Träningsupplägg

Midlingur

Trådstartare
Vad har ni för träningsupplägg för era hundar? Är intresserad av allt från aktivitet, tid, sträckor osv :)
 
Vad har ni för träningsupplägg för era hundar? Är intresserad av allt från aktivitet, tid, sträckor osv :)
Jag har inget specifikt träningsupplägg, utan går på vad som känns bra och försöker att variera träningen. Jag är också petig med vad hundarna äter och stretchar dem regelbundet efter indivudella stretchingscheman som fysioterapeut sett ut åt oss.

I princip varje dag går vi långpromenader. Är jag för trött pga jobb eller vädret riktigt uselt så kan de få en vilodag, men då försöker jag planera in så att de får mer rejäl motion dagen innan. (Håller koll på vädret och vet ofta på ett ungefär hur ansträngande jobbet kommer vara) Är det bara pga jobbet som jag inte riktigt orkar gå långpromenad, men att det känns som om hundarna inte borde ha vilodag, då tar vi en cykeltur istället på minst ca 5km eller går till någon lämplig inhägnad där de kan springa (när mina är lösa så springer de mycket!) så att de åtminstone gjort något.

Långpromenaderna försöker vi ta i varierande miljö. Gärna i skog, gärna i trasslig sådan och helst sådana promenader där hundarna kan vara lösa största delen av tiden. Promenaderna är minst 1 1/2 timme långa. Vi tar som sagt var cykelturer ibland också. Då blir det på grusvägar ute i naturreservaten här, hundarna travar bredvid i lite varierande tempo och ibland går vi från cykeln för att trassla runt inne i något fint skogsparti innan vi cyklar vidare.
 
Vi gör scheman innan tävlingssäsongen börjar. Typ simning, backträning, spurter, Intervaller, lite långpromenader, drag och så lite vilodagar. De flesta uppgifter är ganska korta. Tränar fyra hundar på en knapp timme. Hundarna är sprinters.

Det blir så konstig att fråga då alls tränar inför olika saker och med olika typ av hund. Ta bara @Red_Chili och jag. Båda har vinthundar men henne hundar bör springa långt och länge medan mina helst bara ska spurta. Våra cykelturer under säsong är aldrig fem km, utan kanske högst 2. Under lågsäsong kan vi träna längre sträckor förstås.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
394
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
17
· Visningar
1 098
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp