Sv: Träningsupplägg, hur gör du?
Tackar för ditt svar. breezes antar jag är "urblåsare"?? Snabbare bit alltså??
Håller med om gymnastikträningen är viktig för hästarna. Travare blir väldigt korta i ryggmusklerna och också väldigt stela, särskilt i ländryggen. Stelheten sprider sig lätt vidare i kroppen, framför allt till korsets muskler. Har inte tillgång eller tid för dressyr i ordets "vanliga" bemärkelse men skog och mark och galopp i olika farter hjälper mycket. Försöker få en avslappnad häst som "stretchar" ut sig själv men stretchar även efter jobben.
En travarvecka kan se ut så här:
40 min trav med lite skritt för vagn
intervallträning -rakbana/backe
ledig
40 min trav med lite skritt för vagn
intervallträning -rakbana/backe
eller
ridning i skog och mark med galopper och klättring och slalom mellan träd
intervallträning galopp -rakbana/backe
lite skogstrampande
ledig
intervallträning för vagn -rakbana/backe
Många olika varianter finns det. Själv föredrar jag den senare varianten, dock med lite variation beroende på häst, väder och underlag, vad hästen ska göra, ålder, mm.
Intervallerna är av olika längd. Oftast mellan 500 och 1000 meter beroende på tränaren. Galopperna ger mer puls än travet har jag märkt men det blir ju mer jobb med HELA kroppen då.
Tränar någon i heat? Alltså lite längre sträckor (1600-3000) och 2-3 gånger med paus mellan på 10 min till 1h?
Var är galoppörerna oftast stela? Rids de bara eller finns det alternativ som tex fri löpning under kontrollerade former? (Inte walker/skrittmaskin nu).
Någon som är diskussionssugen?