Bukefalos 28 år!

Transaktionsförfrågan från banken

Och BankId.
Men har det verkligen hänt på riktigt att någon människa har blivit utan Bank?
Jag känner en som fått sitt konto fryst hos just Länsförsäkringar. Då handlade det om aktiehandel, dvs borde vara fullt spårbart för banken också, men personen hen pratade med i telefonen bestämde sig för att det såg skumt ut och frös tillgångarna. Nu varade det visserligen bara i ett par dygn, men det kan ju ställa till med tillräckliga problem. Speciellt om man på det inte "tillåts" ha kontanter hemma...
 
Generellt genom att mannen har tillgång till kontot genom fullmakt, eller att kvinnan lurats till att ha pengarna (och kortet) på mannens konto.
Ja, då så finns det ju andra sätt att lösa problemet än med kontanter.
Ett eget konto i en annan bank utan någon insyn från mannen i fråga.
Man kan ha ett konto på de mest oväntade ställen.
OK-Q8 t.ex.
 
Men där så är ju problemet ett annat.
Att myndigheterna inte lyckas med att sköta sig är inte ett problem som kontanter skall lösa.
Jag är inte ens säker på att kontanter löser det problemet.
Men ett alternativ till kontanter är ju t.ex. att handla på någon annans ICA-kort.
Det finns metoder.
På vems ICA kort? Någon som får skyddad identitet flyttar ju till ett ställe där dom inte känner någon och helst inte ha kontakt med någon från innan.
 
Det går säkert att lösa på något annat sätt.
Dessutom så är det väl bara att svara det till banken när man får en förfrågan.

F.ö. så skall inte någon f.d. man ha tillgång till sådana uppgifter p.g.a. banksekretessen. Hur skulle han få tag på det?
På ett tidigare jobb jag hade på en vårdcentral för två år sedan var diskussion uppe om att ta bort möjligheten till kontant betalning. En vårdcentral i Malmö, som beviljats kameraövervakning i receptionen pga tidigare rån och rånhot, så det var en viktig fråga egentligen. Dock fick vi veta att man inte fick ta bort möjligheten till kontant betalning. Det finns så många kvinnor som kontrolleras av sina pojkvänner/män på olika sätt, så om de betalar för besöket med kort kan partnern se det. Kontant betalning var alltså en möjlighet för dem att göra rätt för sig, så trots att vårdcentralen hade stark önskan om att ta bort den möjligheten för att skydda sin personal, så sa regionen nej till detta. För att skydda utsatta kvinnor. Som det i allra högsta grad finns ganska många av.
 
Men det finns så många olika valutor idag, jag har svårt att tro att ett kontantfritt samhälle kommer att vara ett led i att bekämpa brottslighet?
Om du tänker på kryptovalutor så jagas dessa också.
När Kronofogden auktionerar ut beslagtagna Bitcoin så har det kommit en bit på väg.
Det har alltså hänt.
 
Självklart finns det en motivering och det är ju ngt (regelbundna uttag på samma summa) som har fångar deras uppmärksamhet. Detta gör dom inte för att hålla på och jävlas utan dom måste fråga kolla om det finns ngt som ser misstänksamt ut. Det är inte bankens egna regler som gör att dom måste fråga detta. Konstigt att man blir upprörd av det.
Läs gärna lagen om penningtvätt.

Jag är ingen idiot och har fyllt i ett flertal formulär i olika sammanhang kopplat till lagstiftningen. 4 500 kr är skitsummor, det är strax över 50 000 om året som tas ut kontant. Att få brev hem om att man blir av med sitt konto om man inte kan redovisa vad man gjort med 50 000 kr det senaste året, det hade gjort mig arg och kränkt!
 
Jag är superdålig på att använda kontanter med tycker det är extremt obehagligt att bankerna kräver in att man ska redovisa hela sitt liv för dem på det här sättet.
Jag tror att det här handlar om att bankerna måste jobba mot penningtvätt. Vad är enklast att göra, gå på multinationella företaget Bluff och Båg AB eller att jaga Tant Gretas matpengar? Jagar de tant Gretas matpengar så agerar de och kan stolt basunera ut det. Att jag Bluff och Båg AB är extremt komplicerat och kostar massor av pengar. Givetvis väljer de att i första hand jaga Tant Greta.
 
När svårigheten är att förhålla sig till siffror som visar sig digitalt som pengar.
Är just det virtuella som är problemet.
Antal sedlar på en bild borde fungera.
Det står ju olika siffror på sedlar i vanliga fall så på något sätt måste det ju vara möjligt att skilja på valörerna.
Jag är övertygad om att det går att skapa ett bra hjälpmedel i form av en App.
 
Jag är ingen idiot och har fyllt i ett flertal formulär i olika sammanhang kopplat till lagstiftningen. 4 500 kr är skitsummor, det är strax över 50 000 om året som tas ut kontant. Att få brev hem om att man blir av med sitt konto om man inte kan redovisa vad man gjort med 50 000 kr det senaste året, det hade gjort mig arg och kränkt!

Och jag tycker det är bisarrt att bli arg och kränkt över detta. Jag hade suckat över administrationen men jag kan inte se att jag på något sätt blivit kränkt och jag är medveten om lagen och avsikten med lagen och orkar inte bli upprörd.

Ja, jag hanterar också kontanter men tycker de är rätt bökigt som betalmedel. Och en stor risk, tappar jag 5000 kr har jag blivit av med dem.
 
Om du tänker på kryptovalutor så jagas dessa också.
När Kronofogden auktionerar ut beslagtagna Bitcoin så har det kommit en bit på väg.
Det har alltså hänt.
Vad menar du med att de jagas? Det görs ju inga åtgärder om det inte finns brottsmisstanke - det är lika lagligt att handla med krypto som med dollar, euro eller andra valutor. Bitcoin är ju numer officiell valuta i vissa länder, och fler kryptos är på väg åt det hållet. Och det är ju knappast bankerna som spårar upp och stoppar illegal användning av bitcoin?
 
Ja, då så finns det ju andra sätt att lösa problemet än med kontanter.
Ett eget konto i en annan bank utan någon insyn från mannen i fråga.
Man kan ha ett konto på de mest oväntade ställen.
OK-Q8 t.ex.
Det är lätt för oss som inte sitter i knät på en manipulativ partner att säga att det är lätt att hitta andra lösningar på hur man "fixar" åtkomst till pengar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp