Transportera 1-åring en längre sträcka

Nyfiken vad du tycker är jobbigt?

Håller med om kamera - det är guld värt. Och kostar ju bara dryga tusenlappen.
Det jobbiga är att hästen i fråga inte är van med transport, och vad som helst kan hända. Mina andra hästar är ju vana med transporter, och dem litar jag på helt och hållet. Står stilla och åker bara.
Men med en unghäst vet man aldrig. Bara att försöka minimera riskerna så gott det går.
Det jobbiga är när de stampar runt, sparkar, gnäggar och har sig när man kör. Då blir jag som chaufför orolig - och då är kameran guld värd, för då kan man se om det faktiskt är någonting eller inte.
 
Det jobbiga är att hästen i fråga inte är van med transport, och vad som helst kan hända. Mina andra hästar är ju vana med transporter, och dem litar jag på helt och hållet. Står stilla och åker bara.
Men med en unghäst vet man aldrig. Bara att försöka minimera riskerna så gott det går.
Det jobbiga är när de stampar runt, sparkar, gnäggar och har sig när man kör. Då blir jag som chaufför orolig - och då är kameran guld värd, för då kan man se om det faktiskt är någonting eller inte.

Ah du menade så. Jag tänker nog tvärtom. Småttingarna har inget att förhålla sig till och brukar sällan stöka (de finns dock). Och OM de stökar så är de såpass små. Då tycker jag det är värre när vuxna börjar stampa osv.

Men kameran är verkligen guld värd oavsett häst ja - att man ser precis vad som händer och inte bara hör ljud tex och sitter och oroar sig.
 
Jag har sålt årets kommande föl till en kompis som bor 75 mil norrut. Vi kommer lösa det så att fölet får stanna här hemma så länge köparen vill, dvs mig gör det inget att den stannar även om den är avvand. När det är dags sen så skickar vi med lastbil, då vet jag att de åker tryggt och bekvämt.
Åringen har åkt en del transport och nu senast lastbil. När han var liten så strippade jag släpet, framöver så kommer han åka som de vuxna. Har kamera i släpet, guld värt och verkligen att rekommendera alla.
 
Jag sålde nyligen en 1 1/2-åring. Han åkte lastbil från Sthlm till Norrland (Sundsvallstrakten) och det gick hur bra som helst. Han var lasttränad och hade åkt en del.

Jag köpte en 8-månaders som åkte från Skåne upp till Sthlm i vanlig transport. Han fick åka med en välkänd kompis och det gick hur bra som helst. Honom lasttränade jag häromdagen (han har inte åkt sedan han kom hit i dec.) och han gick bara rakt på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 182
Hästhantering Jag hoppas att någon här med mer erfarenhet av detta kan ge mig lite värdefulla tips :) På lördag kommer jag att behöva transportera...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: MliD
·
Träning På fredag ska jag hämta hem en 1-årig russhingst. Han har åkt transport korta sträckor ett par gånger tidigare och det har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 388
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp