Bukefalos 28 år!

transportera 1-åring

Chlo

Trådstartare
På fredag ska jag hämta hem en 1-årig russhingst. Han har åkt transport korta sträckor ett par gånger tidigare och det har gått bra enligt ägarna. Han har åkt uppbunden, själv och med "stängd" mellanvägg, så det låter ju vettigt att köra på liknande sätt.

Men, ni som har erfarenhet av unghästar. Hur transporterade ni dem första gångerna? Uppbundna/lösa eller gjorde ngt speciellt för att minska risken för att de hänger sig över frambommen? Band ni dem på ngt speciellt sätt (stramt eller löst), och använde ni vanligt transportgrimskaft?
 
Sv: transportera 1-åring

Jag har en åring som är resvan, han har åkt ett 10 tal ggr själv. Har alltid haft honom uppbunden, med mellanvägg och stängd baklucka. Har honom uppbunden med ett ganska tight transport grimskaft.

Hade hönät till honom första gången han skulle åka själv, det lyckades ha dra ner och fastna i, så sedan dess åker han utan hö. Går lika bra det.
 
Sv: transportera 1-åring

Glömde skriva att resan är på ca 7 mil, så det tar väl lite drygt en timma att köra.
 
Sv: transportera 1-åring

Ja, att binda tight är nog det bästa gissar jag (jag är ju mest orolig för att han tar sig över bommen). Ett hönät, eller rättare sagt en "hösäck/höpåse", hade jag tänkt prova med också så har han något att pilla med under färden. Höpåsen ska väl förhoppningsvis vara lite svårare att fastna i...
 
Sv: transportera 1-åring

Först och främst, grattis till russ-köpet :) Bättre ras får man leta efter!! ;)
Får man fråga vad det är för härstamning på den?

Hämtade själv hem ett russ för ca ett år sedan, hon åkte själv, med mellanvägg och stängd baklucka. För att förhindra att hon kom varken över eller under bommen band jag hemme med två transtport grimskaft, ett från häger och ett från vänster, sen snurrade jag de från vars ett håll, så att hon satt där hon skulle!

Lite svårt att förklara hur jag menar, men ett snurrades liksom framifrån och ett bakifrån...

så åker hon fortfarande!

Hälsningar//Tina
 
Sv: transportera 1-åring

Nu är han hemma i alla fall, min lilla pålle. Oj vad liten han var jämfört med mitt stora halvblod på 1,75... Resan gick jättebra. Han stod still som ett litet ljus! När jag körde på den delen av vägen som var dålig och väldigt guppig så skrapade han och bunkade lite (men inte mycket). När vi väl var ute på de stora "fina" vägarna rörde han inte en fena! Skönt att han är hemma nu. Min stora valack verkade bli jätte glad att få en ny kompis, men gammalmärren var rättså sur på lille russet. Fast hon vänjer sig nog snart.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Senast: Robina
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag är i hästköpartankar och kommer inom kort att åka och kika på en 1-årig hingst. Han är enligt nuvarande ägare inte van vid att åka...
2
Svar
23
· Visningar
4 440
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 561
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp