Bukefalos 28 år!

Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

"En kvinna", till skillnad mot Dylan då som du alltså bestämt inte är en kvinna? Sjukt osmakligt.

Kvinna (cis) = kvinnliga könskromosomer, kvinnligt socialt kön.
Transkvinna = manliga könskromosomer, socialt kvinnligt kön.
Transman = kvinnliga könskromosomer, manligt socialt kön.
Man (cis) = manliga könskromosomer, manligt socialt kön.
 
Det känns så otroligt konstigt och aggressivt att du tycker det är ok att liksom bestämma att eftersom DU inte anser att personen är kvinna på rätt sätt så är det också upp till dig att bestämma att personen inte är kvinna alls. Som att straffa ut någon ur deras sammanhang för att dom inte gör det på det sätt som du bestämmer. För det är ju ett straff från din sida att konsekvent byta kön när du fått reda på att personen är trans.

Personligen tycker jag verkligen inte det är mitt beslut om någon ser sig som kvinna eller man, alltså har jag inte rätt att ta det beslutet ifrån dom oavsett om jag tycker dom är på fel sätt eller allmänt rövhattiga.

Ok, låter det bättre om jag säger att Dylan verkar vara en första klassens rövhatt som driver med kvinnligheten?
 
Nyss skrev du "han" upprepade gånger.

För att jag inte tror att en person som är transkvinna och förmodligen längtat efter att få uttrycka det skulle driva med kvinnligheten så extremt som Dylan gör. Däremot har jag inget problem alls att föreställa mig en man göra det.
 
Jag får inte alls intrycket att Dylan är på riktigt. Han framstår som att han cosplayar en 5-årig flicka. Oerhört creepy! Jag får inte alls intrycket att Dylan föddes med fel fysiskt kön utan får mer intrycket att han har nåt annat bakomliggande motiv. Jag blir däremot inte klok på vad det är.

Till skillnad från andra transkvinnor jag sett på tv/nätet eller träffat irl så känns det som att Dylan driver med ciskvinnor OCH transkvinnor. Han bär kvinnliga attribut som ett sorts blackface för att driva med det.

Transkvinnor som Tone Sekelius och Alexis Blake (sett på insta) ger mig ett helt annat intryck. När jag ser dem och hör dem prata så framstår de som äkta. Precis som transkvinnan på jobb gör.
Fast varför inte? Finns ju massa med inlägg där det är en med XX kromosomer (har inte tagit reda på vad dom ser sig som så använder mig av XX) som är på precis på samma sätt så varför inte en transkvinna?
 
För att jag inte tror att en person som är transkvinna och förmodligen längtat efter att få uttrycka det skulle driva med kvinnligheten så extremt som Dylan gör. Däremot har jag inget problem alls att föreställa mig en man göra det.
Det är väldigt lågt att på nåt vis låta en godtycklig recension av någons humor bestämma vilket kön individen har rätt att identifiera sig som. Nästan så man kan föreställa sig tankegångarna hos alla som gick man ur huse för att panga sexpack bud light.
 
Ok, låter det bättre om jag säger att Dylan verkar vara en första klassens rövhatt som driver med kvinnligheten?

Det finns transpersoner som jag ogillar av olika anledning. Det ger mig på intet sätt någon rätt att byta kön på dom för att jag anser att dom inte beter kvinnligt eller manligt nog.

Jag har inga sådana rättigheter, lika lite som jag har rätt att byta kön på dig för att våra åsikter inte är samma.
 
Tänk att vi fick så bra exempel i tråden på hur folk tar sig rätten att avgöra vem som är "äkta" och inte. Kryddat med lite "baserat på vad jag bestämt mig för att tycka så vägrar jag acceptera dig som människa" aka avsiktligt felkönande.
Förlåt skall genast backa ur tråden och fortsätta vara nufiken tills jag hittar en källa jag litar på som typ RFSL. Har bara hittat oserigösa källor hittills som öht tar upp det.
 
Äkta är väl ett ganska svårt begrepp att använda om något som till stor del är en social konstruktion till att börja med. Manlighet och kvinnlighet är inte direkt äkta, det finns ingen ursprunglighet i de uttrycken som går helt bortom det av samhället konstruerade. Ingen av oss går ju omkring nakna i samhället (hoppas jag), vi skapar också kön, i princip alla utan undantag vare sig vi vill det eller inte. På det viset kan jag tycka det är roande med de mer absurda uttrycken, just för att det demonstrerar hur vi alla spelar en slags teater och egentligen bara bygger ett uttryck vare sig vi är trans, cis, queer eller icke-binära. Fast jag förstår att det säkert går att tolka på olika sätt.

För mig är det mer viktigt var man står i rättighetsfrågor. Jag associerar lite till en transbekant som säkert skulle kunna ses som överdriven av vissa, ganska teatralisk men en outtröttlig förkämpe för kvinnors rättigheter vilket behövs då hon bor i en delstat i USA där kvinnors rättigheter är under ständig attack. I hennes fall tror jag att det utdelas en medveten känga till både transffober och sexister i att vara både tydligt trans och hyperfeminin och ganska sexuellt utmanande i en stat som är starkt konservativ. Nu vet jag inget om personen det pratas om här, men någon nämnde en konservativ familj och jag tror absolut att sådant kan spela in i hur långt man går i sitt uttryck. Att bli "extrem" kan kanske ses som en motståndshandling till viss del när man inte kan landa på samma sätt i något som kan framstå som en kompromiss. Det här är självklart spekulation, eller kanske mest en reflektion över hur olika man kan tolka ett fenomen eller ett uttryck.
 
Trots en god sammanlagd beläsenhet (det jag inte är påläst om är specifikt barn och trans, @Migo , i övrigt är jag helt klart påläst över medel), bedömde vi andra att vi inte kunde komma på något sätt att ta upp saken som hade förutsättningar att landa någorlunda vettigt. Av alla formuleringar vi kunde tänka ut, hade samtliga utan tvivel mötts av en massa ilskna utrop om terfs. Som iofs även @Migo visar exempel på här. Vi bedömde att när diskussionen då hamnar där (placeras där i ilskna ordalag) är det omöjligt att resonera sig tillbaka till det som det hela handlade om.

Så klart kan alla möjliga perspektiv vara bra, men oftast har man ju något syfte med sina grupper, och pratar inte om exakt allting i allesammans. Det är liksom poängen: här delar vi dessa erfarenheter, med andra som också har dem. Lite som att vi inte tar med kaninen till träning i hästhoppning, utan går till träning i kaninhoppning med den.
Vad synd att det inte gick att lösa. Det kanske går att ha en slags informell grupp utan att kalla det för en kvinnogrupp, och då hänvisa till att ni i den gruppen har en slags gemensam löneutveckling historiskt och erfarenheter av x, y och z diskriminering? Att uttalat bygga den på delade erfarenheter av just specifik diskriminering och inte könsidentitet.

Absolut. Jag tänker att problemet kan uppstå när vissa erfarenheter fortfarande är specifikt kvinnliga, och därför passar in i den kvinnliga sfären, samtidigt som de faller antingen lite eller mycket utanför den dominerande (vit, cis, medelklass med genomsnittligt fungerande liv) upplevelsen av att vara kvinna. Då finns en risk att de erfarenheterna aldrig får ta plats någonstans. Men jag argumenterar absolut inte emot att det finns en poäng och ett värde i att ha en grupp där alla delar samma erfarenheter, jag förstår varför gruppen las ner när den slutade vara relevant.
 
Vad synd att det inte gick att lösa. Det kanske går att ha en slags informell grupp utan att kalla det för en kvinnogrupp, och då hänvisa till att ni i den gruppen har en slags gemensam löneutveckling historiskt och erfarenheter av x, y och z diskriminering? Att uttalat bygga den på delade erfarenheter av just specifik diskriminering och inte könsidentitet.

Absolut. Jag tänker att problemet kan uppstå när vissa erfarenheter fortfarande är specifikt kvinnliga, och därför passar in i den kvinnliga sfären, samtidigt som de faller antingen lite eller mycket utanför den dominerande (vit, cis, medelklass med genomsnittligt fungerande liv) upplevelsen av att vara kvinna. Då finns en risk att de erfarenheterna aldrig får ta plats någonstans. Men jag argumenterar absolut inte emot att det finns en poäng och ett värde i att ha en grupp där alla delar samma erfarenheter, jag förstår varför gruppen las ner när den slutade vara relevant.
Fast jag har aldrig varit med i något sammanhang baserat på könsidentitet. Av den enkla anledningen att ingen har kunnat definiera det begreppet så att jag fattar vad det betyder. Jag ser kön snarare som en social egenskap, inget som jag ensam bestämmer hos vare sig mig själv eller någon annan.

De aspekter som handlar om klass och sånt, är väl lite mindre relevanta bland kollegor med samma yrke och utbildning.
 
Undrar lite om ni som verkar fått upp lite tvivelaktigt material i era flöden som ska vara från transpersoner (tex. @Otherside och @nullo-modo ), exempelvis om tamponger, har ni börjat få upp grejer rörande transmän och rakhyvlar nu?

Och @nullo-modo jag skulle tro att hela transkvinnor och tamponger egentligen kommer sig av reaktioner på när företag försökt vara mer inkluderande i sitt språk och understryk att det inte bara är cis-kvinnor som menstruerar, men då syftat på att transmän och ickebinära kan ha mens. Sedan har det snurrat några varv till i materialet som transfober ofta sprider.
 
Hela grejen med tampongerna började väl med att någon (var det Dylan?) nämnde att de brukar ta med sig tamponger i väskan trots att de inte behöver det ifall någon annan kan vara i behov? Om frågan kommer upp inne på toaletten typ. Jag tycker att det är rätt awesome, jag har i princip alltid tamponger och värktabletter med mig oavsett om jag har mens eller inte.
 
Hela grejen med tampongerna började väl med att någon (var det Dylan?) nämnde att de brukar ta med sig tamponger i väskan trots att de inte behöver det ifall någon annan kan vara i behov? Om frågan kommer upp inne på toaletten typ. Jag tycker att det är rätt awesome, jag har i princip alltid tamponger och värktabletter med mig oavsett om jag har mens eller inte.
Det började inte med henne egentligen, det var kontroverser redan kring detta: https://www.self.com/story/tampon-company-included-a-trans-man-in-their-campaign-to-end-period-shame
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 316
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 738
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp