Bukefalos 28 år!

Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

Så tänkte jag också för ett tag sedan. Sedan ändrades någon algoritm på Facebook, och jag började få upp inlägg med fullkomligt sinnessjuka mängder rent transhat i kommentarerna. Så även om hatarna procentuellt sett kanske inte är så många, så rör det sig ändå om väldigt, väldigt många, högljudda personer som inte verkar ha normala spärrar för vad man säger/skriver om sina medmänniskor.
Har du missat att hotbilden mot gruppen ökat ganska radikalt på bara några år? Som jag skrev i något annat inlägg nyss så är det så pass att SÄPO noterar det i rapporter.

Och därför är det bäst att påstå att alla som ifrågasätter något, minsta lilla är transhatare och helt ok att peka ut som sådana, förlöjliga och göra narr av.

Got you :up:

Mycket bättre approach än att bemöta med fakta och förklaringar för de som inte förstår. Absolut så man vinner förståelse och respekt.
 
Måste tillägga att attityden är enormt mycket bättre här i Norge än den var i sverige. Sverige är en självgod rutten frukt i förnekelse när det kommer till bemötande av minoriteter av alla slag.
Jag håller verkligen med om att självgodheten och förnekelsen när det gäller minoriteter och egentligen alla möjliga problem är otroligt vanligt förekommande i Sverige. Man tror att läget är mycket bättre än det i själva verket är, i alltifrån rasism till miljöfrågor till transfrågor. Norge är bättre även i det att de har ratificerat ILO 169, samt bett om ursäkt för sin behandling av samer, Sverige har inte kommit lika långt där heller.
 
Senast ändrad:
Och därför är det bäst att påstå att alla som ifrågasätter något, minsta lilla är transhatare och helt ok att peka ut som sådana, förlöjliga och göra narr av.

Got you :up:
Hur drar du den slutsatsen? Jag menar bara att hatet är väldigt mycket vanligare än man kan tro om man själv varken utsätts för det eller ägnar sig åt det, och mestadels har en umgängeskrets som även de ägnar sig åt vettigare sysselsättningar än näthat och våldsbrott.

Och omvänt; det krävs ganska få rövhattar procentuellt sett för att det ska bli jävligt jobbigt för den som utsätts.
 
Och därför är det bäst att påstå att alla som ifrågasätter något, minsta lilla är transhatare och helt ok att peka ut som sådana, förlöjliga och göra narr av.

Got you :up:

Mycket bättre approach än att bemöta med fakta och förklaringar för de som inte förstår. Absolut så man vinner förståelse och respekt.
Jag frågade om du missat den ökade hotbilden, det var liksom inte ett ifrågasättande av vad du skrev. Det finns såklart utrymme för att vara fundersam kring enstaka aspekter utan att vara transfobisk, men det skadar inte att dessutom vara medveten om de "kampanjer" som pågår mot transpersoner på olika nivåer idag.
 
Exakt.

Men tänk på rättigheterna hos dem som "upplever ickepositiva känslor runt transfrågan". De har faktiskt rätt att slippa bli kallade transhatare. :cautious:
Ja, nu får jag nästan dåligt samvete, får försöka påminna mig om att alla faktiskt inte har samma resurser om JKR som kan stämma alla som kallar henne lite skeptisk till transpersoner på twitter (iaf britterna).
 
Jag frågade om du missat den ökade hotbilden, det var liksom inte ett ifrågasättande av vad du skrev. Det finns såklart utrymme för att vara fundersam kring enstaka aspekter utan att vara transfobisk, men det skadar inte att dessutom vara medveten om de "kampanjer" som pågår mot transpersoner på olika nivåer idag.
Jag kan tycka att om man är intresserad av att ifrågasätta andra människors existens, så kan man lägga möda på att läsa in sig innan man uttrycker "skepticism" och upprepar dogwhistles.

RFSL skrev en väldigt bra text som bemötte Ekis bok, där besvaras och motbevisas de flesta av "jag ställer ju bara några ärliga frågor"-spörsmålen som ofta kommer upp.
 
Jag kan tycka att om man är intresserad av att ifrågasätta andra människors existens, så kan man lägga möda på att läsa in sig innan man uttrycker "skepticism" och upprepar dogwhistles.

RFSL skrev en väldigt bra text som bemötte Ekis bok, där besvaras och motbevisas de flesta av "jag ställer ju bara några ärliga frågor"-spörsmålen som ofta kommer upp.
Många inser nog inte att deras frågor är en del i något större, som fått konsekvenser och att det kokar ned till att transpersoners existens ifrågasätts.
 
RFSL skrev en väldigt bra text som bemötte Ekis bok, där besvaras och motbevisas de flesta av "jag ställer ju bara några ärliga frågor"-spörsmålen som ofta kommer upp.
Jag tyckte inte den var så bra. De bemötte bara enskilda faktafel, och en del annat som de bemötte uppfattade jag snarare som åsiktsskillnader snarare än att Ekis hade fel. Hade gärna sett en mer intellektuell/sociologisk diskussion kring det som var grundläggande för boken, dvs hennes resonemang kring vad som är manlighet och kvinnlighet.
 
Jag tyckte inte den var så bra. De bemötte bara enskilda faktafel, och en del annat som de bemötte uppfattade jag snarare som åsiktsskillnader snarare än att Ekis hade fel. Hade gärna sett en mer intellektuell/sociologisk diskussion kring det som var grundläggande för boken, dvs hennes resonemang kring vad som är manlighet och kvinnlighet.
Jo, men när det är så pass många tvivelaktiga källor som använts till att bygga upp argumenten, så känns det ju liksom inte lika värt?
 
Jo, men när det är så pass många tvivelaktiga källor som använts till att bygga upp argumenten, så känns det ju liksom inte lika värt?

Jag läste boken när den kom och tyckte att argumenten i många fall stod för sig själva med eller utan ett mindre antal rena faktafel.

Och som sagt jag uppfattade också att många av rfsls påpekanden var rena åsiktsskillnader typ "du säger att x antal är många, det är det faktiskt inte" , eller av typen "jaja det var EN studie" eller "ja men den här andra studien säger..." .

Tyckte inte att deras inlägg kändes särskilt relevant.

Och om man ändå väljer att bemöta boken så tycker jag att det hade funnits en poäng i att bemöta själva essensen.
 
Nu ska jag visa min okunniga, har försökt leta och söka på seriös sidor som rsfl men hittar ingen.
Har börjat komma upp i mitt Instagram flöde för transkvinnor berättar om sin mensvärk och vilka tamponger som dom rekommenderar (från usa tror jag). Får visa transkvinnor mens efter korrigering? är det olika i olika länder vad som ingår i korrigeringen? .
Det jag hittar är om transmän och att transmän kan bli gravida men inget om transkvinnor och mens.
 
Nu ska jag visa min okunniga, har försökt leta och söka på seriös sidor som rsfl men hittar ingen.
Har börjat komma upp i mitt Instagram flöde för transkvinnor berättar om sin mensvärk och vilka tamponger som dom rekommenderar (från usa tror jag). Får visa transkvinnor mens efter korrigering? är det olika i olika länder vad som ingår i korrigeringen? .
Det jag hittar är om transmän och att transmän kan bli gravida men inget om transkvinnor och mens.
Den sortens berättelser är exakt vad transfoba konton brukar amplifiera.
 
Isåfall är det transkvinnor som är transfoba, den ena ganska känd och får betalt för att göra reklam för ett företag som tillverkar tamponger.
Kan du länka till exemplet, jag vet tex att Dylan Mulvaney, som blev sinnesjukt hotad efter att ha fått ha sitt ansikte på några jävla ölburkar, får utstå falska anklagelser om att hon fått reklampengar av tampax.

https://www.sportskeeda.com/pop-cul...lvaney-tampax-commercial-viral-tweet-debunked
 
Den sortens berättelser är exakt vad transfoba konton brukar amplifiera.

En ärligt ställd fråga som jag funderat på:

Dylan Mulvaney: är han/hon/hen trans på riktigt? Eller transhatare som gett sig fan på att få andra att också hata transpersoner genom att skapa en karikatyr? Eller kvinnohatare? Eller vad är det med den människan?? Jag förstår inte alls! Allt känns fejkat! Men jag har inte förstått vad syftet med det är i så fall. Vad tycker transcommunityn om honom/henne/henom?

Sen finns det transkvinnor som känns så äkta. T.ex. Tone Sekelius och en amerikanska (tror jag iaf hon är) jag ser på Insta ibland. De känns äkta till 100%. Verkar mycket sympatiska båda två dessutom.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 329
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 738
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp