träns och bett till unghästar?

fiaskurken

Trådstartare
Vad använder ni för träns till era unghästar? Det sägs ju (jag har faktiskt inte en aning men det låter ju logiskt :p ) att man ska använda pullarträns till unghästar pga deras tänder.

En del säger att man ska vara utan nosgrimma helt och hållet. Och varför ska man ha nosgrimma egentligen :crazy: :crazy: `

Är också nyfiken på vad ni har för bett?

Sv: träns och bett till unghästar?

Jag använder pullarnosgrimma eller en engelsk nosgrimma till unghästarna i början, just för att de två modellerna inte stör hästens tänder lika mycket som en Aaschennosgrimma gör.

Sefan använder jag till 99% ett 3-delat fullcheek bett till unghästarna i början. jag tycker nämligen att de ligger stadigare i deras mun, + att hästarna lär sig de ledande tygeltagen mycket enkalre då bettet "visar vägen" för dem mer.

De gånger jag ridit in unga hästar, har vi användt vanligt 3-delat bett samt remontnosgrimma.

Dessa hästar har fått börja med bett i munnen, men löst nedspänt. Hästen har då själv sugit upp bettet på rätt plats för egen maskin, endast därför att det är mer bekvämt att ha bettet på rätt plats.

Sen har den fått ha bettet i munnen, och lära sig att äta med det i. Detta bidrar till att hästen lär sig hantera bettet på rätt sätt, och inte se den som en motståndare.

Remont är framtagen för unga hästar, så den är snäll mot hästen. Ibland behövs ingen nosgrimma, men i de fall den är nödvändig har jag valt remont.

Jag har ett tredelat egg bett dvs med fasta ringar samt remont nosgrimma till min unghäst. Egg bettet ligger väldigt stilla i munnen pga de fasta ringarna och nyper inte. Min häst går kanon på det, trivs jättebra, så det funkar för oss.

Boj har rätt, det enda som kan vara trixigt med att spänna bettet väldigt långt ner är chansen att unghästen får över tungan. De tenderar ju att mixa med bettet i början mer än en ridhäst, så chansen finns, så man får hålla koll på det. Mycket hellre dock ett löst spänt träns en för hårt uppdraget!!

Jag använder bara lös nedspänd i inledningsskedet, när själva inridningen startar får bettet komma på en rätt nivå.

Rakt eller tredelat bett, gärna fullcheck. Ingen nosgrimma alls eller löst spänd engelsk.

Jag rider min 5-åring på tredelat fullcheekbett, utan nosgrimma. Hackamore om vi bara är ute och lullar i skogen.

Har hört att remontnosgrimma ska vara det bästa på unghästar..

Samma här, jag har hört från bl a Anders Eriksson att det är den enda grimman som inte stör tillväxtzonerna och tänderna i hästens mun. :D

Grimma red jag min nyinridna hingst på.
Provade sidepullet men grimman satt bättre (på denna häst)

nu 2 delat tränsbett eller rakt tränsbett. (varierar)
ska prova 3 delat.

nosgrimma vilken som passar bäst. brukar ha den så löst inspänd så den ger ingen verkan, utan sitter mest där "och ser fin ut".

Jag använder just nu ett tredelat smalt bett och rider utan nosgrimma (det gör jag alltid) till min lilla dam. Tycker att nosgrimman är totalt onödig, varför tvinga ihop hästens mun? Bidrar ju inte till ökad avslappning direkt... Hmm, vart kan man hitta tredelat fullcheek? Har letat överallt... nästan...

Själv föredrar jag bettlöst för att det fungerar exakt lika bra som vilket bett som helst och man rikerar inte att orsaka onödig smärta i hästens mun. Annars ett bra, väl utprovat bett som hästen trivs med. Olika på olika hästar. Har jag bett så utan nosgrimma för att den itne fyller någon som helst positiv funktion. Men rider man bettlöst är det, tyvärr, ganska omöjligt.

Globus har!

Glömde att jag även rider på sidepull ibland, Tärnsjös variant.

Elektron skrev:
Rakt eller tredelat bett, gärna fullcheck. Ingen nosgrimma alls eller löst spänd engelsk.

ursäkta min okunskap men vad är fullcheck? Funktion och bild någon?

vi använder alltid remont till våra hästar. funkar bäst.

Allra först använde jag en remontnosgrimma och tvådelatbett. (köpte henne som inriden fyraråring)
Gick sedan över till aachen men utan snokremmen, enbart för att jag snubblade över ett så snyggt träns.
Jag har experimenterat med tre-delat bett eftersom många unghästar sägs gilla det men min funkar bättre på tvådelat.

Jag har ett helt vanligt smalt tvådelat bett och remontgrimma. Har provat tredelade på henne men hon gillade dem inte. Red henne även på hackamoore med korta skänklar ( är det de som är ett ponnyhack?) ett tag när hon bytte tänder.

Min kompis har ett tjockt tränsbett på hennes häst och ingen nosgrimma. Det fungerar bra!

Hade först kapson när jag tömkörde henne som liten och sen tvådelat bett med stänger. Engelsk nosgrimma har jag alltid haft och kommer att ha.

500090.jpg

Detta är ett fullcheek. Fast jag har ett tredelat. Parerstängerna gör att bettet ligger stadigt i munnen på hästen och ger tydligare tygelhjälper.

Men ett tjockt bett är ju värdelöst, det finns generellt inte plats i en hästmun för tjocka bett så det är inte alls snällt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?