Transport i bucasgrimmor?

SantaLussia73

Trådstartare
Tanken slog mig, och jag tänkte bara höra med er bukare om man får lov att transportera hästen i bucasgrimma? Den ska ju gå av om den utsätts för drag, för att inte skada hästen. Borde inte detta vara precis lika bra som lädergrimmor då?

Sv: Transport i bucasgrimmor?

Får lov av vem menar du? Det är bara en myt att försäkringsbolagen kräver lädergrimma, även om jag personligen tycker att det är att föredra eftersom jag tycker de inte går sönder lika lätt som nylongrimmor.

Vem påstår att lädergrimmor går sönder lätt?

I stort sett alla grimmor som min häst haft sönder har varit billigare syntetgrimmor, de går sönder i beslagen om inte annat. De lädergrimmor jag har är väldigt rejäla, den ena är en "ardennergrimma", dubbelsydd med få men kraftiga beslag. Den är i princip omöjlig att knäcka.

Bestäm dig för om du VILL att grimman går sönder om något händer eller inte, och välj en som passar dina krav, oavsett material. :)

Vem påstår att lädergrimmor går sönder lätt?

I stort sett alla grimmor som min häst haft sönder har varit billigare syntetgrimmor, de går sönder i beslagen om inte annat. De lädergrimmor jag har är väldigt rejäla, den ena är en "ardennergrimma", dubbelsydd med få men kraftiga beslag. Den är i princip omöjlig att knäcka.

Bestäm dig för om du VILL att grimman går sönder om något händer eller inte, och välj en som passar dina krav, oavsett material. :)

Har man haft en häst som tycker det är intressant att slänga sig i uppbindningen då och då så har man haft bra hållbarhetstest på grimmor, varenda lädergrimma av olika märken har smällt av lätt som en plätt alltid i sömmen till nackstycket så de verkar uppenbarligen ha en svag länk där. Någon enstaka av nylongrimmorna däribland bucas men de flesta nylongrimmor har hållt.
Så ja min uppfattning är utan tvekan att lädergrimmor går sönder mkt lättare än nylongrimmor. Sen är det ju upp till var och en och bestämma om man önskar att riskera att ens häst bryter nacken om transporten välter eller slår runt eftersom en häst i transporten är uppbunden i så kort grimskaft så kan du själv räkna ut vad som händer om den slungas omkring om inte grimman går sönder och den därmed i det läget fortfarande sitter fast i sitt korta grimskaft.
Jag transporterar enbart i lädergrimmor för att dessa går sönder vid sådan belastning även om jag får en lös häst på drift utan grimma så har jag i alla fall en levande häst då uppenbarligen något som inte är säkert jag har om jag har en häst med hel grimma.
Skall man ha både hängslen och livrem så skulle man egentligen alltid transportera med två grimmor på hästen en som den är fastsatt i som är av modell gå sönder och en extra som därmed alltid sitter på hästen om den andra smäller sönder i en olycka.

Kan man inte använda typ en bit balsnöre mellan grimskaftet och där man sätter fast det i transporten? Då brister ju åtminstone balsnöret vid behov och man har ändå en bit rep i grimskaftet (som sitter kvar i grimman på hästen) om något skulle hända?

Jag vet en som hade balsnöre fäst just på detta vis när hästen stod uppbunden i stallgången mellan två rep, just utifall det skulle brista. :)

Kan man inte använda typ en bit balsnöre mellan grimskaftet och där man sätter fast det i transporten? Då brister ju åtminstone balsnöret vid behov och man har ändå en bit rep i grimskaftet (som sitter kvar i grimman på hästen) om något skulle hända?

Jag vet en som hade balsnöre fäst just på detta vis när hästen stod uppbunden i stallgången mellan två rep, just utifall det skulle brista. :)

Det verkar lite väl vekt för en transport :crazy: Lädergrimma har man ju om man skulle vara med i en olycka så att hästen kan rycka loss sig om den får panik.

Tack så mycket för svaren!

Också hört att lädergrimmor går sönder lättare än andra. Även i transporten (som någon nämnde) då de också går att klippa sönder vid behov, vilket inte tyggrimmor gör.

Men vad tror ni, är det ens lönt att köpa bucasgrimma när jag alltid annars använder lädergrimmor? Dock hört att bucas ska vara oslagbara om hästen fastnar med grimman i hage, box eller liknande.

Personligen skulle jag ALDRIG transportera i en grimma som går sönder. Mina hästar ska sitta fast där jag sätter dem, och inte komma loss förrän jag släpper loss dem. Många fler skador uppkommer för att hästen är lös (knäckta ben när de går över mellanväggen t ex) än för att den sitter fast med vettiga lösningar på bommar etc.

:bow: På det :bow:

Kl.
Jag vill också att mina ska sitta fast, speciellt en av dom - som börjar "trassla" när han tröttnar på att stå där (rastlös pålle :angel:) Skulle han komma loss skulle det bli farligt :crazy:

Inte riktigt svar på frågan, men ...

Min häst har den senaste veckan haft sönder 2 stycken nylongrimmor då hon blivit rädd och slängt sig vid uppbindningen. De går sönder i sömmen och i spännerna. Varit med om lädergrimmor som smäller direkt - och de som aldrig tycks gå sönder.

I transporten har mitt grimskaft i alla fall ett säkerhetsspänne - de går trots allt upp om kraften blir för hög.

Inte riktigt svar på frågan, men ...

Min häst har den senaste veckan haft sönder 2 stycken nylongrimmor då hon blivit rädd och slängt sig vid uppbindningen. De går sönder i sömmen och i spännerna. Varit med om lädergrimmor som smäller direkt - och de som aldrig tycks gå sönder.

I transporten har mitt grimskaft i alla fall ett säkerhetsspänne - de går trots allt upp om kraften blir för hög.

Om du tänker på vanliga panikhakar som finns på normala transportgrimskaft, så går dessa inte upp av sig själv och det är inte heller meningen att de skall göra det, vitsen med panikhakar är att du själv snabbt kan utlösa dessa trots att 500 kg häst hänger i dem samtidigt något du inte kan i vanliga karbidhakar o dyl. Många tror felaktigt att dessa är gjorda för att utlösa själv det är de inte.

Om du tänker på vanliga panikhakar som finns på normala transportgrimskaft, så går dessa inte upp av sig själv och det är inte heller meningen att de skall göra det, vitsen med panikhakar är att du själv snabbt kan utlösa dessa trots att 500 kg häst hänger i dem samtidigt något du inte kan i vanliga karbidhakar o dyl. Många tror felaktigt att dessa är gjorda för att utlösa själv det är de inte.

Oavsett om det är meningen att panikhakarna ska gå upp av sig själv eller ej så gör dom det.

Jag har aldrig varit med om en panikhake som inte går upp av sig själv för mer eller mindre tryck..

Personligen skulle jag ALDRIG transportera i en grimma som går sönder. Mina hästar ska sitta fast där jag sätter dem, och inte komma loss förrän jag släpper loss dem. Många fler skador uppkommer för att hästen är lös (knäckta ben när de går över mellanväggen t ex) än för att den sitter fast med vettiga lösningar på bommar etc.

De flesta som är uppe och klättrar på bommarna är iofs det med hel grimma har faktiskt aldrig sett någon som först dragit sönder grimman och därefter klättrat över.

Det är väl ändå ingen som sagt att du skall transportera i så dålig grimma att hästen bara genom normalt våld kan ta sig loss från den, kan du se att någon har uppmanat till det någonstans det är lite skillnad på de krafter som uppstår när hästen slungas omkring när en transport välter/slår runt jämfört med när den står och tramsar sig och rycker i huvudet för egen maskin ?
Jag har transporterat hundratals hästar genom åren, en stor andel av dem unghästar och däribland en del stökpellar, alla transporteras i grimmor som smäller av vid stor belastning, trots det har aldrig någonsin någon grimma smällt av för att någon häst stökat runt.

Jag vet bla en som var evigt tacksam att grimman inte höll när kulhandsken gick sönder och de tappade släpen i hög hastighet på motorvägen släpet gick i diket och slog runt redan när den välte första gången så slungades hästen ut ur transporten genom taket och landade på åkern bredvid, transporten fortsatte att slå runt och var bara ett vrak kvar. Och vist hästen for omkring lite lös och vägen fick spärras av så att den kunde fångas in igen, men hästen hade klarat sig nästintill helt oskadd lite skadade muskler och några sår. Hade den varit kvar i släpet för att grimman höll så hade den definitivt inte levt.

Oavsett om det är meningen att panikhakarna ska gå upp av sig själv eller ej så gör dom det.

Jag har aldrig varit med om en panikhake som inte går upp av sig själv för mer eller mindre tryck..

Nej det gör de inte om det inte är fel på dem så att det är något som varit försvagat och smällt av.
Jag har haft åtskilliga stora tunga halvblod genom åren som testat hållfastheten på panikhakar och inte en enda gång har en hake gått upp av sig själv de kan slänga sig hur mkt de vill grimman går av innan några panikhakar öppnar sig. Har förövrigt även använt dylik panikhake för att koppla en lastningssele till bommen i en transport i ett läge när det var nödvändigt att lasta ett "omöjligt" fall och jag kan lova dig den kroken utsattes för krafter både i ren råstyrka och i ryck och icke att den öppnade sig.

Håller med dig helt och fullt :bow:
Tycker det är bättre att binda ordentligt och packa med en riktigt vass kniv i bilen.

Nu har jag ju heller aldrig sagt något om klättra över bommar. Däremot har jag sett en som slitet sig loss och sedan försökt vända sig över mellanväggen, fastnat i mellanväggen och knäckt benet. De som fastnar i vändningen under körning - det är utommänskligt att inte trampa på bromsen när släpet börjar bära sig åt för att hästen vänder sig - olyckan förvärras.

Jag bryr mig inte om hur många som tycker det är bra att ha hästen lös - jag hör inte till dem. Jag kan förutse vad som kan hända om hästen sitter fast. Med hästen lös kan jag inte ens börja fantisera fram olika olycksscenarion. En fastsatt häst kan jag alltid ta loss (kniv), men en lös häst kan jag inte ens med kungens alla män få fast som den var innan den var lös - om något händer.

Återigen verkar du INTE förstå vad jag skriver, har jag någonstans skrivet att du skall transportera i en så svag grimma att hästen kan ta sig loss vid normalt härj i släpet ????? NEJ det har jag inte alltså uppstår inte de situationer du beskriver med att hästen vänder sig i släpet eftersom hästen naturligtvis sitter fast i transporten.
Det finns liksom något mellanting mellan gå sönder vid en ryckning och att inte gå sönder alls no matter what. Det är naturligtvis upp till var och en om man vill ha hästen hängande med knäckt nacke i transporten för att man tvingas veja eller liknande och skär ut från vägbanan och transporten slår runt. Man behöver ju tyvärr inte göra något fel alls själv för att man skall stå i mardrömssitsen med att bli inblandade i en olycka om man möter fel människa på vägarna så inte ens att köra försiktigt själv säkrar ju att det inte händer något där det avgörande för hästens liv är om den blir hängande och knäcker nacken eller inte.

Inte mkt lönt att kunna skära loss hästen med en kniv när den redan är död pga knäckt nacke för det är det som händer om hästen slungas iväg med huvudet fixerat vi vet nog alla hur klena hästars nackar är och samtidigt så tycker vissa att de skall ta ett par tons belastning på nacken, det enda som kan rädda hästen i den situationen är att grimman brister och den får loss huvudet.

Då måste du hittat några superpanikhakar i sånt fall.

Tom min lilla islänning drar upp dom titt som tätt när han försöker kasta sig ur tex transporten.
Spelar å andra sidan ingen roll vilken häst det varit, jag har inte träffat på ngn häst som inte lyckats få upp de där nedrans panikhakarna på egen hand.

Då måste du hittat några superpanikhakar i sånt fall.

Tom min lilla islänning drar upp dom titt som tätt när han försöker kasta sig ur tex transporten.
Spelar å andra sidan ingen roll vilken häst det varit, jag har inte träffat på ngn häst som inte lyckats få upp de där nedrans panikhakarna på egen hand.

Då knäpper du inte i dom ordentligt för de går inte upp oavsett sort/märke såväl den smalare variant som den bredare som finns på marknaden, varken de som är köpta lösa eller de som är köpta sittande på transportgrimskaft av alla de olika sorter Har använt sådana i såväl uppbindingar som transporter sedan de kom ut på marknaden för 25-30 år sedan när de nu dök upp, så har blivit ett antal hästar genom åren som testat hållfastheten på dem. De är inte tillverkade för att gå upp av sig själv och rätt knäppta så gör de inte heller det även om 800 kg häst kastar sig handlöst baklänges. Deär inte tillverkade för att vara självutlösande, enbart för att ge den som står bredvid en möjlighet att ta loss hästen snabbt.

Sen blir jag minst sagt fundersam när du skriver att den går upp när hästen försöker kasta sig ur transporten, du har väl inte hästen sittande fast när du öppnar bakom den ? Alltid ta loss hästen innan man öppnar bak.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 487
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka