Transport som liknar lastbil

Kan och kan. Det går säkert men jag tror inte man får köra vuxen häst lös i en trailer (i en stor lastbil kanske det är tillåtet). Om hästen "går runt" för mycket så kan ju kultrycket och därmed väghållningen drastiskt förändras med en olycka som följd.
Så om du inte vill eller kan köra i lastbil så tror jag ditt bästa alternativ är att köra brett och uppbundet om han är klaustrofobisk. Vill du inte ha bom framför hästen så är ju bakåtåkare eller diagnonalåkare dina alternativ. Åker han framåt måste du ha bom. Jag vet att många kör utan när de har hästar som hoppar över bommen men det räcker med en kraftig inbromsning för att hästen ska riskera bryta nacken.

Eller fara ur släpet.
 
Hej!
Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar fram o bak på nätet o den verkar ju rymlig och bra med baklängesåkning. Vill gärna höra om ni vet fler som kanske man kan kolla på till häst som behöver plats.

Bommar är inget alternativ utan tänkte med väggar/dörrar eller rent av "öppen planlösning" så hästen ev kan stå lös o välja själv åkriktning. Transportväggarna måste ju vara rejäla så inget pappersskal lixom.

Har ni några bra erfarenheter o dela med er av blir jag superglad så jag kan börja leta nån bra kärra.
:)


Jag tror att man kan ta ur mellanväggen i Fautras Oblic. Det går fint att kolla med Fautras om det finns någon Oblic i ditt område spå du kan kolla på den och ev provlasta.

Equi Trek är inte heller dum. Den har bred "lasbils"ramp om man vill ha ramp.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
är det inte värt att hyra ett baklänges släp och se om hästen tycker bättre om det innan du köper ett?
jag hade i alla fall aldrig köpt ett sånt om jag inte visste att hästen 1; gick in i det, 2; hästen trivs med att åka baklänges,

om du vill se hur hästen vill stå av sig själv så kan man ju låna ett ko släp, och sätta i en trailer cam så att man ser hur hästen reagerar. (krävs traktor att dra med iofs.
har för mig att man måste ha bom framför och bakom hästen samt att man måste ha hästen uppbunden under färd. dvs man får inte ha hästen helt lös och låta den bestämma själv hur den står.
men provkör du i ett boskaps släp så ser man hur hästen parerar sig i alla fall.


JBV säger:
  • Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Det tolkar jag som att de inte måste vara uppbundna?
 
Med god kännedom om hur osäkrad last kan påverka vägegenskaper och även öka skaderisken för själva lasten (hästen) såväl som för transporten så är min uppfattning att det i de flesta fall är en genuint dålig idé att köra häst lös i en oinredd transport; att det är något som man kan göra i undantagsfall och då i låg hastighet.
Och jag vet att det finns en och annan som har annan uppfattning.
 
Med god kännedom om hur osäkrad last kan påverka vägegenskaper och även öka skaderisken för själva lasten (hästen) såväl som för transporten så är min uppfattning att det i de flesta fall är en genuint dålig idé att köra häst lös i en oinredd transport; att det är något som man kan göra i undantagsfall och då i låg hastighet.
Och jag vet att det finns en och annan som har annan uppfattning.


Håller med dig, menade bara att bestämmelserna inte säger att hästen måste vara uppbunden. :)
 
Så det går alltså att ha B50 helt öppen? Hur blir stängningen bak då med förväggarna? Stänger man dom mot en stång eller tar man bort stången o stänger dörr-mot-dörr?

Vi hade stång och bommar i, tror fölväggarna också behöver stången som fästpunkt.
Däremot så önskade man en bättre låsning för dörrarna bakom (där mittfästpunkten försvinner när man tar ur mellanväggen)

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Nu börjar jag bestämma mig för en Oblic. Kör jag bara en häst behöver den stå lastad baktill på kärran för att inte kultrycket ska bli för högt. eller så får man förflytta väggarna längst bak och utrymmet blir då större och hästen ställer sig förmodligen då längre bak. Det där "förmodligen" känns ju lite osäkert.
Det ska visst även gå att låta hästen åka baklänges längst bak, men det var visst lite meckigt att lasta då. Nån som provat?
 
Ska man köra en häst baklänges i fautras oblic så måste man väll lasta framifrån? Eller ta bort mellanväggen, gå in, vända och sen sätta tillbaka mellanväggen och bommen längst bak.

Equitrekk har jag sett ett par av här i sverige, och vet att de flesta är väldigt nöjda med dom. De billigare släpen är ju fortfarande baklänges och har sadelkammare. Blir inte dyrare än en ny fautras oblic.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 440
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: Reville
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 061
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hoppas tråden hamnar rätt nu. Tänkte höra lite hur ni hade gjort i mitt läge:) För ca en månad sen tog jag kontakt med en...
2
Svar
26
· Visningar
3 360
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp