Transportera 1-åring en längre sträcka

MrsScabtree

Trådstartare
Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka transport, jag bor i Stockholm och de i Skåne så sträckan ligger på cirka 6 timmar. Jag har ingen erfarenhet av att frakta en så ung häst och är lite ängslig över hur han kommer att ta det? Naturligvis är allt individuellt men det skulle vara intressant att höra om det finns någon med erfarenhet och om ni har eventuella tips och råd? Vad ska man tänka på, är det klokast att köra allt i ett sträck eller stanna och pausa? Allt 'r av intresse :)
 
När jag sålde min 3 - åring till Skåne, så försökte vi sträckköra. Vi pausade bara för att tanka och passade då på att kolla till hästen.
 
Det tar längre tid än 6 timmar om du antingen har släp eller har lastbil - du kan inte köra fortare än 90. Jag hade stannat så lite som möjligt. Det bästa är om du har kamera så du kan se vad hästen pysslar med.
 
Jag sålde en tiomånaders hingstunge till en som bor 80 mil från mig. Han åkte hästbuss med transportör och klarade resan jättebra. Jag skulle investera i att låta ett proffs köra och se till att han får sällskap.
 
Boka transportör, tryggt och otroligt smidigt!
Min åring fick åka från Skåne - Södermanland, dörr till dörr. Hade kontakt med chauffören under dagen och fick rapporter.
Jag bokade en lastbil med extra utrymme, så möjlighet fanns att vila för hästen.
Kan verkligen rekommenderas!
 
Körde 8 månaders lös i ca 6-7 h. Stannade bara för att tanka och snabbt kolla till henne. Hon var såklart trött och lite skärrad när vi kom hem men klarade resan bra. Stod bak vid rampen och tryckte mesta delen av tiden.
 
Strippa släpet, ströa väl och låta de åka lösa tycker jag är bäst om de åker vanlig transport. 8 h brukar inte vara problem. Längre än så tycker jag det är bättre de åker lastbil.

De blir enormt mycket mer trötta om de åker uppbundna än lösa, antagligen för de lösa kan ställa sig som de tycker är bäst (de flesta vänder och står mot färdriktningen) och då slipper balansera lika mkt. De två jag köpt som åkt lösa i många många mil och många h har klivit ur storögt men piggt. Den åring som åkte 4 h uppbunden var svajtrött efter 2-3 h.
 
Jag är av den erfarenheten att en längre sträcka första gången faktiskt är att föredra.

Hästen hinner liksom komma över all rädsla, hantera den och höja självförtroendet och dessutom sällan ha problem med lastning efter det. Annat än eventuellt den vanliga testen att det kanske går att slippa.
 
6 timmar låter extremt lite för att köra häst i transport. Du får ju bara hålla max 80 km/h, och i början är det lämpligt att köra saktare med hänsyn till hästen.

Jag hade inte ens funderat på att köra själv, utan skickat med transport. Däremot krävt av säljaren att hästen är hanterad och van att stå uppbunden innan köp.
 
Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka transport, jag bor i Stockholm och de i Skåne så sträckan ligger på cirka 6 timmar. Jag har ingen erfarenhet av att frakta en så ung häst och är lite ängslig över hur han kommer att ta det? Naturligvis är allt individuellt men det skulle vara intressant att höra om det finns någon med erfarenhet och om ni har eventuella tips och råd? Vad ska man tänka på, är det klokast att köra allt i ett sträck eller stanna och pausa? Allt 'r av intresse :)

Du måste göra paus under en så lång resa. Om du ska följa jordbruksverkets regler för transport av häst.

Jag skulle skickat med transportör.
 
Du måste göra paus under en så lång resa. Om du ska följa jordbruksverkets regler för transport av häst.

Jag skulle skickat med transportör.

Nej du måste inte göra paus under en 6 h lång resa. Du får transportera upp till 8 h utan vila.

Du kan relativt lätt få transportera mer än 8 h med, under förutsättning att vissa baskrav (som borde vara självklara via alla resor) uppfylls, och hästarna kan ligga ner.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
 
Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka transport, jag bor i Stockholm och de i Skåne så sträckan ligger på cirka 6 timmar. Jag har ingen erfarenhet av att frakta en så ung häst och är lite ängslig över hur han kommer att ta det? Naturligvis är allt individuellt men det skulle vara intressant att höra om det finns någon med erfarenhet och om ni har eventuella tips och råd? Vad ska man tänka på, är det klokast att köra allt i ett sträck eller stanna och pausa? Allt 'r av intresse :)
Unghästar har jag kört lösa. De kan ställa sig som de vill och alla unghästar är heller inte vana att stå fast..
Transportör är jätte bra och rekommenderas :) speciellt om du själv är änslig.
 
Jag körde hem min ettåring själv från Göteborg till 10mil norr om Uppsala med stopp i Gränna för att hämta en kompis.

Inga problem och hon kom hem fräsch.

Den första tog jag hem med transportör och hon stod på bilen vansinnigt länge. Därför hämtade jag X själv.
 
Är det verkligen lagligt och tryggt att transportera i helt strippat släp? Lös är en sak, men utan bommar?? Beroende på ras kan en 1 åring vara stor och tung!

Jag körde min drygt 6 timmar hem, då var han nästan 2 år. Åkte som vanligt, han var dock lasttränad och hade åkt korta resor. Det gick jättbra! Hade kamera och stannade 1 gång i ca 15-20 minuter. Trots att han vägde max 200 kg så hade jag inte velat ha honom helt lös.

Om säljaren inte kan lastträna och provåka med din åring tycker jag du ska skicka den med lastbil där de står i boxar.
 
Är det verkligen lagligt och tryggt att transportera i helt strippat släp? Lös är en sak, men utan bommar?? Beroende på ras kan en 1 åring vara stor och tung!

Jag körde min drygt 6 timmar hem, då var han nästan 2 år. Åkte som vanligt, han var dock lasttränad och hade åkt korta resor. Det gick jättbra! Hade kamera och stannade 1 gång i ca 15-20 minuter. Trots att han vägde max 200 kg så hade jag inte velat ha honom helt lös.

Om säljaren inte kan lastträna och provåka med din åring tycker jag du ska skicka den med lastbil där de står i boxar.

Ja det är lagligt när det är unghästar (åringar), eller var åtminstone förr. Sen kan kanske nån trafikpolis ha åsikter om lastsäkringen. Att ha frambommen kvar kan vara både för och nackdel beroende på storlek. De lite mindre riskerar att försöka klämma sig under och fastna. Större är mindre risk för det, men om de lägger sig och hamnar under bommen så blir det inte heller så bra.

Så idealiskt skulle man väl ha bom men en tät vägg under bommen, ända ner till golvet. Vet de som lagt halmbalar/motsvarande framför bommen och hela vägen upp under den. Jag har provat det någon gång men hittade inget sätt som kändes säkert att säkerställa att halmbalarna låg kvar i alla lägen inkl hastig inbromsning, och där det samtidigt inte fanns någon risk för hästen att fastna i snören/linor.
 
Ja det är lagligt när det är unghästar (åringar), eller var åtminstone förr. Sen kan kanske nån trafikpolis ha åsikter om lastsäkringen. Att ha frambommen kvar kan vara både för och nackdel beroende på storlek. De lite mindre riskerar att försöka klämma sig under och fastna. Större är mindre risk för det, men om de lägger sig och hamnar under bommen så blir det inte heller så bra.

Så idealiskt skulle man väl ha bom men en tät vägg under bommen, ända ner till golvet. Vet de som lagt halmbalar/motsvarande framför bommen och hela vägen upp under den. Jag har provat det någon gång men hittade inget sätt som kändes säkert att säkerställa att halmbalarna låg kvar i alla lägen inkl hastig inbromsning, och där det samtidigt inte fanns någon risk för hästen att fastna i snören/linor.
Veterinären jag jobbade åt hade tillverkat en hel vägg att fästa i bommen i fram.
Kommer inte ihåg hur de satte fast den men det var med riktiga lås.
Funkade bra med föl och shettisar
 
Hämtade min häst när hon var flyttfärdig (avvand + några månader) 35 mil bort. För det första håller jag med om att det kommer ta längre tid än 6 timmar från Skåne till Stockholm. Jag körde från Jönköping till Sthlm och det tog drygt 4 timmar.
Var väldigt orolig över hur jag skulle göra, men beslutade att plocka bort allt i släpet, surra fast halmbalar runt väggar och front i transporten samt strö rikligt med halm. Hon åkte löst hela vägen. Problemet med att göra så, är att om det blir för många timmar har du ingen möjlighet att öppna till hästen - då enda utvägen är bakluckan.
Vi stannade faktiskt i några minuter och sprang in på en mack för att köpa mat, men allting var lugnt i transporten.
Hästen traskade glatt ut efter fyra timmar, hel och pigg.
Men det är jobbigt att transportera unghästar, och det innebär alltid en risk.
En bra sak är att ha en kamera i släpet så du kan kika till hästen från bilen, då blir man lugnare.
 
Men det är jobbigt att transportera unghästar, och det innebär alltid en risk.
En bra sak är att ha en kamera i släpet så du kan kika till hästen från bilen, då blir man lugnare.

Nyfiken vad du tycker är jobbigt?

Håller med om kamera - det är guld värt. Och kostar ju bara dryga tusenlappen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 182
Hästhantering Jag hoppas att någon här med mer erfarenhet av detta kan ge mig lite värdefulla tips :) På lördag kommer jag att behöva transportera...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: MliD
·
Träning På fredag ska jag hämta hem en 1-årig russhingst. Han har åkt transport korta sträckor ett par gånger tidigare och det har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 388
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp