transport nervägd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Majjijann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 099
M

Majjijann

läser i annonser om hästtransporter:

"nervägd til **** kg"

vad innebär det??

Sv: transport nervägd?

Om konstruktionsvikten på en transport är t ex 1450 kg så går det med vissa åtgärder att väga ner den till att ha en totalvikt på t ex 1300 kg.
Om din bil bara får dra t ex 1200 kg med B-körkort är det enda sättet att få dra den transporten.
Problemet är att om transporten väger t ex 750 kg tom (utan häst men med inredning) så kan du bara lasta den med 450 kg häst om den har så låg totalvikt.
Anledningen att man "väger ner" transporter är alltså för att bilen inte får dra högre vikt eller att föraren inte har rätt körkort för vikten.

jag hade gissat att det hade någotning med B-körkort o sånt att göra.

men vad är det för "åtgärder" man kan ta till?

är det att plocka ur onödig inredning, eller är konstruktionsvikten lite högre än den verkliga vikten så man kan väga om den och få den "rätta" lägre vikten istället?

Med konstruktionsvikten menar jag den maximala totalvikt transporten kan ha, dvs bärigheten i konstruktionen (oavsett vad den är registrerad på för totalvikt).
Att plocka ur onödig inredning kan hjälpa dig att få några fler kilo lastvikt, men ett reservhjul och en mellanvägg utgör knappast mkt mer än 20-30 kg tillsammans.
För att kunna registrera ned totalvikten, dvs "väga ner" släpet, måste du begränsa släpets bärighet på lämpligt sätt (helt osunt, jag vet, men sån är lagen). Ett sätt är att byta draghandske till en med lägre lastvikt (är inte så lätt att få tag i vilken vikt som helst). Ett annat sätt är att byta till däck som bara har den bärighet som du vill väga ner släpet till (olämpligt eftersom det påverkar säkerheten och stabiliteten på släpet).
Jag har dock för mig att det hände något angående detta vid senaste årsskiftet, kanske någon annan kommer ihåg? Samtidigt som det beslutades att nya släp (tillverkade 2005 och senare) inte fick vägas ner längre.
Kontentan är att det är mycket bättre att hitta ett släp som är konstruerat för den totalvikt som passar dig och din bil istället för att köpa något som är nedvägt!

Fredag skrev:
Om konstruktionsvikten på en transport är t ex 1450 kg så går det med vissa åtgärder att väga ner den till att ha en totalvikt på t ex 1300 kg.
QUOTE]

Förlåt, jag blandar siffror! Jag menade givetvis att skriva 1200 kg även i detta stycke. Snurrhjärna!

Senast ändrad:

:D

tack. jag tror jag förstår.. men verkar onödigt när det finns så mycket olika släp... men alltid är det nåt som är fel :p

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: warg
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Oknytt
·
Utrustning hästtransporten utan att den blir repig? Speciellt det gröna om det är mossa eller alger eller vad det är?
Svar
2
· Visningar
198
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka