Transportera hästar med tåget...igen....

Karoliten

Trådstartare
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?
 
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?

Vad menar du? Tåglinjer för hästar alltså? Hur ska de transporteras ”mellan” tågstationerna? Osv?

”Samkörning” finns ju gällande de stora transportörerna gällande lastbil i det att de plockar upp och lämnar av efter vägen s.a.s.

Eller hur menar du?
 
Angående tåg så skulle det behövas speciella vagnar. Och då har man ju isåfall tomma vagnar på troligen större delar av sträckan, det skulle vara ett slöseri.
Att man ringer och beställer en vagn åt en häst mellan två sträckor skulle nog inte funka heller. Knappast felfritt heller :p
 
Jag kör inte min häst så ofta att jag kan se att det skulle vara effektivt att söka andra lösningar än att köra själv när det behövs.
Närmsta tågstation är dessutom 1,5mil bort och jag skulle aldrig promenera längs med hårt trafikerad 90-väg med min 3-åring för att komma dit.

Gillar att du tänker på miljön, men hur hade du rent praktiskt tänkt genomföra tågresor med häst?
 
Angående tåg så skulle det behövas speciella vagnar. Och då har man ju isåfall tomma vagnar på troligen större delar av sträckan, det skulle vara ett slöseri.
Att man ringer och beställer en vagn åt en häst mellan två sträckor skulle nog inte funka heller. Knappast felfritt heller :p

För att inte tala om speciella av och pålastningsstationer . Och inhyrt folk som kan sin sak osv. Dyrt...

Men som sagt, jag kanske missuppfattat hela frågan - enl rubriken har det möjligen pågått en diskussion ang detta tidigare ?
 
Det var bättre förr... :)

YAHB1_036.jpg
 
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?

Jag tycker inte det är en så dålig idé som så många andra verkar tycka.
Det är många hästtransportörer som inte hämtar upp på gården, utan man kör till närmsta mötesplats längs exempelvis E4 eller travbana. Och det är ju också transporter som sker utanför Sverige, där det hade gått att vara mer miljösmart än att köra en "liten" buss på sex hästar ex vis Holland till Sverige. Det är de långa sträckorna som jag tänker hade kunnat gå att utveckla en miljövänlig lösning till med motsvarande godståg.

Bara för att det inte fungerar i praktiken precis just nu så innebär det inte att vi inte behöver utveckla nya lösningar för miljön. Det är sällan det miljövänliga blir billigare och/eller smidigare. Något vi helt enkelt får ta om vi på ett hållbart sätt vill fortsätta med våra lyxaktiviteter. För det är väl ändå att räkna som ett lyxproblem hur vi transporterar våra hästar? :)
 
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?

Funderar också mycket på detta! Min dotter tävlar vår ena häst rätt mycket och det blir många mil på ett år... Känns som det största avtrycket jag gör på miljön. Vi kör med personbil + släp, så skulle ju kunna köra med elbil eller hybrid, men sådana är än så länge DYRA i inköp, så än så länge har jag inte haft råd att bli miljövänlig på hästtransportområdet.

Våra tävlingar är oftast "ute på landet" så tåg har jag inte funderat över, tror att det skulle bli för tungrott.
 
Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.
 
Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.

Tänker du att det är många som hellre betalar många tusen i transportkostnader än köper av grannborden?

Inte att man köper det man kan få tag på i år?
 
Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.
Jag tror en stor bov är allt kraftfoder som ges till hästar. Många hästar får kraftfoder bara för att, och inte för att de faktiskt behöver det. Många har gått ifrån att ge havre producerad hos grannbonden, till att ge bearbetade och fabricerade färdigfoder som åkt kors och tvärs över hela jorden.
 
Tänker du att det är många som hellre betalar många tusen i transportkostnader än köper av grannborden?

Inte att man köper det man kan få tag på i år?
När norrlänningar köper från mellansverige, och sydsverige köper från norrland, blir jag faktiskt fundersam.
Folk köper i panik, och betalar skyhöga priser av rädsla för att bli utan.
Jag är övertygad om att mycket grovfoder transporterats helt galet mycket fram och tillbaka.
 
Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.
I det läget som är just nu är det väl så att "närmast" helt enkelt inte finns för många - man tar det man får oavsett varifrån det kommer, typ...
 
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?

Hästlastbilarna byggs på underreden från lastbilstillverkarna. Lastbilstillverkarna har lastbilar som drivs på förnybart bränsle (gas, etanol, el) i olika utsträckning, varianter och former och utvecklingen är kontinuerlig. Vill man betala för en hästlastbil som går på förnybart bränsle borde det helt enkelt vara så att man beställer en så från påbyggarna. Men det blir nog inte billigt.
 
RME=ett biobränsle som framställs av raps, biometanol, tunga alkoholer och andra avancerade komponenter. Minskar växthusgasutsläppen med 60%.

Allt enligt Energifabriken. :)

Och med tillsatt adblue minskar det ännu mer.
Skojade bara, adblue minskar kväveoxider.
 
Senast ändrad:
Med tanke på hur vår järnväg ser ut, den höga belastningen och det eftersatta underhållet så skulle inte jag vilja skicka hästar med tåg.
nä men om vi ska rädda miljön måste vi nog utveckla tåget mer.Sen tror jag vi måste tänka att de vagnar som tänkt användas till hästar även ska kunna användas till att transportera annat med.Sen som sagt ovan precis som vi måste köra hästen till mötesplats till lastbilen kan vi "möta upp" tåget.
Tex tänk alla trav och galopphästar som fraktas med släp och lastbilar till tävlingar varje vecka!Många resor kunde sparas med samåkning till de stora tävlingsbanorna.Vi måste nog börja tänka mer out of Box 😃
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 896
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 696
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp