Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!
Din hund har ingen som helst aning om att du just informerat honom. Du kan tro det, men en neutral röst säger inte hunden annat än att den inte utfört det önskvärda. Att handlingen den just utförde är felakti och inte ska upprepas är han dock fortfarande helt ovetande om. Det blir ingen klar gräns för hunden om man ska förhålla sig neutral.
När det gäller stress så är det fullständigt meningslöst att ryta åt hunden för det dämpar den inte. Där är ordlös kommunikation bättre. Dock var det inte detta jag menade. Konflikter skapas av att hund och förare vill olika saker och det i sin tur skapar stress. För att inte få denna stress i hunden ska därför konflikter lösas snabbt och ge klara besked om vad som är rätt och fel.
Så du tror att man måste plocka fram arga rösten för att hunden ska förstå att man önskade något annat från den?
Innan jag gick över till mjuka metoder så stämde det påståendet på min hund.
Efterhand har han lärt sig att verkligen lyssna till allt mindre, tystare signaler från mig. Då jag i alla andra lägen är uppmuntrande och peppande, så märker han direkt skillnaden när jag blir neutral och visar honom till rätt beteende.
En sak jag kan säga om korrigeringar, är att allteftersom man jobbar ihop sig med hunden, så blir dennes förståelse för ens metod större och större.
Så med problem nummer 1, låt oss säga koppeldragande, så kanske det krävs 30 upprepningar av "mjuka" korrigeringar. Typ "nu blev det lite fel, vi går här istället" och locka hunden till sig med kontakt och kroppsspråk.
Nästa problembeteende kanske kräver 25 upprepningar.
Och nästa kanske 15.
Man lär ju känna varandras kommunikationsteknik så att säga, vilket ju är kärnan i en bra kontakt.
Så målet är ju att komma till en punkt där kontakten och förståelsen är så bra att det räcker med några enkla ord för att bryta hunden.
Vissa verkar kunna tänka sig att skrika, gapa, nypa, knuffa, brotta ner, HOTA sig till den effekten.
Och sen när hunden lyder ögonblickligen, så tror de att de har en fin kontakt med sin hund....I mitt jobb så ser jag många sådana hundägare.
I grund och botten är det en grymt bra kontakt jag eftersträvar. Har man det så behövs inga hotfulla korrigeringar - det har jag fått väldigt klart för mig sen jag bytte stil.
Sen så tror jag inte vi pratar om samma typ av stress, jag pratar om fysiologiskt stresspåslag, och kontinuerliga korrigeringar skapar givetvis ett överflöd av just detta.