Vet du hur shejping mha positiv förstärkning går till? Med förstärkningar i små steg som efter hand utvecklas till beteendekedjor?
Japp det vet jag, och kommer att utveckla den delen hos en ganska välkänd "klickare" i höst eftersom att jag har lättare för det i teorin än i praktiken. Hurså?
Det baseras på grundläggande vetenskap om hur inlärning fungerar. Att man genom förstärkning i små steg, back chaning och oregelbunden förstärkning kan träna fram allt som individen är fysiskt och psykiskt kapabel att utföra?
Det är knappast något flummigt och konstigt. Det baseras på "modern" (nåja, tekniken utvecklades för drygt 50 år sen av psykologerna) inlärningspsykologi som har hittat tydliga lagar om hur inlärning fungerar, precis som fysiska lagar beskriver hur äpplen faller.
Ja, vart vill du komma?
För mig är det löjligt självklart- ingenstans finns det bevis på att någon annan träningsmetod skulle vara effektivare. (jag kan dock sätta pengar på att det inte forskats så speciellt mycket runt just inlärningen av kampande hos hundar.)
Vad är det du vill att jag ska förklara? Hur jag skulle lägga upp ett shejpingprogram för kampande?
Ja varför inte? Jag vill inte veta hur man förbättrar en kvalité hos tex en hund som brister. Jag vill veta hur man går emot något som i grunden är genetiskt och skapar reella beteenden. Att lära en hund ett beteende (att rycka och slita med en leksak/trasa ex) är inte detsamma som att instinktivt KAMPA.
Det går inte att få en hund med liten dådkraft och/eller hårdhet att efter lite träning bli modig. Någonstans tar det stopp. Det går inte att få en hund att "tåla" om grunden är dålig, det går bara till en viss gräns.
Man kan klicka mycket, men man kan inte lösa allt med en klicker. Vore det så skulle inte problemen som finns bland hundar/husdjur existera idag.
Jag skulle gärna höra en förklaring på varför bestraffnigar skulle vara en effektiv inlärningsmetod!
Jag reagerar på hur du läser, ingen framför bestraffning som inlärningsmetod?
Däremot är det fler som anser att dåliga beteenden måste brytas snabbt, och att det då kan vara okej att bli fysisk.
/migo