Bukefalos 28 år!

transport strejkar

Sv: transport strejkar

Fast jag som jobbar inom transport numer ser verkligen problemet med bemanningsföretagen. Det är jag och en till som är nyanställda, resten av de nya är bemanningsföretag. Behövs det en ny person någonstans, vilket det ofta gör på stora företag, så är det bemanningsföretag som gäller. Flera av de som kommer via bemanningsföretaget har fått egen tjänst, men ofta byts de ut efter ett tag då de inte pallar trycket och stressen. Och trycket och stressen är ju det som gör att transportbranschen ser ut som den gör.

Det måste gå fort för att kunderna ska vara glada och det måste vara billigt. Det innebär att man måste göra massor med leveranser eller upphämtningar för att det ska fungera.
 
Sv: transport strejkar

Fast du ska nog lämna tulldelen utanför det här, cabotage handlar om landets gränser.
jobbar inte med logistik, anser bara att samma regler ska gälla för alla branscher.
och att jag accepterar det som eu medlemskapet skulle leda till.
en utjämning vad det gäller löner o skatter inom eu.
alltså att vi sänker vår standard och de fattigaste får höja sin.
förstår inte varför transport ska få leva i en skyddad verkstad för när andra verksamheter har full konkurrensutsatthet.
 
Sv: transport strejkar

förstår inte varför transport ska få leva i en skyddad verkstad för när andra verksamheter har full konkurrensutsatthet.
Fast så är det väl inte. Många av de stora transportföretagen är ju multinationella företag. Man får väl klaga om ett bolag tar sin produktion från västvärlden och lägger den i Indien eller Bangladesh. Samma sak med transportindustrin. Det som gynnar någon missgynnar någon annan. Och med högre konkurrens så blir det också mer missgynnsamt för de som är anställda inom branschen ifall det blir en nedåtgående spriral.
 
Sv: transport strejkar

Eller möjligen den mest effektiva.

En transportarbetarstrejk är alltid effektiv då den slår i veka livet på samhället.
Sedan, vad det result.erar i är en annan femma. Jag tror inte de stabila företagen med kollektivavtal blir starkare och får mer körningar. En kompis, ensamåkare fick 20 samtal nu på morgonen om körningar, Gods som normalt sett skulle gått på kollektivavtalade hjul. inget svartfotsjobb utan enkla transporter industri - industri, från icke fasta linjer utan tillfälliga transporter

Gods från industri till industri lyfts över till ensamåkerierna eller tom på utländska hjul.

Mjölken till ICA blir lidande.
Och annan industri, så det kanske straffar hela Sverige istället.

Strejken är för att bekämpa ett system, inte för att höja lönen hos medlemmarna.
 
Sv: transport strejkar

Fast så är det väl inte. Många av de stora transportföretagen är ju multinationella företag. Man får väl klaga om ett bolag tar sin produktion från västvärlden och lägger den i Indien eller Bangladesh. Samma sak med transportindustrin. Det som gynnar någon missgynnar någon annan. Och med högre konkurrens så blir det också mer missgynnsamt för de som är anställda inom branschen ifall det blir en nedåtgående spriral.

Om ett rumänskt bolag vill lägga asfalt här så är det ok om man har ett registrerat företag och betalar skatt i Rumänien, men de får inte köra transporter här på heltid, alltså är väl transportsektionen skyddad?
 
Sv: transport strejkar

Om ett rumänskt bolag vill lägga asfalt här så är det ok om man har ett registrerat företag och betalar skatt i Rumänien, men de får inte köra transporter här på heltid, alltså är väl transportsektionen skyddad?
Nja, det räknas ju mer som hobbyverksamhet
 
Sv: transport strejkar

Läs på om cabotage och omvärdera ditt påstående.

Själv ser jag inte fram emot min arbetsdag på en av nordens största speditörer. Ingen av våra terminaler är direkt drabbad, men allt flöde i sverige hänger ihop och speditörerna samarbetar mer än vad man tror. Så nja, mitt jobb med pakettransporter kan bli intressant idag...


Cabotagefusket är omfattande pga att tillsynen är högst bristfällig.
Det är inte utan anledning som de nordiska åkeriföretagen panikat och önskat stopp för utländska inrikestransporter.
Svenska/nordiska åkeriföretag kan inte konkurrera med öst, det är omöjligt.

Avtalskompromissen som nu ger de fackliga företrädarna större möjlighet att påverka i frågan om bemanningsföretagen kommer högst troligt inte lösa något av transportbranschens problem.
Problematiken är så mycket större än sådan eftersom det handlar om fri konkurrens inom EU. Det är inte bara transport som har problem med utländska företag, även byggbranschen kvider.
 
Sv: transport strejkar

Cabotagefusket är omfattande pga att tillsynen är högst bristfällig.
Det är inte utan anledning som de nordiska åkeriföretagen panikat och önskat stopp för utländska inrikestransporter.
Svenska/nordiska åkeriföretag kan inte konkurrera med öst, det är omöjligt.

Avtalskompromissen som nu ger de fackliga företrädarna större möjlighet att påverka i frågan om bemanningsföretagen kommer högst troligt inte lösa något av transportbranschens problem.
Problematiken är så mycket större än sådan eftersom det handlar om fri konkurrens inom EU. Det är inte bara transport som har problem med utländska företag, även byggbranschen kvider.

ja, vi valde ju fri rörlighet av varor tjänster o människor inom eu eller hur?
då rimmar ju cabotagebegränsningarna illa, lite av skyddad verkstad sas....
 
Sv: transport strejkar

ja, vi valde ju fri rörlighet av varor tjänster o människor inom eu eller hur?
då rimmar ju cabotagebegränsningarna illa, lite av skyddad verkstad sas....



Jag utgår från att alla som röstade JA till ett EU-inträde kallt räknade på de negativa effekterna. De som inom bla åkeri- och byggbranschen som röstade JA när det begav sig kanske inte ska gnälla ihjäl sig idag.
 
Sv: transport strejkar

Här har de tagit ut chaufförer som transporterar prover mellan olika sjukvårdsinrättningar. Torde bli beordrat skyddsarbete för att inte "tredje man" ska drabbas.
 
Sv: transport strejkar

Jag utgår från att alla som röstade JA till ett EU-inträde kallt räknade på de negativa effekterna. De som inom bla åkeri- och byggbranschen som röstade JA när det begav sig kanske inte ska gnälla ihjäl sig idag.

jag räknade med de positiva effekterna.
Ett förenklat förfarande vid utbyte av varor o tjänster.
En anpassning av regelverk o avgifter.
Att det blir lättare för människor att arbeta i andra länder än sitt eget.

Just de effekterna som SD ogillar så intensivt;)
 
Sv: transport strejkar

Här har de tagit ut chaufförer som transporterar prover mellan olika sjukvårdsinrättningar. Torde bli beordrat skyddsarbete för att inte "tredje man" ska drabbas.

Med tanke på hur långvarig strejken blev så får den nog klassas mer som långlunch än strejk.
 
Sv: transport strejkar

jag räknade med de positiva effekterna.
Ett förenklat förfarande vid utbyte av varor o tjänster.
En anpassning av regelverk o avgifter.
Att det blir lättare för människor att arbeta i andra länder än sitt eget.

Just de effekterna som SD ogillar så intensivt;)


Och var står de andra partierna i frågan? Jag antar att det är av betydelse eftersom du drog upp SD.


Jag menar givetvis att man i beslutsfattande kalkylerar med både positiva och negativa effekter och när man får smaka den tråkiga varan kan man knappast stå förvånad.
 
Sv: transport strejkar

Och var står de andra partierna i frågan? Jag antar att det är av betydelse eftersom du drog upp SD.


Jag menar givetvis att man i beslutsfattande kalkylerar med både positiva och negativa effekter och när man får smaka den tråkiga varan kan man knappast stå förvånad.
Sap +
V(pk)-
Mp~
C~
FP +
M+
SD-

Att det var många som röstade ja med ölimporten i åtanke stämmer nog. Men det struntar jag i. Jag visste vad vi skulle ge oss in på,,och röstade därför JA!
 
Sv: transport strejkar

ja, vi valde ju fri rörlighet av varor tjänster o människor inom eu eller hur?
då rimmar ju cabotagebegränsningarna illa, lite av skyddad verkstad sas....

Cabotagereglerna är lika inom hela EU/Efta/EÖS området och är centralt bestämda från Brüsel.
Problemet är att speditörerna för att bättra på sina egna bonusar konsekvent sätter en polsk bil på tex en runda Jönköping-Oslo-Jönköping efter utförd körning Jönköping-Stockholm-Jönköping för att kringgå cabotagereglerna och därmed bibehålla bilen i trafik för egna kontoret.
 
Sv: transport strejkar

Under strejk så får inte andra chaufförer hyras in för att köra godset.
Dessutom gällde strejken att dom skulle stänga centralerna dvs inget gods in eller ut på dessa oavsett chaufför.

Dom utländska chaufförerna vi har idag i Sverige är så kallad F-skattare som hyr ut sig själva eller så hyrs dom ut via uthyrningsföretag.
Detta gör att dom går runt cabotage reglerna som ska sätta stopp för att utländska bilar transporterar gods inom Sverige.
Det som gör det hela fel är att dom får en lön på inte ens hälften av en svensk. Oftast har dom dessutom inte diesel mer än vad dom ska köra vilket gör att en felkörning kan göra att dom själva få tanka lastbilen.

Min sambo är en stark kämpare mot utländska chaufförer (dom som anlitar dom) gör att det blir prisdumpning på frakterna.
Han har själv blivit av med sitt jobb då det lilla åkeriet han jobbade på inte klarade av att ha en anställd pga prisdumpningen och brist på annat gods.

Dock är det väldigt fånigt att dom aldrig kom in i strejken redigt, för få i Sverige inser idag hur viktiga våra transporter på lastbilarna är!
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 070
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp