inte på allvar förrän nästa vecka, den här veckan händer en massa saker jag inte kan styra över, men då blir det 100 dagar utan socker igen (socker ger mig huvudvärk, och utan ett strängt förbud verkar jag inte kunna hålla mig borta från det :meh:), börja springa ute igen några dagar i veckan (nya skor beställda!), gymma mer effektivt samt att jag funderar på att köra ett program i FMTK igen. Ett lättare den här gången (:laugh:) bara för att komplettera gymträningen.

Det där med mat är svårt! Jag vill äta så jag får i mig det jag behöver, och försöka äta "bra" så att jag helt enkelt mår bra.. Nu känns det som jag äter för lite, men samtidigt håller jag vikten så jag antar att jag får i mig det jag behöver? :confused: Jag tror jag behöver prova mig fram lite kanske, och se vad som fungera..

Ett möte drog över tiden så jag kom ner till gymmet först en halvtimme senare än tänkt men jag körde mina knäböj som planerat och sen axellyft. Mer hann jag inte :) Ska slänga i mig mat nu innan nästa möte 13.20 :p

Crossfit idag :love:

Två olika 15 minuters amrap, så jag fokuserade på att inte gå ut alltför hårt utan hitta ett bra tempo jag kunde hålla helt igenom.
Nr 1.
400 m löpning
40 armhävningar
20 wallballs

5 min vila

Nr 2.
500 m rodd
50 double unders
10 strikta L-sit axelpress

Gillade nummer två bäst, fick till riktigt bra känsla och tempo i rodden och hopprepet gick bra :)
Märks att jag inte varit ute o sprungit på länge... :p

Crossfit idag :love:

Två olika 15 minuters amrap, så jag fokuserade på att inte gå ut alltför hårt utan hitta ett bra tempo jag kunde hålla helt igenom.
Nr 1.
400 m löpning
40 armhävningar
20 wallballs

5 min vila

Nr 2.
500 m rodd
50 double unders
10 strikta L-sit axelpress

Gillade nummer två bäst, fick till riktigt bra känsla och tempo i rodden och hopprepet gick bra :)
Märks att jag inte varit ute o sprungit på länge... :p
Låter skoj! Jag som trodde att crossfit gick ut på att alla gjorde samma WOD samma dag oavsett var man befann sig i världen, men så var det ju inte!

Crossfit för mig också idag! Passet tog slut för 3 timmar sedan och jag är fortfarande skakig i benen :laugh:

400 m löpning som uppvärmning följt av 21 + 15 + 9 reps av hantelsnatch + burpees med hopp över hantlarna. Ingen vila emellan. Det var en sådan där som såg rätt överkomlig ut på pappret, men där jag var redo att gå och lägga mig redan efter de första 21 repetitionerna...

Sedan blev det 4 varv av:
- Bulgariska utfall x10 per ben
- Fällkniven x12
- Framåtböjd rodd med kettlebells
- Good mornings med kettlebell

Hyfsat trött i kroppen nu, så vila imorgon blir bra! Tror jag ska gå och stödfodra med lite kvarg nu, känner mig hungrig trots att jag åt en rejäl middag efter träningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 775
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 170
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka