Träningsupplägg, hur gör du?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare skwaller
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 777
S

skwaller

Hej! Jag undrar hur träningen för en galopphäst ser ut? Sysslar själv med trav och där är det mycket intervallträning. Men ofta varierar jag med både rakbana, backe samt galoppträning. Vore kul att veta lite om värmning och träning för galoppörerna. Ju mer man vet desto bättre!

Det enda jag hört om galoppörers träning är i andra hand. Det jag hörde då var att de fick springa allt de orkade 800m och inget mer. Sen mycket canter(hur nu det stavas) och skrittmaskin...

Hur gör ni?

Sv: Träningsupplägg, hur gör du?

mycket interval träning, canter upförsbacke bäst om du har tillgång till en lång ås i en upförsbacke med lite lutning. mycket uteritter med långa travsträckor som varieras med canter och breezes (typ 500m och up). sama sak om du tränar på en bana. Tycker att man skall inte tränna bara på banan, skog och ång är roligare får hästen och rytttaren.

Nu kommer det värsta: även om du skall tävla galopp med dina hästar, skulle det vara nyttigt att lära sig och hästarna minst dresurens grunder för att:
A dom får mycket bättre balans, rörelseteknik, motorik, vet vart dom har sina fötter. Om du inte tror på mig försök själv med karate, gymnastik, yoga, jazzdance etc.

B en av dom 1sta grejer en dresurhäst lär sig, är att bära sig korrekt, använda ryggen, sträcka toplinien, du kommer att utveckla hästens rörelse till en stor öppen trav och samma sak i gallop.

dom flesta gallophästar har bara ett gaspedal en ferrari har ett gaspedal plus en växellåda.

Det finns en gammal tråd om träning någonstans. Annars rekommenderar jag Galoppmagasinet som kommer den 10 mars. Enligt bilden på omslaget finns det en artikel om hur 4 tränare tränar sina hästar.

Det är ganska stor skillnad mot att träna travare.

Tackar för ditt svar. breezes antar jag är "urblåsare"?? Snabbare bit alltså??

Håller med om gymnastikträningen är viktig för hästarna. Travare blir väldigt korta i ryggmusklerna och också väldigt stela, särskilt i ländryggen. Stelheten sprider sig lätt vidare i kroppen, framför allt till korsets muskler. Har inte tillgång eller tid för dressyr i ordets "vanliga" bemärkelse men skog och mark och galopp i olika farter hjälper mycket. Försöker få en avslappnad häst som "stretchar" ut sig själv men stretchar även efter jobben.

En travarvecka kan se ut så här:
40 min trav med lite skritt för vagn
intervallträning -rakbana/backe
ledig
40 min trav med lite skritt för vagn
intervallträning -rakbana/backe

eller

ridning i skog och mark med galopper och klättring och slalom mellan träd
intervallträning galopp -rakbana/backe
lite skogstrampande
ledig
intervallträning för vagn -rakbana/backe

Många olika varianter finns det. Själv föredrar jag den senare varianten, dock med lite variation beroende på häst, väder och underlag, vad hästen ska göra, ålder, mm.

Intervallerna är av olika längd. Oftast mellan 500 och 1000 meter beroende på tränaren. Galopperna ger mer puls än travet har jag märkt men det blir ju mer jobb med HELA kroppen då.

Tränar någon i heat? Alltså lite längre sträckor (1600-3000) och 2-3 gånger med paus mellan på 10 min till 1h?

Var är galoppörerna oftast stela? Rids de bara eller finns det alternativ som tex fri löpning under kontrollerade former? (Inte walker/skrittmaskin nu).

Någon som är diskussionssugen?:)

Liknande trådar

F
Dressyr Detta är då en "klaga-skriva-av-sig-tråd"... Jag har arbetat väldigt hårt med min häst,, har i princip omskolat henne från galoppör... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 447
Senast: Fire-Eye
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31