Tränsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 637
N

Nyrelski

Jag försöker hitta ett bra bett till mitt fullblod men behöver lite tips. Hon vill gärna hänga lite i bettet och går och tuggar mycket. Inte bra tugg utan biter liksom, ifall någon förstår :angel:
Det är inget jätteproblem och att hon hänger lite i bettet jobbar jag med i ridningen och det blir bättre och bättre ju starkare hon blir. Men det är ju inte fel att ha ett bett som motverkar det också...
Hon är kollad i munnen och ok där.

Det ska vara ett tränsbett, hon är bara fem och det ska vara ett jag kan rida på till vardags. Så inga skarpa bett. Gärna ett man får lov att rida dressyr på också, eller iaf fälttävlansdressyr...

Jag har provat vanligt tredelat, novabett och rakt bett. Alla funkar som sagt helt ok men hon har inte trivts perfekt med något av dem. Jag har också ridit på hack efter att hon hade dragit ut en tand och det var inte så lyckat... :p Hon blev skit sur så fort jag tog i henne och sprang runt lite dit hon ville :angel:
Så jag behöver lite tips :)

Sv: Tränsbett

Jag rider med ett fullblod som gör samma sak, hon "hamstar" eller tuggar elelr vad man nu vill kalla det, sedan blir hon lätt lite tung i handen bitvis när arbetet blir för jobbigt

jag rider på ett tredelat med en slags tjock svaaag båg imitten (kan fotta det)
Har hjälpt SÅÅÅ mycket att bara byta till det.
Sedan vad rider du på för nosgrimma?
Denna hatar pulla, achen, remont med vanlig hög är underbart.
Hon slutade genast att "hamstra" utom när hon stressar upp sig i hoppningen.

Sv: Tränsbett

Ja, min har också vanlig engelsk. Hon gillar inte alls att man drar igen munnen på henne. Engelsk är det enda hon gillar.

Jag vet inte om det är det du menar, men jag har ett liknande bett hemma. Det är tredelat fast mittdelen är lite uppåtböjd så det blir som lite tungfrihet.
Jag ska prova det :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka