Transportbesiktning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Han_naH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 267
H

Han_naH

Jag måste bara få fråga är det någon mer än jag som avrit med om att de kollat golvet på besiktningen?

Förut har de aldrig gjort det, men i år så skulle de såklart göra det. Vi hade planerat att byta golv, golvet stod hemma i garaget, hade bara inte kommit i transporten pga. tidsbrist och dåligt väder. DUMT visade det sig!

Killen på besiktningen tar ett koben och en gummiklubba och slår underifrån, inte ens ett BRA golv hade överlevt den behandling han gav golvet i min älskade transport. Efter tre-fyra slag säger han till den andra killen, -Du kan skriva golv på den här. Jaha också var det väl slut där då tänkte jag, nehe du! Han slår minst en fem sex gånger till och gojsar runt. Min stackars älskade transport! Tänkte nästan fråga om han tyckte om att få nerpissat äckelgolv på sig. Ni vet väl hur det luktar när man lyfter på gummimattan, nästan så jag tänkte erbjuda honom gödselstacken hemma om han ville ha den och rulla sig i.
Kanske var tur att man inte stoppade i det nya golvet ändå. förstå om han har misshandlat det så...

Sv: Transportbesiktning

Kul för dig, det var inte mitt :cry:

Nu är det ju bytt och så, men om jag bara hade stoppat i det nya golvet INNAN besiktningen. Det är ju så man kan bli tokig!

Jag har haft min transport i 7 år. Golvet har kollats varje gång den har besiktigats. Bra, tycker jag.

Självklart är det bra! Det var bara det att vi aldrig har behöft göra det förut, och han gjorde det på ett ganska våldsamt sätt, var liksom glad att golvet höll ihop hela vägen hem....

Han gjorde ju sitt jobb.
Dom ska kolla alla vitala delar av karossen och golvet är en sådan del. Dom knackar ju med hammare under bilen för att se om dom hittar något och hittas något misstänksamt så kollar man hur "illa" ställt det är.
Troligtvis så tyckte han det inte verkade OK och "knackade" lite mer för att se hur det skulle bedömmas en 2:a eller 3:a (dvs körförbud).

Även om dom kanske inte har kollat golvet tidigare så går dom på bilprovningen kurser och sedan får dom nya arbetsdirektiv och arbetsmoment som dom måste kolla upp på en besiktning.
Sen finns det moment som bilprovningen ska genomföra först när bilen/fordonet har blivit x antal år.

Liten rolig kuriosa när det gäller bilprovning.
var på väg hem från stallet för många år sedan, i korsningen vid "stora vägen" står en personbil med varningsblinkers.
Den har havererat, killen ber om hjälp att få hem bilen, vilket jag ställer upp med och bogserar hem honom. Väl vid hans garage ojar sig han hela tiden över att en bil ska ju inte "gå" sönder samma dag som den har varit hos bilprovningen, han tyckte att då är ju bilen helt i topptrim.
Ja kaross och trafiksäkerhetsmässigt ju men att generatorn lägger av kan ju ske när som helst, vilket var det jag trodde/var övertugad om efter hans felbeskrivning.
Så var också fallet.

Han_naH skrev:
Självklart är det bra! Det var bara det att vi aldrig har behöft göra det förut, och han gjorde det på ett ganska våldsamt sätt, var liksom glad att golvet höll ihop hela vägen hem....
OK, vad är problemet i så fall? Hur skulle han ha gjort istället? Petat lite försiktigt med fingret? (för att hårddra åt andra hållet)

Hade jag varit du skulle jag varit glad åt hans behandling av golvet, tåler inte golvet kraften från en hand så ska ingen häst stå på det! En klubba el dyl som inte är spetsigt borde ju kunna jämföras med en hästhov, dock inte lika värdefullt! Tacka istället besiktningsmannan att han bryr sig om hästarna!!!

Svar till alla:
-Ja, jag tycker det är bra att de kollar golvet, men jag tvivlar på att det ska göras för första gången när transporten är 10 år gammal.
Det jag undrade var om någon annan varit med om att de kollat golvet på transporten, på vår har de aldrig tidigare gjort det, inte heller på bekantas släp.

Sen visst knackar de på bilar och så, det är jag väl medveten om. Och jag vet att det är deras jobb, men varför har det inte gjorts förut?
Nu visste ju vi iofs redan innan att golvet var dåligt, dock endast en ca 10x10 cm stor bit i vä.hörnet. Visserligen tillräckligt stor för att jag inte skulle våga ställa in någon häst på den sidan. Dock var golvet i utmärkt skick på hö.sidan, där min häst har åkt de senaste halvåret.

Och sen så har jag aldrig varit med om att de tagit ett koben och en gummiklubba och slagit, och det var inte LITE heller! Jag menar att han har ju gjort sitt jobb när han slagit ett hål, han måste ju inte in på det "friska" golvet och slå och förstöra som han gjorde nu. Inte för att jag på något sätt anser att det var hans fel att golvet var dåligt, absolut INTE!
Det jag undrarde var som sagt om någon annan också varit med om att de inte har kollat golvet tidigare.

Ett koben är ganska spetsigt, varje fall det han hade, det var som en "pik". Samt en gummiklubba underifrån, ungefär som att slå in en spik och sen dra ut den, flera gånger på samma ställe.

Jag har varit med om besiktning av häst-transport... ja utanför vanlig besikning då..
När vi för ett antal år sen skulle hämta vår islänning på Norrköpings flygplats så kom det en snubbe från jordbruksverket och skulle besiktiga alla transporter som skulle lämna området innan man fick åka ut.. Och, hjälp, vi hade lånat en transport som i och för sig inte var nåt fel på direkt.. Men inne på området stod mest nya transporte med torv inlagt på golvet osv som skulle ta hem sina fina nyförvärv och där stod vi med vår brg. gamla transport.. Vi hade lite hö och en vattenhink.. Tro det eller ej, vi fick godtjänt med beröm... de med de flådiga transportena fick nedslag (ja inte alla förståss, men flera). De hade inte korrekta skyltar nämligen... Man ska ju ha både bak och fram som visar att man fraktar hästar... Det hade de glömt. De här gula skyltarna med häst på osv..

Det hade ju inget med golvet att göra, självklart är det viktigast! :)

Har aldrig varit med om att transportgolvet kollats på bes.. Inte heller draget på bilen, som är ett avtagbart, infästningar osv

Ett bra transportgolv ska ju hålla för en hel del bankande och slag från en 600-kgs kuse med järnskor som står och lever livet där inne..
Så det är väl väldigt bra att dom kollar ordentligt tycker jag.

En rejäl, frisk plyfaskiva skadas knappt av den behandlingen du beskriver.

Han_naH skrev:
Nu visste ju vi iofs redan innan att golvet var dåligt, dock endast en ca 10x10 cm stor bit i vä.hörnet. Visserligen tillräckligt stor för att jag inte skulle våga ställa in någon häst på den sidan. Dock var golvet i utmärkt skick på hö.sidan, där min häst har åkt de senaste halvåret.

Har du kört en häst i det släpet fast du vetat att delar av golvet har varit trasigt?? :eek: Spelar fan ingen roll om golvet är trasigt på den sidan som hästen inte åker.. Det här var nog det dummaste jag hört på länge!

Tur att han tog sönder mer av golvet så att du fick det åtgärdat! Hur i h*lvete Tänker man om man vet om att ett golv är trasigt men inte byter det DIREKT.. OCh dessutom kör in den på besiktning och tror att man ska få igenom den!

Senast ändrad:

på min transport har de kollat golvet på det sättet varje år. jag har en 1990 och har aldrig bytt golvet i den, men till nästa bes är det nog dags, den har gått genom ua varje gång.

Ja hur i helvete tänker jag?

För det första: Govet har aldrig blivit kollat tidigare, kanske en av anledningarna? Sen så läs mitt första inlägg där jag bla. skrivit att det var DUMT att tro något sådant, men har man aldrig varit med om att de kollat golvet så tror man nog det, hur blåögd man än är!
Jag och min Pappa tyckte att det var smartare att byta det i vår i fint väder. Så att golvet inte blir blött då man gör nya sågytor i det vilket försämrar golvets livslängd avsevärt om fukt kryper in där innan man oljat in kanterna.

Och det var ABSOLUT inte i icke brukbart skick! Och jag kan tala om att mitt nya golv hade gått sönder om man tagit en pik och slagit upp den i golvet. Då blir kraften väldigt koncentrerad på ett ställe, och den är dessutom VASS!

Det jag bad om var svar på frågan om ert golv blivit kollat på bes. Inte ett utlåtande om hur jag har åkt med min häst. Ni har ju för övrigt inte ens sett golvet i fråga. Sen får ni tycka att jag är en stor idiot, men det är upp till er!

På besiktningen ska de kolla lastsäkerhet, tolkas kanske olika av olika besiktningsmän. De flesta jag vet med lite äldre transporter har fått golvet kollat.

Liknande trådar

Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka