Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, jag googlade för hade ingen koll på dem alls faktiskt. Jag har en gammal Suunto, den är nog 4-5 år nu. Är sugen på en ny men dyyyra och sen kan jag inte med att inte använda den gamla tills den inte funkar längre.

Den jag har tror jag är en av fitbits första modeller. Använt den non stop i snart 3 år och nu börjar batteriet bli dåligt och så ramlar en plastbit av om man inte är försiktigt när den tas av och på så jag känner att jag fått ut allt som går ur den och med gott samvete kan önska mig en ny :D Saknar att ha gps i klockan så därför vill jag ha en ionic nu.
 
Vad är tabata? Har sett att de har sådana pass på lokala gymmet.
Egentligen har jag ingen aning. Men utifrån det lilla jag hört om det och de videos jag tittade på igår så är det klassiska gympaövningar á la plankan/sit ups/rumpkicks etc i korta intensiva sekvenser med kort vila emellan. Tanken är väl ett högintensivt pass på kort tid. Så pass kort att det ska vara svårt att skylla på att man inte har tid. Jag tyckte att det var som ett typiskt Friskis o svettis intensiv-pass fast mkt kortare. Kändes som bra hemmaövningar. Men jag skulle behöva en träningsmatta samt ett par inneskor (alltså joggingskor). Det var sjukt obekvämt att göra ryggövningarna med ryggraden ner i parkettgolvet. Och mina fötter och vrister gillade inte riktigt belastningen utan skor.
Tabata är en slags HIIT (High Intensity Interval Training), och baseras på en formula där man jobbar intensivt i 20 sekunder, vilar i 10 sekunder, jobbar intensivt i 20, osv. Så håller man på i fyra minuter, och ett program bör innehålla 8 rundor (alltså 32 minuter totalt) om man ska köra enligt det ursprungliga programmet. Det är designat så att kroppen ska ligga på eller nära maxpuls under hela den perioden. Det kan alltså vara vilken sorts övningar som helst - det är tiden man jobbar/vilar som gör det till just ett Tabata-pass. Tror det "uppfanns" genom en vetenskaplig studie som någon som hette Tabata var ansvarig för, därav det relativt intetsägande namnet! :p
Besökte det lokala gymmet idag och hoppade på en crosstrainer. Körde 45 min och sista 15 min så jag blev lite svettig. Men har ingen aning om hur man jämför nivåer och så? Man kunde ställa in vilken level man ville ha, och program (kaloribränning kändes uppenbar, jag ska till Danmark och dricka pilsner i helgen). Men sen då?

Ska boka pt näst-nästa vecka tror jag...
Just crosstrainer har jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i faktiskt, men de få gånger jag använder en brukar jag köra på så pass mycket motstånd under så pass lång tid att jag känner mig svettig och trött och sedan gå och göra något annat. :D Skriv gärna här om du får mer info av en PT nån gång, jag har alltid undrat vad finessen med crosstrainer är liksom!

Efter 7 veckor helt utan motion och därefter ungefär lika lång tid med bara cykel testade jag i dag foten med en kort joggingrunda. Värmde upp med 1 km promenad och avslutade med en och däremellan joggade jag 3,3 km.
Räknar med att det kommer kännas lite i foten men hoppas att det stannar vid lite.
Härligt att du är igång igen! :banana:
 
Jag fick en väldigt mycket bättre "crossfit i Sverige"-upplevelse i morse, var iväg hos min kompis i grannstaden och tränade med henne på hennes box. Superbra! En annan kompis, som aldrig testat crossfit, kom också med och tyckte det var superkul! :)

Efter uppvärmning och stretching gjorde vi följande:

Marklyft 5-4-3-2-1 med ökande vikt. Jag tog det väldigt lugnt eftersom just marklyft är en typiskt dålig ryggövning för mig, så stannade på 60 kg. Sjukt frustrerande eftersom jag älskar marklyft och vet att jag har massor kvar att ge, men jag är ändå stolt över att jag var mogen nog att lägga av innan ryggen blev ledsen.

Efter detta var det en 29 minuter lång AMRAP (= så många repetitioner som möjligt av varje övning) av:

1. Wall balls (1 minut)
2. Toes to bar (1 minut)
3. Box jumps (1 minut)
4. Push press (1 minut)
5. Burpees (1 minut)

Vi delades upp i par och hjälptes åt att göra 5 rundor av detta.

Det var påfrestande både fysiskt och mentalt, jag avskyr verkligen sådana där långa WODs där det känns som om man aldrig bli klar! Men det gick bra, vi överlevde och jag fick dessutom massor av bra hjälp som gjorde att toes to bar helt plötsligt kändes mycket lättare :)

Nu gör jag mig i ordning för drink-kväll i stan och imorgon eftermiddag flyger jag hem till Skottland igen! Det känns som att jag har varit här hur länge som helst, så det ska bli underbart att komma hem till sambon igen :love:
 
Tack @Mineur för förklaringen! Och vilket härligt pass ni verkar ha haft! :):banana:

Jag har kört ett hemma-gympa-pass igen. Det är riktigt roligt! Hela familjen passar på och dottern är väldigt kreativ med sina övningar! :D Men gud vad jag behöver börja stretcha mer på allvar. Mina muskler på baksidan av benen har blivit tokkorta. Det är nästintill sjukligt hur osmidig jag är. Så det ska det fokuseras på framöver! Och även att stärka de nedre magmusklerna. De är enormt svaga i förhållande till de övre. Så det får bli mitt mål i vinter att förbättra de två punkterna.
 
@Mineur om du ids får du gärna förklara övningarna :) burpees kan du hoppa, vet alltför väl hur de utförs ;)
Absolut!

Wall balls: Man håller en sandboll/mjuk medicinboll på typ 6 kg i famnen, går ner i djup knäböj och kastar upp bollen mot en vägg på väg upp. Helst ska den snudda vid märket på väggen som väl sitter en 2,5 meter upp eller så. Känns mest i axlar och rumpa.

Toes to bar: Man hänger i ett räcke, spänner bålen och ska sedan försöka svinga upp benen så att tårna nuddar vid räcket mellan händerna. I mitt fall kommer jag dock inte mycket mer än halvvägs, men vi jobbar på saken! :D Känns mest i ryggmusklerna, nedre magmusklerna och så händerna då.

Box jumps: Helt enkelt jämfotahopp upp på en trälåda (runt 60 cm hög brukar den vara) och ner igen. Mest jobbigt för flåset, men det är också lätt att få mentala spärrar och bli rädd för att trilla.

Push press: Som militärpress, men man hjälper till med benen genom att böja lite på knäna och använda rörelsekraften för att "skjuta upp" stången från axlarna. Jobbigt för framförallt axlar och triceps.

Typ så! Hoppas det går att förstå någorlunda väl :p
Tack @Mineur för förklaringen! Och vilket härligt pass ni verkar ha haft! :):banana:

Jag har kört ett hemma-gympa-pass igen. Det är riktigt roligt! Hela familjen passar på och dottern är väldigt kreativ med sina övningar! :D Men gud vad jag behöver börja stretcha mer på allvar. Mina muskler på baksidan av benen har blivit tokkorta. Det är nästintill sjukligt hur osmidig jag är. Så det ska det fokuseras på framöver! Och även att stärka de nedre magmusklerna. De är enormt svaga i förhållande till de övre. Så det får bli mitt mål i vinter att förbättra de två punkterna.
Haha, roligt att dottern hakar på också! Och alltså jag kan verkligen relatera till det här med stela hamstrings, det är min akilleshäl också! Så pass att på de första yogapassen jag gick på domnade fötterna bort när jag stod dubbelvikt i mer än 20 sekunder :wtf: Den saken har det dock blivit lite bättre med, men jag tror att det är en väldigt vanlig muskel att vara stel i!
 
Nämen vad kuuul att jag går runt och ser ut som en femåring efter att mina armar gav upp i går och inte lyckades fånga bollen på väg ner under wall balls. För bolljäveln var ju naturligtvis tvungen att landa så att den skarpa sömmen skrapade emot hakan och bildade ett präktigt knallrött skrubbsår som inte ser klokt ut! :arghh:

Varför händer sådant här alltid mig? :laugh:
 
Nämen vad kuuul att jag går runt och ser ut som en femåring efter att mina armar gav upp i går och inte lyckades fånga bollen på väg ner under wall balls. För bolljäveln var ju naturligtvis tvungen att landa så att den skarpa sömmen skrapade emot hakan och bildade ett präktigt knallrött skrubbsår som inte ser klokt ut! :arghh:

Varför händer sådant här alltid mig? :laugh:
Åh nej.... Hahaha jag kan se 5-åringen framför mig! :D Men no pain no gain.
Eller något.
 
Jag har kört en del yoga det senaste, och har kommit av mig lite med träningen. Men igår blev det cirkelträning igen. Det var svinjobbigt! Kändes verkligen att det var ett tag sedan.

På tisdag blir nästa träning. De har de roligaste passen då, men tråkigt nog kan man som mest boka två pass per dag. :arghh:

Har även anmält mig till ett viktprogram med start i december. 3 månader pågår det och inkluderar bl.a. kostrådgivning och PT träning i grupp. Är sjukt pepp!
 
Den jag har tror jag är en av fitbits första modeller. Använt den non stop i snart 3 år och nu börjar batteriet bli dåligt och så ramlar en plastbit av om man inte är försiktigt när den tas av och på så jag känner att jag fått ut allt som går ur den och med gott samvete kan önska mig en ny :D Saknar att ha gps i klockan så därför vill jag ha en ionic nu.
Haha ja alltså menade inte att det kanske var onödigt med ny för dig :laugh:. Förstår att du saknar gps, det är det jag använder min för liksom.
 
Hade ett jättebra 12 km-pass igår kväll. Men ont i knät idag. Skadade det för tre månader sen och det röntgades då u.a. Hoppade på kryckor ett tag, sen ökade jag på med promenader och började springa kort. Har känt av det ibland efter längre vandring eller löpning. Nu har jag inte känt av det alls ett tag men nu är det tydligen tillbaka. Är ju osäker på om det beror på skadan, men jag har aldrig tidigare fått ont i nåt knä och det andra knät har jag inte nu heller haft ont i. Vet dock inte vad som skulle kunna vara fel, och framför allt om det ens gör att göra nåt åt mer än att vänta, så vet inte om det är nån mening att söka vård?
 
Hade ett jättebra 12 km-pass igår kväll. Men ont i knät idag. Skadade det för tre månader sen och det röntgades då u.a. Hoppade på kryckor ett tag, sen ökade jag på med promenader och började springa kort. Har känt av det ibland efter längre vandring eller löpning. Nu har jag inte känt av det alls ett tag men nu är det tydligen tillbaka. Är ju osäker på om det beror på skadan, men jag har aldrig tidigare fått ont i nåt knä och det andra knät har jag inte nu heller haft ont i. Vet dock inte vad som skulle kunna vara fel, och framför allt om det ens gör att göra nåt åt mer än att vänta, så vet inte om det är nån mening att söka vård?
Usch vad tråkigt. Sannolikheten är kanske inte så stor om du nu skadat knäet tidigare men jag kan få tillfälligt ont i ngt/båda knäna om jag springer över milen. Men det brukar ge sig igen efter ngt dygn. Var det första gången du sprang så pass lång distans (efter skadan alltså)?
 
Usch vad tråkigt. Sannolikheten är kanske inte så stor om du nu skadat knäet tidigare men jag kan få tillfälligt ont i ngt/båda knäna om jag springer över milen. Men det brukar ge sig igen efter ngt dygn. Var det första gången du sprang så pass lång distans (efter skadan alltså)?
Nja, har varit på ungefär samma distans ett par gånger innan men har dessutom gått när det varit väldigt brant nedför, vilket jag gjorde igår också. Men har fått ont varje gång jag sprungit lite längre eller vandrat långt. Knät är ganska varmt också idag jämfört med det andra. Men det oroar mig att jag aldrig någonsin haft ont tidigare och nu bara har ont i det knät, hade känts bättre om det andra nån gång hade gjort ont...
 
Nja, har varit på ungefär samma distans ett par gånger innan men har dessutom gått när det varit väldigt brant nedför, vilket jag gjorde igår också. Men har fått ont varje gång jag sprungit lite längre eller vandrat långt. Knät är ganska varmt också idag jämfört med det andra. Men det oroar mig att jag aldrig någonsin haft ont tidigare och nu bara har ont i det knät, hade känts bättre om det andra nån gång hade gjort ont...
Vad tråkigt. I och med att det är varmt också och kommit så nära förra skadan så hade jag ringt vc för ny koll. Hoppas det är ngt som går att se.
 
Grejade ute mest hela dagen igår! Förberedde inför att vi får hit en grävare till helgen och ska flytta infarten. Blir rätt stor förändring, men oj så skönt det ska bli! Så det blev mycket vardagsmotion och styrka utomhus.
Blev ett ridpass också och på kvällen gym. Kände mig trött så jag blev svag men fick upp 40kg två ggr i bänk iaf :p Körde lite andra övningar också så det blev lite av ett helkroppspass.

Idag har jag yngsta dottern hemma pga förkylning. Hon är rätt pigg dagtid men sover knappt om natten pga täppt näsa. Kanske får till en promenad under dagen och gym ikväll, vi får se :)

Sammanfattar förra veckan med tre styrkapass, två löppass, fyra ridpass och några promenader. Bra vecka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 308
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp