Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ont i högerfoten häromdagen. Har fått så några ggr efter att jag bröt den när det har blivit lite för mycket. Har joggat mycket men är nästan säker på att det kom när jag hade tung belastning på crosstrainern. Borde ha fattat det men tror varje gång att det kanske går. Känns sällan under tiden jag motionerar.
Blir frustrerad och fick vila idag.
Får se om jag cyklar lite i morgon, beror på hur det känns när jag vaknar. Voltaren gel hjälpte inte mycket.

Någon som har provat laser på sina fötter?

Cyklar på normalt motstånd i 45 min. Foten säger inget nu men det spörs vad den säger efter.
Jag behöver motionera för skallen och nu ska jag bort två dagar så jag ville gärna göra något i dag.

1,5 minut snabbare på min 5km-runda idag. Inser att begränsningen sitter i benen. Konditionsmässigt orkar jag utan problem, det ärbenen som tar slut först. Bara att fortsätta nöta.

Jag råkade förmodligen ut för saltbrist/uttorkning igår. Jag sprang en runda på 7,1 km strax före lunch. Avslutade, efter en kort paus, med att springa så fort jag förmådde så långt jag orkade. Upprepade några ggr. Kände mig både stark och snabb! Så en riktigt härlig känsla. Som vanligt svettades jag enorma mängder men var i övr inte speciellt påverkad av värmen. Drack mkt både före och efter.

På em blev det en kort springtur till på 1,5 km enb för att jag inte kunde köra med bilen ända fram till dit jag skulle. Men fy så dåligt jag började må en stund senare. All ork bara rann ur mig och jag fick huvudvärk och tilltagande illamående. Mådde så jäkla kass. Drack då ett glas vätskeersättning som ledde till att magen tömde sig fullständigt. Men efteråt kunde jag dricka ett glas till. Har sen legat som i dvala med hög puls och lätt feber. Känner mig orkeslös idag också men mår ändå betydligt bättre nu. Men blir def vila hela helgen nu. Kommer framöver bli mkt mer noggrann med att dricka vätskeersättnning regelbundet.

Jag har varit bortrest de senaste veckorna så det har inte blivit någon träning alls förutom lite promenader. Det märks av både i midjan och ryggen, det första stör mig mindre än jag trodde men det andra får mig verkligen att länga efter att komma igång igen. Jag har känt att ryggen blivit bättre av träning och nu får jag det bekräftat.

Nu är jag hemma igen, redo att sätta igång, och jag har blivit vrålförkyld :arghh: Jättejobbigt i den här värmen, bara halsen håller på att ta död på mig. Imorgon kommer det bli ganska mycket promenerande ändå i värmen men sen tänker jag ta det lugnt tills jag är frisk :meh:

Bortrest och planerad vila. Dock orolig för att jag har så himla ont i foten. Under trampdynan och ut i stortån. Hoppas att det är rejält överansträngt ”bara” men jag blir alltid orolig.

Båda islandshästarna fick ett varsitt dressyrpass på åkern nu på förmiddagen :)

Ska bli en promenad senare idag också annars lugnt.

Får man hoppa in i den här tråden? De. Senaste 1-2 åren har träningen gått upp och ner och jag har svårt att hålla motivationen uppe en längre tid för att träningen ska ge lite resultat. Dessutom är jag på den nivån i min pole dance att jag måste hålla en jämnare träningsnivå för att kunna utvecklas.. och kosten har havererat med avsaknaden av träning - men nu börjar jag sakna det och kroppen mår inte bra av detta. Så nu är det dags att sätta igång på riktigt! Tänkte att denna tråd kanske kunde hjälpa en att hålla sig på banan med både motion och kost :)

Är det någon här som ska springa Göteborgsvarvet nästa år? Jag har anmält mig och är igång med träningen, långpass (som idag blev 9,5 km), tempopass och styrketräning på Friskis är min melodi för att bli redo.
Måste ta mig till Löplabbet och prova ut nya skor, jag får lött blåsor i hålfoten och vill ha ett par som är så lite uppbyggda som möjligt där.

Är det någon här som ska springa Göteborgsvarvet nästa år? Jag har anmält mig och är igång med träningen, långpass (som idag blev 9,5 km), tempopass och styrketräning på Friskis är min melodi för att bli redo.
Måste ta mig till Löplabbet och prova ut nya skor, jag får lött blåsor i hålfoten och vill ha ett par som är så lite uppbyggda som möjligt där.

Ska inte vara med i Gbg men tränar ju nu för Oslo marathon (ska springa halvmara) :) Gissar på att jag inte kommer utsätta mig för en halvmara mer i livet när jag rott Oslo marathon i hamn :p

Ska bli roligt att följa din träning!

Red äldsta hästen i morse med unghästen som handhäst, promenerade när äldsta dottern red shettisen och sen styrketräning i gymmet :) Tog rep pb i bänk och klarade tre ettor på 40 kg :confused::banana: Räknade viktplattorna flera ggr för 40 kg har varit svintungt innan och jag har aldrig tagit 40 kg utan maken som stöd innan.

I morgon börjar jag jobba igen, slut på årets semester.

Summering av träningsveckan: Jag har brutit min svit av dagliga milpromenader och minimi 15000 steg/dag som påbörjades direkt efter midsommar. :eek: Men jag har gjort det för ett roligt syfte i form av resa + fantastisk fest där dagarna och nätterna helt enkelt blev för korta för att pressa in också 90 minuters promenad. Så jag hetsar inte upp mig över det, utan börjar om med nya friska tag efter ett fåtal rena nöjes- och vilodagar.

Totalt sett har jag i alla fall fått in mina tre löppass också denna vecka. Nu i kväll också ett besök på gymmet med ett intensivt crosstrainerpass + lite styrketräning. Idag slutar stegräknaren på drygt 22 000 steg, så det kompenserar åtminstone en del gott leverne, mycket drickande av hembrygd öl och något för lite sömn de senaste dagarna.

Löpningen tar sig bit för bit, kör fortfarande intervaller med en minuts gåpaus men total löptid nu uppe i 25 minuter med uppåt tio minuter sammanhängande. Fem veckor kvar till midnattsloppet nu!

Jag har inte anmält mig och vet inte om jag kommer att göra det, men jag har aldrig sprungit en halvmara (bara milen och ett Sthlm marathon) så det är inte alldeles omöjligt att jag bockar av den på min bucket list! Vill först se lite hur löpningen håller i sig och förhoppningsvis utvecklas under hösten, men kommer jag tillbaks till att göra milen stadigt under timmen så är jag definitivt på. :)

Jag har inte anmält mig och vet inte om jag kommer att göra det, men jag har aldrig sprungit en halvmara (bara milen och ett Sthlm marathon) så det är inte alldeles omöjligt att jag bockar av den på min bucket list! Vill först se lite hur löpningen håller i sig och förhoppningsvis utvecklas under hösten, men kommer jag tillbaks till att göra milen stadigt under timmen så är jag definitivt på. :)
Mara känns som nåt oöverstigligt för mig!
Har aldrig sprungit längre än en mil, men fick ett infall och anmälde mig. Så nu är det bara att träna och se glad ut. :)

Ska inte vara med i Gbg men tränar ju nu för Oslo marathon (ska springa halvmara) :) Gissar på att jag inte kommer utsätta mig för en halvmara mer i livet när jag rott Oslo marathon i hamn :p

Ska bli roligt att följa din träning!
När går loppet i Oslo?
Man ska aldrig säga aldrig! :p
Jag funderar redan nu på vad nästa utmaning ska bli.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 866
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 362
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 106
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022