träns och bett till unghästar?

Sv: träns och bett till unghästar?

min häst är inriden i grimma och är sedan riden med huvudlag utan nosgrimma.
Grimman används för att det är redan tillräckligt i huvudet på en häst som ska ridas in och det är dumt med överkurs på en gång?
Grimman kan bytas ut med sidepull eller kapson antar jag ..
Sedan så tycker jag att det är onödigt med nosgrimma redan från början?
Tredelat bett.Tjocka bett är värdelöst och kan bli rätt elaka bett...rider min 5åring på ett smalt tredelat bridongbett för det finns liksom inte mer plats!

Senast ändrad av en moderator:

min unghäst går helt utan nosgrimma.
med andra ord består hans träns av: nackrem, sidostycken, käkrem och pannband. bettet är ett tredelat, sånt som finns på islandssidorna i höökskatalogen.
har inte nosgrimma på någon av mina hästar, då jag tycker de fungerar bra utan.

Det är väl knappast kontroversiellt att påstå att det, efter hand som bl a tandläkare upptäckt problem med hästmunnar och tänder, blivit allt vanligare att rida på tredelade eller raka bett eftersom de passar bättre med hästens anatomi. Att den diskussionen undgått någon förvånar mig.

Naturligtvis kan man rida på vanliga tränsbett ocskå men om man har det som regel på unghästar skulle jag vilja ha en motivation till varför för att ev. få en synvinkel som jag missat.

Senast ändrad:

Och nu när jag läser det här och ser att du har ett intresse för bett förvånar din tidigare fråga mig ännu mer. Du borde mycket väl veta hur diskussionen går.

Jag utgår naturligtvis från att betten är rätt tillpassade när jag generaliserar och säger att ett tredelat är snällare.Hur skulle ett tredelat väl tillpassat bett kunna vara sämre än ett vanligt tränsbett menar du?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?