Bukefalos 28 år!

Transportera hund i baksätet?

Problemet med en tygbur är att hunden flyger rakt igenom den vid en krock. Tyget är inte konstruerat för att hålla en hund inne vid såna påfrestningar som uppstår i det läget. Det enda den gör är att hindra hunden från att fara omkring i bilen och störa föraren vid normal färd. Tom en skranglig gallerbur är bättre än en tygbur vid en krock. Så om det stod mellan krocktestad sele och tygbur hade jag valt sele.

Det så är jag känner också.
 
Men den blev på plats eller? Tyvärr får man nog säga så är det lite det som är vitsen med krockskydd av olika slag. Lasten, dvs hunden, ska bli där den är och inte flyga på mänskliga passagerare. Sen om hunden skadas eller rent av dör är sekundärt om man ser till anordningens grundfunktion.

Jag kan tycka att sele är det bästa alternativet om man inte kan ha hunden i en riktig rejäl krocksäker bur i bagaget, eller bakom lastgaller i bagaget, vilket inte verkar vara ett alternativ för TS. Känns som att många glömmer det i tråden. Tygburar och skrangliga gallerburar som lite lekmannamässigt surrats fast i baksätet med säkerhetsbälten och snören har jag inte mycket för.

Absolut, men jag vill hemskt gärna hålla djuren så säkra som möjligt. Tror även en icke ”krocksäker” bur hade hållit hunden på plats i en krock i den hastigheten, givet att buren varit placerad bakom förar- eller passagerarsätet samt fastspänd. Hunden hade antagligen haft andra slags skador. Med selen koncentrerades kraften av ”snärten” till en relativt liten yta på hunden och hunden fick avlivas. I detta fall en påkörning bakifrån och inga höga hastigheter så man förväntar sig nog inte så allvarliga skador.
 
Absolut, men jag vill hemskt gärna hålla djuren så säkra som möjligt. Tror även en icke ”krocksäker” bur hade hållit hunden på plats i en krock i den hastigheten, givet att buren varit placerad bakom förar- eller passagerarsätet samt fastspänd. Hunden hade antagligen haft andra slags skador. Med selen koncentrerades kraften av ”snärten” till en relativt liten yta på hunden och hunden fick avlivas. I detta fall en påkörning bakifrån och inga höga hastigheter så man förväntar sig nog inte så allvarliga skador.

Vilken storlek på hund var det?
 
Förlåt för lite trådkap men hur är det med lastgaller, alltså ett rejält i metall. Är det godkänt nuförtiden? Jag hade sånt i min första bil och tyckte det var toppen för hundarna,funderar på ny bil. Mina hundar fullständigt avskyr burarna i bilen 🤗
 
Förlåt för lite trådkap men hur är det med lastgaller, alltså ett rejält i metall. Är det godkänt nuförtiden? Jag hade sånt i min första bil och tyckte det var toppen för hundarna,funderar på ny bil. Mina hundar fullständigt avskyr burarna i bilen 🤗
Det är godkänt. Lasten ska vara säkrad så att den inte kan flyga runt och träffa människorna som färdas i bilen och med lastgaller så hålls lasten i bagageutrymmet. Hundar räknas som last.
 
Väldigt många fattar tyvärr inte att det är lag att hundar inte får transporteras lösa i bil, jag ser allt för ofta lösa hundar i knäet eller baksätet. :(
 
Väldigt många fattar tyvärr inte att det är lag att hundar inte får transporteras lösa i bil, jag ser allt för ofta lösa hundar i knäet eller baksätet. :(
Tror folk tänker "han är så liten så det är ingen fara". Men faktum är att en Chihuahua på 2 kg väger 80 kg vid en krock i 50 km/h och 256 kg vid krock i 90 km/h. En hund på 5 kg, vilket fortfarande är en rätt liten hund, är uppe i 240 kg redan vid en krock i 50 km/h och hela 768 kg vid 90 km/h. Det är som en fullvuxen häst.

Folk som har småhundar lösa i bilen har jag faktiskt minst förståelse för. Det är ju den kategorin hundar som är absolut lättast att stuva in i bagageutrymmet på nästan vilken bilmodell som helst. Bra krocktestade burar till så små hundar är dessutom heller inte så dyra om man jämför med burar till hundar i rottisstorlek och upp, där det dessutom krävs rejält bagageutrymme. Så jag kan faktiskt inte se någon ursäkt till att ha inte säkra en liten hund ordentligt vid färd.
 
Tror folk tänker "han är så liten så det är ingen fara". Men faktum är att en Chihuahua på 2 kg väger 80 kg vid en krock i 50 km/h och 256 kg vid krock i 90 km/h. En hund på 5 kg, vilket fortfarande är en rätt liten hund, är uppe i 240 kg redan vid en krock i 50 km/h och hela 768 kg vid 90 km/h. Det är som en fullvuxen häst.

Folk som har småhundar lösa i bilen har jag faktiskt minst förståelse för. Det är ju den kategorin hundar som är absolut lättast att stuva in i bagageutrymmet på nästan vilken bilmodell som helst. Bra krocktestade burar till så små hundar är dessutom heller inte så dyra om man jämför med burar till hundar i rottisstorlek och upp, där det dessutom krävs rejält bagageutrymme. Så jag kan faktiskt inte se någon ursäkt till att ha inte säkra en liten hund ordentligt vid färd.
Många fattar inte vad som händer med en hund i knäet när en krockkudde löser ut. :crazy:
 
Väldigt många fattar tyvärr inte att det är lag att hundar inte får transporteras lösa i bil, jag ser allt för ofta lösa hundar i knäet eller baksätet. :(
Jag fullkomligt hatar att ha mina lösa i bilen , har det någon gång ibland men hundarna är ju för fasen överallt man kan ju knappt köra dom är värre än tjatande ungar.
 
Det man ska tänka på med lastgaller är dock att hunden kan flyga ut ur sidorutorna eller bakrutan på bagageutrymmet vid en krock, vilket inte är helt ovanligt. En chockad, lös hund på vägen kan orsaka fler olyckor.
Det finns grindar man kan sätta in om man har lastgaller, jag har för mig att det även finns skydd för sidorutorna av samma anledning.
 
Jag tänkte på den här tråden idag när jag höll på att missa att svänga av från en 70-väg och gjorde en på tok för hård inbromsning som jag ångrade direkt. Hunden lyfte knappt på huvudet i baksätet så bilselen med bältet måste ha hållit fast honom rätt bra trots mattes dåliga omdöme :up:
 
Jag tänkte på den här tråden idag när jag höll på att missa att svänga av från en 70-väg och gjorde en på tok för hård inbromsning som jag ångrade direkt. Hunden lyfte knappt på huvudet i baksätet så bilselen med bältet måste ha hållit fast honom rätt bra trots mattes dåliga omdöme :up:

Men det är ju ändå något helt annat än en kollision/krock .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 260
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 319
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: geting
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp