K

kingb

Ska åka med min fyrbente vän på kurs nästa helg och är nu lite fundersam över själva transporten - har aldrig varit "ansvarig" själv förr och vill försäkra mig om att inte göra något knäppt. Först av allt, hur binder man fast hästen på bästa sätt (har sett många varianter, vet inte vad som är bäst och varför)? Fråga två, resan tar ca 3 timmar, ska man ge honom hö att pyssla med under tiden? Fråga tre, bör han ha täcke på sig så här års? Och sist, bör man tänka på något speciellt när det gäller förberedelserna, t ex är det bra/dåligt att fodra strax innan avfärd? Tacksam för svar, jag känner att jag vill veta hur andra gör för att undvika misstag.
 
Brukar köra köra mina hästar ganska långt ca 5-6h. Har vanligt hö i påse"dem får något att pilla med". Har aldrig givit dem kraft. Vattenhinken är alltid med. Använder mig av lädergrimma samt ett transportgrimskaft med panikhake,
har funkat under alla mina år på vägarna. : :D Kör bara lugnt och sansat. Är du osäker kör inte på vägrenen. Täcke av eller på, det måste du själv avgöra likadant med öppen/stängd lucka. Det är vädret som bestämmer.

Nanne/ :banana:

Kör hästarna som om du skulle köra kyrkbussen
 
jag har kört en hel del och jag har alltid hö i påsen framför hästen, den hänger alltid där med hö i..bra sysselsättning. Helst om man åker några timmar. Är jag osäker på om det finns vatten i närheten har jag alltid en dunk med vatten och hink med. Extra grimma har jag alltid också utifall det skulle hända någonting så man inte står där utan grimma. Självklart transportgrimskaft med panikhake, och sätter fast honom tillräckligt kort så han inte kan komma under eller över bommen. I början när jag åkte med han så tog han stöd med rumpan mot baklämmen och nötte på svansen, så svanskyddet åkte på. Täcke har jag bara när jag normalt har täcke på ute på dagarna i hagen, det värms ju upp inne i transporten av hästen ändå. Ja, vad ska man mer tänka på...köra lugnt naturligtvis va ute i god tid, med både att lasta och åka. Det tar ju alltid längre tid att åka med transporten än med bara bilen. Lugna inbromsningar, ta ut svängarna i kurvorna inte köra ut på väggrenen...ja just det ja...en viktig sak ! Lasta hästen på vänster sida.!! Om du mot förmodan skulle komma ut på väggrenen och åka ner med hjulparet utanför asfaltskanten kan det vara skitsvårt att komma upp om du har en tung häst på den sidan, om du däremot har hästen på andra sidan så är det ju lättare. Om det var längesen hästen åkte så kan det ju vara värt att provlasta och åka en liten tur någon dag innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 797
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp