Träns - hur många har ni?

Bukefalos 30 år!

Hur många träns till en häst?

• 1-2 träns

• 3-4 träns

• 5-10 träns

• Över 10 träns

• Har inget träns till min häst

Resultat syns endast efter röstning.
Funderar över träns.
Rent krasst behövs ju egentligen bara ett (även om variation kan vara bra), men hur ser det ut i verkligheten?

Hur många träns per häst har ni?
Vad har ni träns/tränsen till?
Har ni lagom, för många, eller för få?
Vilket är ert favoritträns och varför?
Drömtränset?
347. Typ. Iaf är det väldigt fullt på mina tränshängare vilket är skitlarvigt eftersom nuvarande häst aldrig haft på sig mer än ett av dem och jag har haft honom i 6.5 år. :o

Lite svårt att veta vilket alternativ jag ska kryssa... Har 4 hästar, och inte helt koll på antalet träns... Kanske 15?? Men de som är ihopsatta och används nu är nog bara 5-6 stk, de har ett vardera som utgångspunkt och ett bettlöst/kapson som de delar på. Sedan går gamla tanten på hack nån sällan gång ibland.

Jag har 4 olika, men även lite lösa delar. Hästen har full på huvudet och ofta cob på näsan så behöver ofta bygga om lite. Olika bett på tränsen så det är enkelt att skifta.

har nog 5 träns med olika syften. Det är också frågan vad som räknas som träns? Jag räknade in allt jag rider i. Det är olika bett och nosgrimmor på dem för jag orkar inte hålla på att skifta bett. Gör det ändå ibland, sedan mitt tömkörningsträns blev mitt vardagsträns.

det jag har är:
Vardagsträns med remontgrimma och tredelat bett. Använder det när jag rider och tävlar
WE-träns med engelsk nosgrimma och pelham
Uteridningsträns med pullarnosgrimma och lite skarpare tredelat
Kandar
Sidepull

Sedan rider jag ofta ut i repgrimma också men det räknas kanske inte som träns?

Min häst har tre träns, men ett är nedpackat då det inte används. Jag väljer träns utifrån vilket bett jag vill använda, så slipper jag hålla på och byta bett :D

Det ideala tycker jag är att ha två träns som jag har nu. Dels är det smidigt att slippa byta bett, dels är det bra att ha ett extra ifall ett skulle gå sönder. Jag har ett träns som är mitt drömträns, ett svart träns med svarta spännen på både huvudlag, nosgrimma och tyglar. Och svarta stenar på pannband och nosgrimma :love: Tyvärr används nosgrimman aldrig längre då hästen trivs bäst utan, men jag har kvar det i alla fall pga just drömkombinationen :D

Har tre träns. Ett är det billigaste islandstränset från Börjes som jag köpte när jag köpt hästen. Det har fast nosgrimma och jag använder det vid promenader, arbete vid hand och körning. Det andra är ett finare islandsträns med röda, vita och blå stenar i pannremman och i matchande nosgrimma och det används vid ridning. Har ett till vanligt träns med anatomiskt nackstycke som jag har tänkt fixa och använda vid vardagsridning, någon gång när jag orkar.

Hadde et micklem og et hackamore. Men ble gal når jeg hadde medrytter av at jeg alltid kom til et micklem med skitten lav neserem, så kjøpte et billig hooks trans og lot de ri i det. Det hadde ingen lav neserem.

Två med tränsbett (ett gummi och ett fager) och engelsk nosgrimma, ett micklem utan bett (toppen att knäppa grimskaft ovanpå nosen när hästen går som handhäst), och ett hackamore.

Min ridhäst har två träns som hon aktivt använder, plus ett gammalt som jag köpte billigt när jag precis köpt hästen och som hon inte använder längre, men det finns vid behov. Har två för att slippa byta bett och tyglar, men det ena är min förra ponnys tävlingsträns, så det fanns redan före nuvarande häst.

Lillhästen har bara ett träns.

Min häst har just nu 3 träns. Ett "vardagsträns" som egentligen är ett kandar från Pariani 😅 men som jag plockat bort lite delar från. Ett impulsköpsträns från hööks som var collab med Tärnsjö garveri (köptes på rea för att det var snyggt, samt bra att kunna växla bett ibland.) Sen har han ett "finträns" från Masego som går att använda som bettlöst, så det har vi laborerat lite med men skulle nog behöva ett hack eller liknande egentligen, så bett lär åka på det tränset också så småningom om det ska bli mer frekvent använt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka