Täcke i transporten

Problematisk

Trådstartare
Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast hästen åka i det stalltäcke hon har då. Nu ska vi åka lite längre (uppemot 1,5 h enkel väg så totalt 3 h + lite väntetid i släpet) och det kommer vara ca -5 grader. Vad hade ni valt för täcke?
Hon är helklippt, men det var ett tag sen så lite utväxt finns. Varken speciellt frusen eller varm av sig tycker jag.
Tycker det brukar bli så himla kallt i transporten när man kör en lite längre sträcka. Eftersom jag ska rida vill jag inte att hon blir kall och spänner sig av den anledningen, men jag vill självklart inte riskera att hon blir för varm heller.

Vet inte om jag ska jämföra med hur hon är klädd här hemma, då har hon 100-150 g stalltäcke inne om det är några plusgrader i stallet, 100 g täcke över ute så totalt 200-250. Det har hon ner till nånstans mellan -5 och -10. När det är kallare än så (så det blir runt noll inne i stallet) har hon 200 g inne och 3-400 totalt ute, beroende på hur kallt.
Funderar på att låta henne åka i 200 g stalltäcke, är det dumt? Riskerar det att bli för varmt? Eller hade ni rentav valt nåt ännu varmare?

Kan tillägga också att hon är väldigt resvan och stilla i transporten. Ingen stress vid lastning, när man åker eller när hon står i transporten och väntar, så jag behöver inte väga in sånt i val av täcke. Hon kommer alltså inte bli stressvarm, utan det hon kan bli lite varmare av är väl att stå och balansera.
 
Min som nirmalt har 200g på sig ute fick åka till vet (1,5h resa) i 550g. Var lite lagom ljummen när han kom fram. Typ samma temperaturspann som du ska klä din för. Det är ju så individuellt men jag tror inte 200g skulle vara för varmt.
 
Min som nirmalt har 200g på sig ute fick åka till vet (1,5h resa) i 550g. Var lite lagom ljummen när han kom fram. Typ samma temperaturspann som du ska klä din för. Det är ju så individuellt men jag tror inte 200g skulle vara för varmt.

Oj, mycket varmare än vanligt alltså? Hur kom det sig att du valde så? :)
 
Oj, mycket varmare än vanligt alltså? Hur kom det sig att du valde så? :)
Jag tyckte 200g såg tunt ut och han får pga skadan absolut inte bli kall så han spänner sig. Så jag tänkte "hellre lite extra" men resonerar annars som att hellre lite för kall än lite för varm. Jag hade tagit200g om du har ett sånt. Tror det behöver vara åtminstone 200g för att motsvara avklippt päls.
 
Jag kör alltid hästen i det den går i ute. Helt enkelt för att jag hämtar i hagen och lastar. Så vintertid mellan 250-400gr beroende på utetemp.
 
Jag kör alltid hästen i det den går i ute. Helt enkelt för att jag hämtar i hagen och lastar. Så vintertid mellan 250-400gr beroende på utetemp.

Och det brukar vara lagom i transporten?
Jag brukar inte lasta direkt från hagen, så jag kan välja fritt bland täckena vilket gör det både svårare och lättare :p
 
Jag kör min helklippta i stalltäcket. 370 gr när det är minusgrader.
Är hon svettig efter träning, eller om hon skall stå still i transporten under en tid har hon ett fleecetäcke med hals på sig under det.

Är det svinkallt (uppemot 10 minus) och vi skall åka längre har hon en yllefilt under stalltäcket.
 
Och det brukar vara lagom i transporten?
Jag brukar inte lasta direkt från hagen, så jag kan välja fritt bland täckena vilket gör det både svårare och lättare :p
Det beror på ventilation i transporten. Men jag upplever att det är "utomhus", jag stänger aldrig transporten så det blir tätt. Det har aldrig blivit "fel" i alla fall. :)
 
Kör bara i täcken som andas och har normalt sett luckan bak öppen när vi kör till träning, ca 30 min. Kör vi till vet (2 h) har jag luckan stängd eftersom det är motorväg större delen. Hade vid 5 minus haft yllefilt och ulltäcke, min är frusen av sig o skulle normalt gått med 450 g o hals vid -5. Spårklippt.
 
Jag är sparsam med täcken vid transport och klär aldrig på extremt mycket . Ffa inte när de är svettiga efter träning .
 
Min är helklippt och jag åker alltid i ett lite tjockare fleecetäcke om det är -5 eller kallare. Även om det är -15 så klarar hon sig hur bra som helts i ett fleecetäcke.
Skulle jag träna längre bort än säg 20 minuter så skulle jag ha ylletäcke på på hemvägen när hon är svettig och ångar. (nu åker jag bara ca 15 minuter och då byter jag till ylle hemma istället.)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 009
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 214
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp