Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en lång konvalescens framför mig. Igår genomfördes min operation och jag har ont av att sitta, stå, liggläge och bara existera.. Just nu har jag morfin i kroppen och det gör det lite bättre men det är absolut inte en adekvat smärtlindring. Jag fick stanna kvar ända till kvällen med morfin intravenöst pga smärtorna och borde stannat över natten men ville hem. Jag borde stått på mig och bett om ett recept på starkare smärtlindring men det är jag tyvärr för konflikträdd för.. Så någon springtur känns låååååångt borta! Även promenader. Tänkte dock uppdatera framstegen här om det så är att kunna gå fram och tillbaka till brevlådan för att peppa mig själv att komma tillbaka i gamla formen igen. Så ni får stå ut med att läsa om brevlådspromenader :p

Stackare, krya på dig!!! Det ska bli jättespännande att läsa om dina framsteg! Ta det lugnt nu bara och låt kroppen återhämta sig i lugn och ro.
 
Jag har en lång konvalescens framför mig. Igår genomfördes min operation och jag har ont av att sitta, stå, liggläge och bara existera.. Just nu har jag morfin i kroppen och det gör det lite bättre men det är absolut inte en adekvat smärtlindring. Jag fick stanna kvar ända till kvällen med morfin intravenöst pga smärtorna och borde stannat över natten men ville hem. Jag borde stått på mig och bett om ett recept på starkare smärtlindring men det är jag tyvärr för konflikträdd för.. Så någon springtur känns låååååångt borta! Även promenader. Tänkte dock uppdatera framstegen här om det så är att kunna gå fram och tillbaka till brevlådan för att peppa mig själv att komma tillbaka i gamla formen igen. Så ni får stå ut med att läsa om brevlådspromenader :p
Åh, jag har undrat hur det har gått för dig! Tråkigt att höra att det gör så ont, har du fått någon prognos på när det kan tänkas börja göra lite mindre ont? Just brevlådepromenering är ju en sport vi inte har representerad här i tråden än, så den är mycket välkommen tycker jag! :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Crossfit före jobbet idag, och det var så jäkla kul! Att stiga upp tidigare än vanligt och promenera dit i mörkret var mindre kul, men själva passet var verkligen roligt! Och framförallt inte lika kräkjobbigt som i förrgår, vilket uppskattades mycket sådär innan frukost och så.

Vi delades upp i par och hjälptes åt att göra 3 varv av:

2 minuter klättring i rep - jag börjar få till tekniken riktigt bra nu men får fortfarande lite panik när jag är nästan hela vägen upp och inser hur lååångt det är ner till golvet :nailbiting:
2 minuter burpee box overs (gör en burpee, klättra över en 130 cm hög mur av trälådor, gör en burpee, osv...)
2 minuter rodd
2 minuter vila

Det är tur att jag inte ska gå på någon finare tillställning de närmsta veckorna, för efter all den där klättringen över trälådor med skarpa kanter kommer jag att ha ganska blåa knän & smalben känner jag... :D

Nu sitter jag på flygplatsen och väntar på att gå ombord på flyget till Sverige, där jag kommer att hänga de närmaste 10 dagarna. Har kontaktat tre olika crossfitgym i min hemstad och blivit inbjuden att gästträna gratis på två av dem, så det ska nog bli ordning på träningen nästa vecka också minsann! :bump:
 
Härliga lördag! Imorse sprang jag 7 km. Så skönt att ha tid för en lite längre runda och annan sträcka än vad jag springer till vardags. Denna innehåller även ett par backar som ger lite extra effekt. Blåste en del men inte värre än att det gick att stå ut.

Blir nog ingen mer löpning denna helgen men förhoppningsvis både ridning och lite simning.
 
Nu har jag tränat två gånger med PTn, känns bra! Hon är peppig utan att bli hurtig och jobbig, och har hökögon så jag har 0% chans till fusk :cautious: Jag har tyvärr ingen aning om vad vi körde mer än att det var superset och fokus på röv, bål, och armar.
 
Jag är sjuk. Det har kommit krypande hela veckan, men igår bröt det ut med full kraft. Känns bättre idag än igår, men bihålorna gör så jävla ont, jag hostar och snorar och det känns som att skallen är inlindad i bomull. Följde med man och barn på lekland idag och jag fick skyhög puls av att klättra upp och åka en rutschkana.

Så istället för att viga helgen åt träning, som jag gjort senaste månaderna då jag lagt 4-5 timmar per helg åt gym/power walk m.m., så kommer jag att maxa sömnen, äta och försöka få frisk luft. Åker till London på onsdag och då måste jag vara frisk(are).

Håll tummarna!
 
Är också krasslig, lite ont i halsen och hostig, så det har bara blivit lugna promenader med bebis i bärsele igår och idag. Tråkigt men är mest nojig att stackars lillbebisen ska åka på eländet :(
 
Sprang i skogen idag, ca 6,5 km. Sprang med sällskapet som skulle hålla puls under 130 och det klarade han på 5.40-tempo större delen av vägen. Utom sista branta uppförsbacken, men den är en killer. Frågade lite om hur han hamnat på just siffran 130, och det är tydligen en app som räknat ut det åt honom. Glömde namnet på appen men det går säkert att googla sig fram till. Vet inte om jag nämnt det, men han har en skitlåg vilopuls. Alltså runt 40-45. Han har dessutom löptränat seriöst i typ 10 år. Så det påverkar säkert.

Min egen känsla av rundan var att benen kändes väldigt pigga! Det gör verkligen stor skillnad att vila ganska många dagar. Jag gillar också att springa i branta backar, en stund efteråt när endorfinerna har kickat in så känner jag mig lätt som en fjäder och det är en himla skön känsla.
 
Sprang i skogen idag, ca 6,5 km. Sprang med sällskapet som skulle hålla puls under 130 och det klarade han på 5.40-tempo större delen av vägen. Utom sista branta uppförsbacken, men den är en killer. Frågade lite om hur han hamnat på just siffran 130, och det är tydligen en app som räknat ut det åt honom. Glömde namnet på appen men det går säkert att googla sig fram till. Vet inte om jag nämnt det, men han har en skitlåg vilopuls. Alltså runt 40-45. Han har dessutom löptränat seriöst i typ 10 år. Så det påverkar säkert.

Min egen känsla av rundan var att benen kändes väldigt pigga! Det gör verkligen stor skillnad att vila ganska många dagar. Jag gillar också att springa i branta backar, en stund efteråt när endorfinerna har kickat in så känner jag mig lätt som en fjäder och det är en himla skön känsla.
Ja, det är en riktigt härlig känsla att springa när musklerna är utvilade! Prestationen blir enormt mkt bättre.

Shit, vad häftigt att ligga så lågt i puls i det tempot! Misstänkte att han löptränat i mga år. Jag brukar ligga runt 55-60 i vilopuls på morgonen. Är rätt intressant att följa för det går att se direkt när det är en stressig period, för lite sömn, förkylning på G etc för då ligger vilopulsen högre. Men som sagt, under arbete ligger min puls betydligt högre så det är nog en avsevärd skillnad i kondition.

Vad roligt också med löpsällskap!
 
Jag har inlett veckan med en sedvanlig 4 km runda. Kändes bitvis fantastiskt bra och känslan var att det gick som tåget. Riktigt så fantastiska tider blev det ju dock inte, känslan var bättre än tiden. Men liksom med ridningen så värdesätter jag just känslan som passet ger mer än det faktiska resultatet. Så det var en härlig start på veckan!

Förra veckan resulterade i enb tre pass och 15,2 km totalt. Vet faktiskt inte riktigt varför det blev så pass få pass. Men kroppen klagar inte.
 
Igår gick jag i skogen och gjorde det dagliga pysslet i stallet, that´s it :p Satans skitväder så det var blött att sitta på älgpass och det regnade precis hela dagen så vi var inte ute mycket.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll får det bli gym :) Kanske tar en promenad med hunden också.
 
Åh, jag har undrat hur det har gått för dig! Tråkigt att höra att det gör så ont, har du fått någon prognos på när det kan tänkas börja göra lite mindre ont? Just brevlådepromenering är ju en sport vi inte har representerad här i tråden än, så den är mycket välkommen tycker jag! :D

Det borde lägga sig efter en vecka. Men samtidigt sa dom att det inte skulle vara så farligt meeen frågan är ju då om de genomgått operationen själva och talar av egen erfarenhet eller bara försöker peppa patienten. Jag tror mer på det senare :meh:
Nu behövde jag inget morfin igår så det går framåt iaf :)
 
Här räknas det steg och inte antal träningspass :p

Operationsdagen 8/11 - 1243 steg
9/11 - 1174 steg
10/11 - 1358 steg
11/11 - 5049 steg

Sakta men säkert åt rätt håll :)
Tänkte gå med mini till förskolan imorgon så borde få upp stegen en del. Ska försöka hålla igång (promenader är okej i lugnt tempo) och hade gärna sett att jag kommer upp i 7000 steg om dagen den här veckan.
Värsta smärtan har lagt sig och jag måste verkligen rekommendera värmefilt för den som har ont i kroppen. Det är helt underbart att köra på hög värme och trycka mot det onda :love:
 
Nu har jag tränat två gånger med PTn, känns bra! Hon är peppig utan att bli hurtig och jobbig, och har hökögon så jag har 0% chans till fusk :cautious: Jag har tyvärr ingen aning om vad vi körde mer än att det var superset och fokus på röv, bål, och armar.
Spännande! Och ja, det där med att inte kunna fuska är det värsta (men också bästa) med att träna för PT... Min brukade hota med att han la på en repetition för varje gång jag fuskade. Det var... effektivt. :p

Se till att du får med dig någon slags träningsplan på papper sen också förresten, det är guld värt att ha när du ska träna själv sen i framtiden! Jag brukade be min PT skicka dagens pass på Messenger efter varje gång vi tränat - komplett med vikter och tider och grejer - och använder mig fortfarande av de passen såhär 2 år efter att jag slutat träna med honom!
 
Jag inledde veckan med att bli drillad i dressyr av mamma, på hennes minst sagt bestämda medryttarhäst. Fuxston alltså... :cautious: Mycket slit, men det blev rätt bra ändå! Och framförallt nyttigt för mig som ryttare att få rida på en helt annan sorts häst.

Ikväll blir det crossfit på ett ställe här i närheten där jag bjudit in mig själv på gästträning. Jag är sjukt nervös, dels eftersom jag inte vet alls hur det funkar i den här boxen, och dels eftersom jag aldrig styrketränat på svenska förut. Tur att crossfit mest har termer på engelska :D Jag får också för mig att de förväntar sig att jag är superstark och jätte-hardcore eftersom jag har gjort mig besväret att leta upp dem och träna på "semestern", men det blir nog bra!

Det blir dubbel träning för mig idag med andra ord, men sedan blir det vila tisdag-fredag eftersom jag ska springa runt på mässor och kundmöten och gud vet vad. Räknar med en hel del steg på stegräknaren, och en mycket mosig hjärna... På lördag morgon blir det crossfit igen, den här gången i Lund tillsammans med en av mina bästa vänner! :bump:
 
Ja, det är en riktigt härlig känsla att springa när musklerna är utvilade! Prestationen blir enormt mkt bättre.

Shit, vad häftigt att ligga så lågt i puls i det tempot! Misstänkte att han löptränat i mga år. Jag brukar ligga runt 55-60 i vilopuls på morgonen. Är rätt intressant att följa för det går att se direkt när det är en stressig period, för lite sömn, förkylning på G etc för då ligger vilopulsen högre. Men som sagt, under arbete ligger min puls betydligt högre så det är nog en avsevärd skillnad i kondition.

Vad roligt också med löpsällskap!
Ja det är faktiskt rätt roligt med sällskap och så lär han mig en massa. Det är bra.

Regnet öser ner idag och i kombo med mörkret så känns det inte så lockande att springa. Inte planerat ändå, men nu kommer det ju fler mörka dagar. Funderar på att köpa ett gymkort för november, december och februari... Det ingår 2 pass med PT, kanske inte så dumt?
 
Ja det är faktiskt rätt roligt med sällskap och så lär han mig en massa. Det är bra.

Regnet öser ner idag och i kombo med mörkret så känns det inte så lockande att springa. Inte planerat ändå, men nu kommer det ju fler mörka dagar. Funderar på att köpa ett gymkort för november, december och februari... Det ingår 2 pass med PT, kanske inte så dumt?
KBK! :D
 
Jahapp, så crossfit är alltså svinjobbigt även i Sverige. Vem hade anat det? :p Det var ett bra pass, men jag fick ingen jättebra känsla för stället faktiskt (och då är det ändå ett av de ställen som har bäst rykte enligt min vän)... Ingen pratade med varandra, ingen uppmärksammade ens att jag var där, instruktören var frånvarande under större delen av passet, det var inte alls lika mycket fokus på teknik som jag är van vid (jag såg t.ex. en stackars pojke som inte kan ha varit mer än 13-14 år som lyfte heeelt fel och förmodligen kommer att ha väldigt ont i sin kropp i framtiden, men det var ingen som ens uppmärksammade det), det var massor av andra som tränade runtomkring oss medan passet pågick vilket innebar att instruktören var väldigt svår att höra när han väl var där, ingen stretching efteråt, osv... Nä, inget ställe jag längtar tillbaka till direkt!

Men jag fick mig ett rejält svettigt träningspass i alla fall (power snatch, overhead squats och burpees var dagens huvudövningar), och så insåg jag hur fantastiskt bra min crossfitbox där hemma är :love: Där snackar alla med alla, är någon ny så presenteras den med namn inför alla innan passet börjar, varje pass börjar med minst 10 minuters genomgång när det är tekniska övningar, det är alltid minst två instruktörer som går runt och håller stenkoll på alla under hela passet, varje pass avslutas med 5-10 minuter obligatorisk stretching, och efter avslutat pass går vi alla omkring och gör high five och berömmer varandra. Allt det där är liksom standard hos oss. Det var det inte här.

Nåja, det var en kul upplevelse i alla fall! Ska bli väldigt spännande att se hur det är hos min kompis ställe nu på lördag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp