transport täcke?

Buck

Trådstartare
nu på hösten så har jag bara en lerig hage att rida i = får köra iväg med hästen för att kunna rida ordentligt. är ca 20 min till ridbanan och vill ha ngt svett täcke som inte är för varmt men som transporterar bort fukten från hästen och skyddar ryggen mot drag. det blir ju ganska varmt i transporten så vill inte ha fleece förrens det blir ungefär < 5+.

hästen är oklippt och kommer hållas oklippt trots att hon svettas en hel del då hon torkar upp super snabbt.

vill ha ngt billigt så tror de olika Cooler täckena blir för dyra, funderar mellan bomulls täcke, nättäcke och våffel/combi täcke.

vad tror ni blir bäst?
 
Sv: transport täcke?

Synd att det svettäcket som jag har inte finns kvar på Hööks längre för det är verkligen super! Köpte det i januari i år.
Vet inte vad det är för material men det är två lager som gör att fukten transporteras bort och gör hästen torr men fortfarande håller den varm!
Kanske inte till så jättestor hjälp då täcket inte finns kvar men kanske finns något liknande? :)

Så här ser det ut i alla fall och kostade ca 600kr! Hoppas du hittar något till din pålle då jag tror något liknande passar fint!
tacke_5064bb229606ee4163af9546.png
 
Sv: transport täcke?

Du ska inte köpa bomullstäcke eller nättäcke till det ändamålet, inte vintertid, tycker jag. Ett vanligt HW cooler är inte alls särskilt dyrt och är nog det som uppfyller ditt ändamål bäst. Eller ett helt vanligt fleecetäcke.
 
Sv: transport täcke?

Jag använder ett nättäcke från Eurostar i transporten på sommaren, det är super!

Eurostar155cm1.jpg


Som ni på hösten och även på våren använder jag Amigo cooler täcke, de är oxå superbra! Bra passform och hästen torkar och håller sig lagom varm.
Jag gav 350kr/st för mina och jag är så nöjd så jag har 3st nu! :D

Amigocooler140cm.jpg

Amigocooler145cm1.jpg
 
Sv: transport täcke?

på vintern har jag fleece/ull eller fodrat stall täcke, det är nu när det är 15 grader ute och värmen i transporten räcker för naken polle på väg till träning, men inte tillbaka när häst är svettig och det börjar mörkna = bli kallare. behöver ngt lätt svalt som transporterar bort svetten då.

fleece har jag inte ens inne boxen på natten än, känns alldeles för varmt.
ett sånt täcke hade nog varit ngt, är det i samma material som typ hansbos combi/våffel täcke fast 2 lager eller tunnare?

jag tycker om horseware täckena ^_^, men de passar inte min häst :/ ligger antingen bara i bogen eller bra i ryggen aldrig både och tyvärr.
men annars hade det materialet nog varit bra.
 
Sv: transport täcke?

Jag har ett äldre Sverigetäcke som är tunt men som transporterar bort fukten jättebra. Dock inte en aning om vad det är för typ av täcke, vid närmare eftertanke kommer jag inte ens ihåg vart jag fått det ifrån heller :-S
 
Sv: transport täcke?

googlade "SVEA stall och svetttäcke" täcket :) det verkar som ett täcke som kan funka för mig(fanns billigar begagnade också :p), är det så man kan ta av gjordarna eller är de fasta i ena sidan som ett vanligt täcke? vill gärna bara ha en avtagbar mag gjord i transporten så det inte är slappa gjordar under magen som hästen kan trassla in sig i.
 
Senast ändrad:
Sv: transport täcke?

Fleecetäcke på och bakluckan öppen? Är det annars någon katastrof om ett täcke som hästen har på sig en halvtimme åt gången när den står stilla inte ligger optimalt? Jag har högvis med transport och tävlingstäcken som alla hästar får dela på, tar något och slänger på det... och sällan ligger grejerna optimalt. Men eftersom jag mest är ute efter materialets funktion och att det täcker ryggen så känns det inte som om det gör något om det är lite stort på lillhästen som drar 135 cm i täcken och liknande.

Annars så har Bucas ett coolertäcke? Köpte ett ex nydligen för 350:- och de är superb när det är varmt ute, letar man i webshoparna så finns det mycket svettäcken på rea just nu, gamla modeller som ska ut och liknande.
 
Sv: transport täcke?

*kl*
Halvkapar lite och frågar vad ni har på hästarna när det börjar bli kallare ute sen i transporten?

Har en oklippt donna som vispar lite med tassarna hela tiden i transporten på väg dit så hon blir svettig, samt på väg hem är hon ju svettig efter träningen.

Under vinter förut har jag haft fleece (för att dra åt sig svetten) med tunnare stalltäcke över och på vägen hem ett nytt fleece med samma stalltäcke över. Känns så mycket pyssel med att ha med tre täcken. Finns det något tjockare typ ull att ha när det är kallare både dit och hem eller får jag glatt ha med mig en hög för att byta?
 
Sv: transport täcke?

*kl*
Halvkapar lite och frågar vad ni har på hästarna när det börjar bli kallare ute sen i transporten?

Har en oklippt donna som vispar lite med tassarna hela tiden i transporten på väg dit så hon blir svettig, samt på väg hem är hon ju svettig efter träningen.

Under vinter förut har jag haft fleece (för att dra åt sig svetten) med tunnare stalltäcke över och på vägen hem ett nytt fleece med samma stalltäcke över. Känns så mycket pyssel med att ha med tre täcken. Finns det något tjockare typ ull att ha när det är kallare både dit och hem eller får jag glatt ha med mig en hög för att byta?

Hur långt har du till ridhuset?
Jag har iof bara 5-10 min till ridhuset, men har en som gör som din. Henne brukar jag låta åka utan dit, och bara ha täcke på hemvägen. Brukar bli så pass varmt i transporten att hon klarar sig dit, när man kommer fram brukar alla fall jag börja rida direkt, åtminstone skritta för hand. Det blir som en avskrittning från transporten, så hon hinner aldrig blir kall.

Hur svettig blir hon? Måste hon verkligen ha täcke dit? Annars kanske klippning kan lösa lite av problemet, om hon nu dryper av svett menar jag. Då kan hon nog ha samma fleece dit som hem. =)
Jag skulle nog köra utan täcke dit,
 
Sv: transport täcke?

Mitt är det fasta kryssgjordar på, fast jag brukar alltid spänna åt gjordarna så de inte hänger under magen :-)
 
Sv: transport täcke?

Jag älskar ulltäcken eftersom de håller värmen jättebra även om de är fuktiga! Då kan man ha samma täcke båda vägarna. :) Oftast blir dom ju inte jättesvettiga påväg till träningen så täcket brukar inte vara speciellt fuktigt... :) Om det är riktigt kallt lägger jag på ett med hals och sedan ett vanligt ovanpå. Har alldeles för många ulltäcken men kan inte hålla mig om jag hittar ett fint.. ;)
 
Sv: transport täcke?

vill inte köra med bakluckan öppen, är en liten enkelaxlad kylinge kärra med ganska kort ramp och en häst på 167 i mkh som drar 155 i täcken. hade det varit ett mer ordentligt släp med längre ramp + mindre häst så hade jag kunnat överväga det för kortare transporter(5-10 min dvs). men inte med denna hästen i denna transporten.

350 är för mig för dyrt, arbetslös för tillfället. så letar efter ngt man kan hitta för en 100kr..
 
Sv: transport täcke?

vintern har jag ull, det är nu på hösten jag behöver ngt tunnare än fleece.
 
Sv: transport täcke?

Skall du hitta något för en hundring bara får du nog leta begagnat finns inte mkt att hitta av något slag för den summan. För övrigt finns ju fleece i väldigt olika tjocklek finns ju jättetunna som inte alls är varma och tjocka som är megavarma.
Ett mellanting är ju fleece/nättäckena = nät på sidorna och fleece uppe på ryggen dock är du nog ganska körd att hitta något vettigt om budgeten är 100 kronor då får du nog ge dig på och sy om något befintligt tex om du har ett fleece och ett nättäcke att avvara att helt enkelt sy ihop ett sådant själv.
 
Sv: transport täcke?

Med fallande temp:
Nättäcke (Rambo net cooler)
Cooler (Rambo cotton cooler)
Vanligt fleece (tyvärr inget märke för helt underbart!!)
Tjockare fleece (Rambo newmarket fleece)
Ull (Domani)

Utöver det har jag ett fleecetäcke mad hals (från Hööks för typ 15 år sedan, perfekt!!) och en sådan där megastor golden stripe ullfilt att lägga under valfritt täcke ovan vid behov. Superbra täcken i transporten allihopa!
 
Sv: transport täcke?

har tänkt leta begagnat faktiskt ^_^, är inte allt för ofta jag kör egentligen och (blir väll varannan vecka vid dåligt väder).
 
Sv: transport täcke?

det blir nog det ^_^ fick annars en ide om att bara köpa en BOT rygg värmare att slänga på under transport :D men då transporteras ingen fukt bort och även om ryggen är varm är rumpan bar... ett bot fleece+ nät täcke hade varit ngt :love: men min ekonomi går väll i botten då. :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag skulle behöva ett svettäcke till hästen. Det ska skydda mot drag över ryggen (inte tillföra mer värme eftersom han lätt överhettas)...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Lindsen
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 902
Senast: aramis
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 044
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp